Kære statsminister
Jeg vil gerne debatterer reglerne for rugemorskab. Jeg er en kvinde på 31 år som i denne uge har fået konstateret livmorhalskræft i stadie 2B. Det betyder at kræften har spredt sig til vævet ved siden af livmoderen og dermed lige netop ikke kan opereres væk – hvilket kunne have givet mig mulighed for bevarer min fertilitet. Jeg skal derfor behandles med stråling og kemo. Denne behandling vil gøre mig steril, hvilket jeg er dybt ulykkelig over – min livmorder vil simpelthen ikke kunne bære en graviditet efter behandlingen. Men jeg vil forsat have æg, som potentielt vil kunne befrugtes gennem reagensglasbehandling, og over de sidste uger har lægerne gang på gang sagt at rugmordskab kunne være en mulighed, men at det ikke tilladt i Danmark.
Jeg stiller derfor spørgsmålstegn ved om reglerne om rugmorskab i Danmark er de rigtige. Jeg er helt med på de etiske dilemmaer omkring kommercielle rugemoderskaber. Men jeg synes det er forkert, at en nær bekendt ikke må fungere som en altruistisk rugemoder, og dermed ikke må få kunstig befrugtning, med et befrugtet æg af mig og min kæreste. I andre lignende tilfælde værdsættes offervilligheden hos andre, for eksempel i forbindelse med donation af blod, væv eller organer.
Jeg ved slet ikke, om det er en mulighed min kæreste og jeg gerne ville gøre brug af - det vil først og fremmest afhænge af, om vi har en nær bekendt, som gerne vil være rugemor for os. Men de restriktive regler for rugemoderskab bidrager til det store sorgmod jeg oplever disse dage - frygten for at dør af kræft, sorgen over ikke længere selv at kunne blive gravid og så disse regler, som vil gøre det stort set umuligt for os, at få flere børn.
Så kære Mette skal vi ikke se på disse regler og prøve at lave dem om – der er jo mange måde det kan gøres på.