Hjemløse migranter: Afkriminaliser tiggeri og sæt ind med social hjælp, der virker

Vi skal ikke putte mennesker i fængsel for at tigge. Fattigdom kræver social indsatser. Desuden koster det samfundet penge at putte mennesker i fængsel – mange penge. Det gælder også for regeringens forslag om 14 dages ubetinget fængsel for tiggende romaer, som ifølge regeringens egne beregninger vil koste op mod 8 mio. kr.


Importeret fra: https://alternativet.dk/aktuelt/nyt/hjemlose-migranter-afkriminaliser-tiggeri-og-saet-ind-med-social-hjaelp-der-virker

Jeg tænker lidt på, om ikke man skulle kunne købe nogle små gavekort i Netto for 20 kr., som man kan give de fattige, som kun kan bruges til mad og derfor ikke er led i en forretning, hvor der sendes penge hjem. De 10 kr. ud af de 20 kan evt. blive sendt til udvikling af de fattige egne i Europa, mens de sidste 10 kan bruges af de fattige selv til at købe mad for nu og her. Man kunne også gøre kortene gyldige til kørsel i busser i retning mod steder i omegnen af byerne, hvor de kan sove.
Jeg er for det meste modvillig i forhold til at give penge til tiggere, for man kan ikke lade være med at tænke, at det er en slags forretning, man holder gang i, hvor dem, der klæder sig så de ser mest stakkels ud (eller er mest pågående) hiver for mange penge hjem. Med et sådant kort kan jeg lettere hjælpe folk der reelt har brug for det - for dem er der altså også en del af - og samtidig føle der er “system” i det.
Det er i alle tilfælde forfærdeligt når man hører om, at regeringen det ene øjeblik bruger den undskyldning til en hård kurs mod folk udefra, at de skal hjælpes i nærområderne og det andet øjeblik skærer i hjælpen til nærområderne.

1 Synes om