Hvad vil du spørge statsministeren om?

Nogle af spørgsmålene er alt for lange. I må lære at udtrykke jer kort og præcist.

2 Synes om

Kære medlemsfæller

Jeg må sige, at jeg er noget skuffet over de spørgsmål, vi stiller statsministeren. Én af ideerne bag partiet var at skabe grobund for en bedre og mere saglig debat i Folketinget. Det synes jeg bestemt ikke, at spørgsmål, som er så ladede, gør.

Jeg begynder at forstå, hvorfor folk fniser, når jeg siger, jeg er medlem af Alternativet.

Hvis vi skal tages seriøst, så må vi også agere seriøst: stil neutrale spørgsmål og formulér holdninger og argumenter på baggrund af svarene. Hvis vi stiller spørgsmål, som vi allerede har besluttet svaret på inden da, så fortjener vi jo heller ikke at blive taget seriøst.

Jeg synes, det er super ærgerligt og jeg håber, vi kan rette op på det fremadrettet.

Hej Lars,

Jeg tænker, at du skal finde årsagen til de direkte spørgsmål i, at det fokus er meget koncentreret om natur og klima, og landbrug. Så man i Å glemmer, at der sidder medlemmer, hvis fokus er på mange andre politiske områder.

Jeg ser mange af spørgsmålene - inkl. mit eget -, som en frustration, som også er et udtryk for, at man faktisk ikke ved, hvad holdningen i Å er til præcis disse emner. - Ex. borgerforslagene om at flytte handicapområdet, og en forvaltningsdomsstol osv. Ingen ved, hvordan Å forholder sig til disse forslag.

Mvh. Iben

1 Synes om

Det er et problem at kommunerne ikke selv må opstille solceller og vindmølleparker (for det må de vist ikke?) - Er det noget som Statsministeren vil give kommunerne lov til? Det er et problem at det lige nu kun er tilladt for private investorer at opstille solceller i kommunerne, og kommunerne har kun mulighed for at sige ‘ja’ eller ‘nej’. - men det ville være bedre, hvis kommunerne havde beføjelse til selv at beslutte en bæredygtighedsstrategi for kommunen, som man har haft mulighed for at gøre på Samsø (særordning for Samsø? - givet i sin tid af Svend Auken?) angående at blive bæredygtige med hensyn til energi. Dagens artikel på dr.dk - og dagens nyheder i radio på dr. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/solcelleparker-popper-op-i-hobetal-det-kan-koste-den-folkelige-opbakning

2 Synes om

Kære modtager!
Hvorfor er de eksperter som sidder i udlændingenævnet stort set de eneste som mener det er forsvarligt at sende flygtninge tilbage til Syrien?
Flere af samme eksperter mener at spørgsmål/svar er blevet drejet, så det virker som om dele af Syrien skulle være et sikkert at vende tilbage til, uden at dette skulle være eksperternes reelle opfattelse, Så helt præcis hvilke dele af rapporten er det der er lagt vægt på, når regeringen bliver ved med at holde fast i at syrien er sikkert?
Mvh
Jørn Kure

2 Synes om

Det bekymrer Alternativet, at beskæftigelsesministeren dæmper forventningerne til ydelseskommissionen, der ifølge Alternativet har fået ringe mulighed for, at komme med løsninger, der får mennesker ud af fattigdom. Hvis det at undgå, at folk kan modtage offentlige ydelser i ubegrænset omfang er mere væsentligt, end at folk får gode liv, og hvis den økonomiske gevinst ved at arbejde er vigtigere, end at løfte ledige borgeres livskvalitet, så bliver det problematisk.
Fn´s verdensmål 1 handler om at afskaffe fattigdom, og her lyder et delmål således; “Der skal gennemføres nationalt tilpassede sociale sikringssystemer og foranstaltninger for alle, inklusiv nedre grænser, og inden 2030 skal der opnås en substantiel dækning af de fattige og de udsatte grupper”.
Mål 10 handler om at reducere uligheden. Her lyder et delmål; “Inden 2030 skal der opnås og fastholdes en gradvis indkomststigning for de nederste 40 procent af befolkningen, der er højere end landsgennemsnittet”. Et andet delmål lyder; “Der skal vedtages politikker, især finans-, løn- og socialpolitik, og gradvist opnås større lighed”.
Regeringen har jo sådan set forpligtet sig i forståelsespapiret, hvor der helt oppe i toppen står, at vi skal bekæmpe den stigende ulighed.
Bekæmpelsen af den stigende ulighed starter vel med fattigdomsydelserne.
Her vil vi gerne høre, om regeringen har nogen som helst intention om, at opfylde de her mål, for beskæftigelsesministerens vaklen, vækker bekymring - også hos Alternativet.

2 Synes om