Hvad vil du spørge statsministeren om?

Det er bare et kort debatindlæg på 1500 tegn, og uden noget billede. Men det ser imponerende ud på deres hjemmeside.

Kære Carl :ear:t2: :grinning:
I nedenstående indvendinger lægger jeg til grund, at dit debatindlæg er blevet bragt ordret i JP, den 24. marts 2022.

Mig bekendt er der indgået et Nationalt kompromis om dansk sikkerhed mellem S, V, RV, C og SF den 6. marts 2022, altså 11 dage efter Ruslands aggression i Ukraine.
I dit debatindlæg står: “Allerede en uge efter krigens start blev Folketinget enigt om et forsvarsforlig,…” Er det nuværende (2018- 2023) forsvarsforlig opsagt?

I kompromisaftalen er der endnu ikke, som jeg forstår det, truffet nærmere beslutninger om materieltyper. Og jeg kunne forestille mig, at en del af oprustningen i høj grad også komme til at dreje sig om Cybersikkerhed - dansk erhvervsliv taget i betragtning men også sikkerhed forbundet med demokratiske valghandlinger i DK.

Og jeg kunne godt tænke mig, at du havde undladt at underbygge dit debat indlæg ved bl.a. at citere Mogens Lykketoft udtryk om “hysteriske kællinger”, også fordi der jo altså er mandlige partiledere med i aftalen.

Men jeg er meget enig med dig angående FN og forbud imod atomvåben!

Endvidere tror jeg, at det nationale kompromis er ment som et valgafsæt fra regeringens side. Jeg kunne sagtens forestille mig, at Mette Frederiksen trykker på valgknappen, så der også kommer Folketingsvalg den 1. juni.

Kærlig hilsen
Gunhild :sparkler:

Kære Gunhild.

Tak for din kritik. Du har ret i at det hedder et nationalt kompromis, og at det først kom 11 dage efter at krigen begyndte. To dumme fejl, som skyldtes at jeg ikke sørgede for at tjekke fakta. Det må jeg blive bedre til.

Med hensyn til udtrykket “hysteriske kællinger”, så var det børshandlerne, som Mogens Lykketoft havde set sig sur på. Altså 99 % mænd. Jeg er godt klar over at det ikke er politisk korrekt at sige det. Men det går jeg ikke så højt op i. Jeg kan godt lide at være lidt provokerende. Så husker folk hvad man siger.

Jeg tænkte, at jeg ville lade det være op til Jyllands Posten, om de ville acceptere udtrykket. Hvis ikke, så kunne de bare slette sætningen. Men de accepterede udtrykket.

Kærlig hilsen
Carl.

Tak for din refleksion…

Og rigtig godt med uddybningen af “hysteriske kællinger”…

Jeg går heller ikke op i politisk korrekthed!

Mht. provokation som middel til at få mennesker til at huske, hvad man siger, mener jeg, at tydelighed er bedre end utydelighed. Fx så kommer jeg til at tænke på den østrigske læge, Sigmund Freud, der jo så “hysteri” som en diagnose på psykiske, undertrykte følelser konverteret til fysiske smerter - “sjovt nok” mest hos kvinder?

Så kunne vi fremadrettet måske blive enige om at udvide begrebet “hysteriske kællinger” til hysteriske mænd og kvinder? :ear:t2: :sweat_smile:

Halloh! Jeg gav altså opbakning til dit forslag/dit spørgsmål til statsministeren…

Tak, Gunhild. Jeg mente at jeg ikke fik nogen STOR opbakning til mit forslag.

Hej Niels!
Kloge mennesker har udtalt, at FN overlever pga. vetoretten. Folkeforbundet havde ikke denne regel. Derfor en fiasko!
God aften!

Kan du give status på hvor mange af Klimaborgertingets forslag, der er blevet implementeret?