Hjemmeværnet - Hvad er holdningen?

Tja…Hvad ved vi, hvad er vi i tvivl om og hvad har vi misforstået???

Hvad er holdningen til Hjemmeværnet?

Dialog???

Kom nu med dit bud :slight_smile:

Hej Ravn
Min holdning til hjemmeværnet er positiv på baggrund af min opvækst og erfaring.

I 1960’erne hørte jeg om hjemmeværnet fra min onkel og fætter, der var medlem. Da onkel var gammel modstandsmand, der havde overlevet et ophold i Buchenwald betragtede jeg ham som en autoritet omkring våben, forsvar - og skydning, som jeg syntes var spændende.

I 1975 blev jeg medlem af hjemmeværnet sammen med en kammerat fordi vi havde hørt et foredrag på historisk institut i København omkring hvad der smidt ned til børnene i Vietnam. Vi besluttede at de ville naivt at tager derud, men at vi i det mindste kunne dygtiggøre os og være parate hvis amerikanerne skulle forsøge at erobre Danmark.
Den gang var man nervøse for at de ventreorienterede skulle infiltrere hjemmeværnet, men efter en holdningsundersøgelse, der viste at den politiske fordeling i hjemmeværnet var lidt mere højreorienteret end befolkningen, var man ikke bekymret mere. :wink:
Vore forventning var at hjemmeværnet bestod af skydeliderlige tosser, men blev positivt overraskede over at det kun var 10%.
Vi var glade for den grundtræning vi fik herunder førstehjælp og var især glade for de instruktører, der var gamle modstandsfolk.
Jeg blev omskolet til det nye natogevær nogle år efter og det foregik også godt og fornuftigt.

Som ung skolelærer i 1978 havde jeg en instruktør fra hjemmeværnet ude og undervise min 6. klasse i førstehjælp. Det var en succes.
Jeg meldte mig ud da jeg fik kone og barn.

I år 2.000 havde jeg en række instruktører fra hjemmeværnet i Hvidovre ude til en fest på min arbejdsplads - temaet var noget Indiana Jones agtigt og jeg fik direktøren til at optræde som IndiALKA Jones og instruktørerne stod for en række teambuildingsopgaver så deltagerne blev rystet sammen. Det var en succes og jeg klarede det meget billigt, da hjemmeværnsfolkene var glade for at få nogle kasser mad og drikke og ikke måtte få penge for det. Andre firmaer hyrede jægersoldater i eventbureauer til den slags og betalte kassen.

Til slut: Den basale ide om at bevæbne befolkningen under fornuftige regler synes jeg er oplagt. Vores trusselbillede i Danmark synes jeg peger mere på at vi selv kan bevogte, overvåge og forsvare os lokalt end at vi skal sende soldater ud til fjerne egne.

1 Synes om

Hej Peter

Tak for dit svar. Fedt, at der bare er en enkelt der vil komme med sin holdning til og med en fortælling og erfaringer.

Men som tidligere medlem må du jo også have en holdning til Hjemmeværnets nuværende opgaver, kompetencer og det billede vi ser som borgere? Udover at de driver virksomhed, der er i strid med lovgivningen, og har et våben på adressen.

Jeg er enig i, at man bør geare Forsvaret generelt til at løse flere opgaver i vor egen region. Dog må man ikke negligere, at Forsvaret er et af statens stærkeste og mest repræsentative udenrigsværktøj. Der er dog forskellige måder at anvende det på.

Hej Ravn
Selv tak. Jeg har ikke fulgt ordentligt med - kun set overskrifter, så det vil kræve, mere end jeg er parat til, at give et ordentligt svar på dine spørgsmål.
Nu ved du at jeg er positivt indstillet overfor hjemmeværnet og at jeg kan lokkes til en dialog. Hvis di laver et oplæg omkring hvad vi skal med Hjemmeværnet ud fra en grundig research.
Og så håber jeg at nogle unge mennesker i Alternativet vil prøve hjemmeværnet.
:green_heart:

Der kommer en udsendelse i dag på DR2 om hjemmeværnet.
Jeg satser på at se den :wink:

Hvis vi kan erstatte “den normale hær” med Hjemmeværnet er jeg helt med, så kan vi spare milliarder og nøjes dermed med forsvarsevne og ikke som nu, angreb.

Det vil være svært er erstatte de stående styrker med Hjemmeværnet, da Hjemmeværnet ikke besidder de samme kapaciteter, f.eks. afvisningsberedskab i luften, skibe der kan forcere vandene i Nordsøen og Arktis.