Hvad jeg bruger tiden på og hvordan vi sætter den fri

Kære Alternativister

Som noget nyt vil vi i folketingsgruppen sende nyhedsbrev ud på skift. Første nyhedsbrev kom fra Helene i sidste måned, og denne gang er det mig, som har fået lov til at fortælle om mit arbejde her i Folketinget.

christina_olumeko

Få indflydelse på vores kommende udspil, hvor vi sætter vores tid fri

Jeg er gået i gang med et nyt politisk udspil! En ny skillelinje har nemlig vist sig i dansk politik: Kampen om vores tid.

Regeringen og særligt Socialdemokratiet har i den seneste tid turneret Danmark rundt med et budskab om, at danskerne skal arbejde mere og længere. Men sådan ser vi ikke på det i Alternativet. Vi er ikke til for økonomien. Økonomien er til for os.

Vi skal selv bestemme over vores tid og vi skal have bedre rammer for, at vi kan arbejde mindre og bruge vores tid fleksibelt. Tid er nemlig noget af det mest dyrebare, som vi har. Tid til fordybelse, tid til fællesskaber, tid til familie, tid til venner, tid til lønarbejde og tid til frivilligt arbejde. Tid til fri tid. Hvordan kan samfundet understøtte, at vores tid kan bruges fleksibelt? Det spørgsmål skal Alternativet endnu bedre kunne besvare. Derfor er jeg gået i gang med et nyt politisk udspil, som jeg håber, at I medlemmer vil være med til at lave.

Udspillet er lige nu i en indledende fase, hvor vi brainstormer, tænker og diskuterer forskellige ideer til udspillet. Vi afholder Politiske Laboratorier i København, Aarhus og Aalborg, hvor I som medlemmer kan deltage. Laboratoriet i København er allerede afholdt, mens Aarhus bliver den 27. november og Aalborg den 4. december. Herudover bliver der afholdt et virtuelt høringsmøde, hvor I også kan komme med input. Datoen kommer senere. Mit håb med udspillet er, at Alternativet kommer med flere forslag til, hvordan vores tid sættes fri fra statens rigide rammer.

Det giver mig mega meget energi at tale om visioner sammen med jer medlemmer! Jeg håber, at I oplever det samme, og at rigtig mange af jer vil komme til de Politiske Laboratorier eller dele jeres tanker på det virtuelle høringsmøde.

Der er masser af forhandlinger lige nu på Christiansborg

Regeringen er kommet godt i gang med at udrulle en hel masse politik. Derfor bruger både jeg og de andre folketingsmedlemmer meget tid på at være til forhandlinger.

En af de helt store forhandlinger er forhandlingerne om finansloven. Her har vi i Alternativet indtil videre været til to forhandlingsmøder med regeringen, og vores ambition er at sætte et strukturelt bæredygtigt aftryk i finansloven. Vi må se, hvad forhandlingerne bærer med sig, men som finansordfører er det selvfølgelig spændende at forhandle om finansloven for første gang.

Herudover er jeg som ordfører for ungdomsuddannelser også i gang med at forhandle om den Forberedende Grunduddannelse (FGU). FGU er en uddannelse til unge, som efter grundskolen ikke er klar til at tage en ungdomsuddannelse. Men desværre har FGU ikke særligt gode rammer, og der er meget færre elever end forventet, der tager en FGU. Vores ambition er at skabe en bedre uddannelse og ikke mindst bedre vilkår for unge med handicap.

Sidste uge præsenterede Alternativet en aftale med resten af Folketingets partier om fordelingen af forskningsmidler. Den aftale kaldes også for “forskningsreserven”. Som uddannelses- og forskningsordfører har jeg forhandlet på partiets vegne, og vi er lykkedes med at sætte nogle gode aftryk. I kan finde aftalen her. Vi har bl.a. bevaret forskningen i plantebaseret fødevarer, lavet en pulje til forskning i kunst og kultur og ikke mindst sikret flere frie forskningsmidler. Selvom alle os politiske partier jo elsker at bestemme, så er det nemlig nu engang vigtigt, at der er en vis armslængde mellem partipolitik og forskning.

Det var lidt om, hvad jeg går og laver! Der er meget mere at fortælle, men jeg håber, at det giver et indblik i arbejdet som folketingsmedlem for vores politiske fællesskab. Jeg kommer til at følge lidt med på Dialog efter udgivelsen af nyhedsbrevet, så stil endelig spørgsmål eller kom med kommentarer!

Bedste hilsner
Christina Sade Olumeko

5 Synes om

Christina!
Fremragende, interessant og engagerende Nyhedsbrev, med ord-økonomisk tæft…
Jeg vil gerne deltage, den 27, november i Aarhus, afventer tilmeldingsmulighed…
Og så slutter du lige af med at frembyde armslængde mellem politik og forskning - hvor er det skønt og vigtigt!
Kærlig hilsen
Gunhild

2 Synes om

Kære Christina💚
Det er meget givende at læse hvad der rører sig i en sammenhængende tekst. Tusinde tak for din kanon indsats og engagement :green_heart:kunne ønske mig at mange flere kunne læse sammenhængende hvad l har gang i og gør. Politik er en alt for fragmenteret størrelse.
Tusinde tak fra en Alternativist fra Haderslev :green_heart:

2 Synes om

Kære Christina
Tak for dit nyhedsbrev. Det er meget spændende, inddragende og givende informationer du giver os.( Og i en form hvor jeg ikke skal søge efter indholdet i en for ordrig tekst - tak for det!).
Tak for din og jeres store indsats på Borgen!
B h Ingrid

2 Synes om

Tak alle sammen for de positive kommentarer :smiley: Dejligt at nyhedsbrevet bliver godt taget imod. Næste gang bliver det en ny fra folketingsgruppen, som skriver om sit arbejde i et december-brev til jer.

Jeg deltager gerne på mandag den 27.11.
Hvis du kører fra København/sjælland kører jeg gerne med. Glæder mig til at mødes.
Bh Heidi
60444976

1 Synes om