Høring - udkast til ny epidemilov

Det at blive straffet for at køre for hurtigt og have højt Co2 udslip, er ikke i nærheden af det vi snakker om. Hvis et samfund er bygget op, så magteliten tiltager sig magt der gør at alt oprør kan slås ned, fordi vi ikke må mødes, ikke må demonstrere, skabe mostandsgrupper osv. så vil magthaverne for at beholde magten lave regler så det bliver umuligt. Og det er det der er tale om her. Vi snakker om tvangsmidler, som en sundhedsminister kan indføre over natten. Vi snakker om rensagning og indtrængen på privat ejendom uden dommer kendelse, vi snakker tvang til at få sprøjtet kemi i kroppen. Og når forsamling frihed er ude af kræft, hvordan vælter man så magten, når den bliver for selvfed?

2 Synes om

Kære Jan,

Et gammelt dansk ordsprog siger man aldrig skal gå ombord på et skib i en storm.
Der er synes pt at være en storm og regeringen tvinger os til at gå ombord på et skib.

De seneste opdateringer jeg har set i denne tråd er 12 dage gamle.
Jeg er lige nu ved at udforme et nyhedsbrev til de lokalforenngens medlemmer i Vejle og Opland,
hvad skal jeg skrive til dem om de tiltag vi i partiet foretager os iht det utidige og vidtgående epidemilovs forslag?

Alt det bedste
Lars Therkelsen
forperson Vejle og Opland

3 Synes om

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at der er en underskriftsindsamling i gang mod loven. Der er i skrivende stund 9599 mennesker der har skrevet under.

2 Synes om

Kære Lars,

Undskyld mit sene svar. Jeg har haft meget travlt. Heldigvis har regeringen indset, at lovforslaget ikke havde en chance, så nu venter der et nyt udkast.

Du kan skrive, at Alternativet ønsker en epidemilov der ;

Sikrer, at sundhedsfaglige vurderinger mod politisk indblanding.
Sikrer, at de principielle politiske beslutninger tages i folketinget.
Sikrer, at den praktiske udmøntning af beslutninger foretages af læger, dyrlæger, beredskabsfolk, politi mv, sammen med dem der berøres.

Faglighed, politik og praktik.

Derudover ønsker vi retten til erstatning sat ind i loven igen, imens ministerens adgang til at vaccinere med tvang skal fjernes.

Bedste hilsner,
Jan

2 Synes om

Har du set Frihedsbevægelsens fællesråd høringssvar
https://www.fbf.one/hoeringssvar-epidemilov

1 Synes om

Jan Kristoffersen har skrevet en artikel om Ås holdning:

“Den nye epidemilov forbereder os langt bedre på en ny epidemi – men den løser ikke mere grundlæggende udfordringer for folkesundheden”
Jeg er stadig ikke overbevist om at vores demokrati og menneskerettigheder ikke skydes i sænk med dette lovforslag? Se herover ex på Frihedsbevægelsens høringssvar (jurister/læger mm)

TAK har underskrevet - der er pt et nyt på borgerforslag vedr vaccinepas med knap 21.000 støtter dd

Forslag til lov der forbyder krav om vaccinepas/vaccinestatus indenfor Danmarks grænser.

1 Synes om

Det er værd at bemærke, at det oprindelige forslag blev trukket tilbage, og at Regeringen herefter har fremsat et nyt forslag til ny Epidemilov, hvor høringen netop er overstået.

Hekla_Heklas link til høringssvaret ser ud til at være et høringssvar på det seneste forslag. Retspolitisk Forening har også indgivet et høringssvar, som jeg har været med til at udarbejde.

Det nye forslag er stort set som det oprindelige, med to forskelle:

  1. Der er nu en smule demokratisk kontrol, da et udvalg i Folketinget efterfølgende skal godkende Regeringens tiltag i forbindelse med loven. Det er dog efter min mening problematisk, at dette skal ske i et udvalg, og ikke i salen: For det første giver det mulighed for lukkede møder, og fortrolige bilag, så offentligheden ikke får indblik i grundlaget for beslutningerne i udvalget. Desuden vil godkendelse i et udvalg udelukke partier der ikke er repræsenteret i udvalget, samt løsgængere.

  2. Der er ikke længere mulighed for at tvangsvaccinere folk. Dog er der stadig masser muligheder for tvang i forslaget, bl.a. tvangsundersøgelse, tvangsindlæggelse, tvangsisolation og tvangsbehandling - alt sammen alene på baggrund af en formodning om, at en person er smittet. Man kan desuden tvinges til at betale for sin egen tvangsisolation.

Selvom der i det nye lovforslag er hjemmel til domstolsprøvelse ved tvangsindgreb har det ikke opsættende karakter. Og forslaget begrænser hjemlen til domstolsprøvelse til tilfælde der har karakter af frihedsberøvelse. Altså ingen hjemmel til domstolsprøvelse ved tvangsundersøgelser eller tvangsbehandling.

Forslagets muligheder for klageadgang er også efter min mening kritisable: Her kræves, at klager skal indleveres digitalt. Det vil afskære enhver der ikke kan bruge NemID fra at klage. Hvis bibliotekerne i forbindelse med en epidemi lukker, vil enhver, som ikke selv har en PC med internetforbindelse også være afskåret fra at klage.

Forslaget åbner også op for en bred videregivelse af følsomme personoplysninger, som det tidligere har været ulovligt at videregive - selv, hvis man alene er blevet smittet med en simpel forkølelse.

Sidst, men ikke mindst, er der mange steder i forslaget muligheder for at tiltag kan fravige enhver anden lovgivning. Det er efter min mening en blanko-check til Regeringen til at krænke loven. Men jeg kan godt forstå, at Regeringen gerne vil have en sådan blanco-check - specielt efter mink-skandalen.

1 Synes om

En god artikel til vores interne brug/forståelse af Vidensindhentning på nettet: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/kan-du-altid-stole-paa-videnskabs-nyheder-saadan-forholder-du-dig-kritisk