Hvad skal der til for at Alternativet opnår genvalg til kommunalvalget i november 2021. Brev fra byrådsmedlem Mette Foged

Kære medlemmer af Alternativet Syddjurs.

Det her bliver langt, men jeg håber at I vil læse helt til bunden for det er vigtigt!

De sidste knap 4 år har været virkelig spændende, og jeg synes, at vi med vores ene mandat har opnået meget, især i forhold til at rykke på den grønne dagsorden. Udover pladsen i byrådet så har vi også bestyrelsesposter i Reno Djurs, Syddjurs Spildevand og LAG Djursland hvor der også arbejdes på at sætte Alternativistiske aftryk.

Jeg er dog også nødt til at sige, at det har været 4 hårde år. Det er et stort arbejde at sidde i byrådet og det bliver ikke mindre af, at man sidder der som 1 mands parti. Når man gør det, så kræver det et solidt benarbejde fra baglandet samt et godt samarbejde med de andre partier.

Det sidste har jeg langt hen af vejen opnået men det første har det knebet mere med. Dette skal ikke lyde som en anklage, da ansvaret for dette i høj grad også hviler på mine skuldre.

Da jeg startede som byrådsmedlem i januar 2018, blev jeg helt ærligt overvældet af mængden af arbejde og møder. Og med møder så er selve udvalgsmøder og byrådsmøder faktisk næsten den mindste del af det! Der er møder med borgere, møder med de andre rød-grønne partier, gruppeformandsmøder, dialogmøder, temamøder, bestyrelsesmøder osv osv.

Derfor blev møderne med baglandet i Alternativet Syddjurs skubbet lidt i baggrunden og da ingen rigtig pressede på fra den anden side for at mødes med mig, så blev det heller ikke opprioriteret fra min side. Det har nok gjort byrådsarbejdet en smule distanceret for flere og derfor for svært at komme ind i.

Da Alternativet startede op i Syddjurs var det i høj grad med ønsket om at være så meget mere end et politisk parti. Vi ville være en bevægelse som skulle lave spændende arrangementer, politiske laboratorier og lave aktivisme. For at sådanne ting kan ske, så skal der være nogen der vil gå forrest og lave et stykke benarbejde… Og det viste sig desværre efter valget at de kræfter ikke var til stede.

Alt dette er jo ikke blevet nemmere af alt den tumult der har været i landspolitik og selvom jeg har forsøgt at distancere mig fra det, så har det sat sine spor og jeg er sikker på at andre har det på samme måde. Alt dette håber vi dog på at være ude over nu!

Lige om lidt banker en valgkamp på døren til kommunalvalget i november. Faktisk er den allerede så småt skudt igang - man skal kun åbne lokalavisen en enkelt gang for at konstatere dette!

Valgkamp betyder også en ekstra mængde arbejde for et parti. Der er først og fremmest en del helt konkrete opgaver der skal løses i forbindelse med en valgkamp. Det drejer sig f.eks. om en opdatering af vores hjemmeside, om udarbejdelse af valgoplæg, om planlægning af events under valgkampen, koordinering af plakatophængning, koordinering af vælgermøder, udpegning af stemmetællere til selve valget, udarbejdelse af strategi for samarbejdet med andre partier, osv osv.

Derudover så har jeg brug for at vide at opbakningen også er tilstede efter et eventuelt genvalg. Jeg har brug for at der nogen der vil være med til at holde fast i vores valgoplæg og være med til at formulere konkrete forslag til behandling i byrådet. At der er nogle der vil læse dagsordener til både udvalgsmøder og byrådsmøder, for at hjælpe mig med at definere hvor energien skal lægges. Og der er brug for nogle til at holde bevægelsen i live så vi alle kan holde energien oppe ved hjælp af fællesskabet og demokratiske samtaler!

Udover alt det ovenstående så er der også brug for kandidater der har mod på at være med til at stille op! For udover at det har været hårdt og ensomt til tider så er det også mega spændende og jeg føler faktisk, at Alternativet har gjort en forskel i Syddjurs kommune. At vi hele tiden formår at rykke kommunen i den rigtige retning - nogle gange med babyskridt men dog fremad.

Derfor kære medlem. Meld dig under fanen enten til mig på mefog@syddjurs.dk eller til bestyrelsen på syddjurs@alternativet.dk

Og mød op til vores opstillingsmøde og generalforsamling d.26.april kl19 på Kalø Højskole. Se mere i seneste nyhedsbrev.

Vi har brug for alle hænder - både store og små!

Mange hilsner

Mette

4 Synes om

Nu læser jeg med fra KBH men hvor er det super , at kunne læse hvilke tanker der er i andre dele af landet.

Kunne du evt sætte et link til din politiker sider så kunne vi jo her over om ikke andet dele jeres politiske tanker mm ,så vi kunne hjælpe jer online fra hele landet.

Håber I får et super valg til kv21 :green_heart::grinning:
Mh Randi

2 Synes om

Tak, Randi. Det ser vi lige på. I ønskes også alt det bedste i den kommende valgkamp!
Mvh. Kenneth, Alternativet Syddjurs

1 Synes om