Hovedbestyrelsen sammensætning

Jeg har lige prøvet at løfte denne her del af samtalen omkring hovedbestyrelsen sammensætning ud af den blande vedtægtsændrings liste, for det er et vigtig emne og jeg vil gerne tale om det.
Håber det er ok med @stor.nordjylland

2 Synes om

Og her kommer kommentarene

1 Synes om

Og så starter jeg lige med først at komme med en appel omkring hovedbestyrelsen.

Stil op
De sidste par år har der været masse af snak og masser af ønsker om at ændre hovedbestyrelsen. Og der kan sagtens være argumenter for at justere på dette, men den nemmeste måde at få en god og nationalt forankert hovedbestryrelse er ved at der reelt stiller folk op fra hele landet, med en bred vifte at kompetencer og indsigter i organisationen.

Kandidate felte til hovedbestyrelsen de seneste to år
(der skal bruges 11 kandidater og 4 suppleanter i 2018)

2017 - 15 kandidater, og ingen kandiater fra Østjylland, Sjælland og Bornholm
2016 - 17 kandidater, og ingen kandidater fra Fyn, og Nordjylland og Bornholm

På nuværende tidspunkt er jeg det eneste bestyrelsemedlem fra Jylland og sammen med kassere @tobias, er vi de eneste medlemer uden for Regionhovedstaden(Nordsjælland, København og Københavns omegn)

Vi har brug for jeres hjælp til dette, vi har burg for at i kigge på hvem i kender lokalt,hvem i mener der kan være med til at løse den opgave hovedbestyrelsen sidder med. Det er i mine øje ikke valgmetoden, der gør udslaget for hvordan vi får en velfungerede hovedbestyrelse, men kandidatfeltet.

Deadline for opstilling er 7. april kl 10.00
Læs mere her

3 Synes om

Er det muligt at finde ud af hvor mange kandidater fra de forskellige storkredse der har meldt deres kandidatur?

Hej Mads
Det ved vi måske ikke, før deadline 7. april er passeret. Men selvfølgelig kunne man da spørge rundt. På den anden side er det jo ikke sikkert at alle har truffet en endelig beslutning.

1 Synes om

Hej Tina

Det er da helt sikkert en svaghed, hvis der ikke er god geografisk repræsentation, også i en HB, der vælges direkte på landsmødet.

Jeg tror dog, at en del af rekrutteringsproblemet bunder i, at mange faktisk ikke ved ret meget om hvad HB faktisk laver og heller ikke rigtig kender HB-medlemmerne. Det problem kunne løses ved et snuptag, hvis storkredsene valgte et HB-medlem hver :wink:

Det er også vigtigt at huske, at det er mindretallet iblandt os, der har erfaring fra andre politiske partier eller bevægelser. Det betyder at det organisatoriske ikke er noget, alle har fået ind under huden.

Vi må vel også indrømme, at der ikke har været meget plads til “valgkamp” eller profilering af kandidaterne til HB på de sidste to landsmøder. Jeg håber meget, at fremgangsmåden bliver ændret i forhold til sidste år, hvor man satte alle kandidaterne ved et bord og gav mulighed for at folk efter det formelle program lørdag kunne gå hen og snakke med dem. Det var efter min mening tæt på at være en parodi… I hvert fald synes jeg ikke, det signalerede at valget havde særlig betydning. Hvad har I tænkt jer at gøre i år?

Uanset hvordan HB sammensættes i fremtiden, så er det utrolig vigtigt at vi får forbedret sammenknytningen af HB’s arbejde og arbejdet i både storkredse og lokalforeninger - helt ud til den enkelte “græsrod”. Der skal være en bedre forståelse fra begge sider af, hvad vores opgaver og roller er. Vi må ikke tænke for hierarkisk, og vi skal hele tiden forstå, at landsorganisationen bæres og opretholdes af medlemmerne og deres aktivitet ude i landet.

Kh
Anne-Marie

5 Synes om

Gode pointer, Anne-Marie! Jeg er meget enig med dig

Hilsen Christine

1 Synes om

Kære alle
jeg ville synes det var det allebedste hvis der var bred geografisk og kompetenceprofil repræsentation og derfor tænker jeg at man i vedtægterne kunne skrive at:
der tilstræbes

  • bred geografisk repræsentation fra hele Danmark ved valg af den ene halvdel af hovedbestyrelsesmedlemmer
  • en mangfoldighed af kompetencer repræsenteret ved valg af den anden halvdel af hovedbestyrelsesmedlemmer
  • ligelig kønsfordeling
    Det vil blive en stor hovedbestyrelsen den dag vi har nok, der stiller op. Og jeg tænker at vi kun kan tilstræbe at nå målet indtil videre.
    Glade hilsner anne grete

Geografi er en svær størrelse - den sammensætning med hensyn til kredse er det udtryk for en form for geografi og en samhørrighed? Det følger valglovens inddeling af landet men repræsenterer disse inddelingen nogen geografisk forankring og holdningsmæssig størrelse - jeg synes det er noget vås og lidt udtryk for en angst som et lille land som DK ikke burde have - men desværre har. Se nu min egen kreds kaldes Vestjylland - den indeholder dele fra det gamle Ringkøbing, Vejle, Viborg og Århus Amt. Den er en helt unaturlig størrelse og de regionale forskelle og problemstillinger er lige så stor som fra vestkysten til hovedstaden. Drop den snak og vælg dem som gerne vil og som vælgerne vil bakke op om. Og lav så nogle foraer hvor de aktive medlemmer kan henvende sig til hovedbestyrelsen. Vi burde i Alternativet være bedre til at sætte os ud over noget så banalt som regionale forskelle i DK

1 Synes om

Nu er HBs sammensætning snart på dagsordenen igen, og måske før landsmødet

læs indlægget her
Skal Alternativet bruge tid på et ekstraordinært landsmøde i foråret