Hold øje med epidemiloven

Hold øje med epidemiloven

Sent tirsdag aften blev epidemiloven – efter en del tumult – vedtaget af Folketinget. Desværre blev loven ikke helt, som Alternativet havde ønsket den, men det var godt, at vi alligevel endte med af stemme for.

I forhold til regeringens oprindelige forslag i efteråret 2020 er der sket klare forbedringer. Nu er regeringen ikke længere helt så almægtig, som den havde ønsket sig.

Lad mig bare nævne:

Nogle dele af loven kommer under parlamentarisk kontrol, så nu bliver regeringen nødt til at lytte til Folketingets partier.

Dele af loven kommer under kontrol af domstolene. Dette betyder, at vi stadig har en vis retssikkerhed.

På minus-siden tæller det, at nogle af frihedsrettighederne stadig er udfordrede.

Derfor glædede det mig, at der i mandags var et flertal (uden om regeringen) for, at loven skal revideres i oktober 2021.

Desværre smuldrede flertallet i løbet af tirsdagen.

Til gengæld er det lykkedes at få skrevet ind i tillægsbetænkningen, at regeringen i oktober 2021 skal komme med en rapport om erfaringerne med loven.

Dette må vi bruge som afsæt til at kræve loven revideret i løbet af efteråret eller vinteren 2021/2022.

Lad os samle vores kritikpunkter til loven i løbet af sommeren, så vi kan fremsætte vore krav til en revision til efteråret.

3 Synes om

Tak til Gustav for at skrive dette her. Jeg var begyndt at tro, at jeg var den eneste i Alternativet, der er mega bekymret over denne lov. Jeg synes heller ikke vi skulle have stemt for loven, uanset nok så mange argumenter. Denne lov er den mest vidtgående mod befolkningens frihed siden 2. verdenskrig. Men vi er måske i krig? Nej det er vi ikke! Coronahysteriet er derimod på det højeste. Lad mig minde om, at det samlede dødstal ligger under, hvad en alm. Influenza krævede i vinteren 2017-18, og at gennemsnitsalderen for de døde ligger ca. på niveau med det alm. gennemsnit. De dør MED corona, alt tæller med i statistikken, hvis en person er testet positiv og dør indenfor 30 dage, er vedkommende død med corona, selv om det var kræft, et biluheld eller andet, der var årsagen…
Og testene er udformet således, at de fanger alt, hvad der har været af forkølelse (som også er corona) jeg må sige, at jeg er skeptisk over, hvad der foregår, og hvad vi bruger af milliarder på unødvendig test af befolkningen. Jeg synes det er helt forkert, at Alternativet “står bag” denne lov, uanset jeres argumenter. Jeg forstår, at hvis den ikke var blevet gennemført, så havde vi stået uden en epidemilov. Ja men det havde været bedre, så kunne de begynde forfra, men nu fik regeringen på snedig vis sin vilje. Igen. Og alle de folk, der har protesteret kraftigt mod denne lov og hvad den indebærer, står frustrerede tilbage. Er der nogen der tror på, at loven bliver justeret til efteråret? Nej momentum var nu, og den blev tabt.

2 Synes om