[Følgende er også sendt på mail til de nævnte for få minutter siden.]
Kære Alternativets medlemmer, vælgere, storkredsbestyrelser, lokalforeninger, landssekretariatet, hovedbestyrelsen, politisk forum, politisk ledelse, Uffe Elbæk, Kim Hyttel, Henrik Bundgaard, Josephine Fock, René Gade, Niko Grunfeld, Mikkel Kjær, m.fl.,
Jeg var en af de bærende kræfter i Alternativets start; central i Finansteamet, en af de første og største økonomiske bidragsydere med 50.000 kr. og udlåner samt udsmykker af ‘Den Alternative Tesla’, og Josephine Fock samt René Gade vil vide at selv mens jeg har haft mistanke om disse problemer har jeg bidraget hvad jeg kunne til Alternativet - ikke fordi det giver mig mere ret end nogen anden, men for at understrege at jeg ønsker det absolut bedste det Alternativet som jeg oprindeligt satte alt hvad jeg kunne give ind på at realisere.
Jeg skriver til jer her i forberedelse til årsmødet fordi jeg nu ser at Alternativets oprindelse med gennemsigtighed og mod til at gøre det rigtige risikerer totalt at forsvinde i magtbegær og populisme, først ved stædig ignorering af Finansteamet og deraf dets nedlukning i stilhed sidste år, og derefter om muligt værre den udemokratiske “Ja, men…” kampagne uden mandat fra Politisk Forum, samt nu i weekenden med internt bekræftede gentagne åbenlyse overtrædelser af vedtægterne der er blevet blotlagt i efterspillet for “Ja, men…” kampagnen og det bitre forsvar deraf.
Vedtægterne er vores alles kontrakt med hinanden, med medlemmerne og vælgerne - at bryde dem, såvel forsætligt som ved ikke at have sat sig ind i dem, er for mig at se ekstremt alvorligt - især hvis man er givet folkevalgt hverv. Det svarer til som folkevalgt i et land at forbryde sig mod grundloven.
For mig at se - og med støtte deri fra mange andre f.eks. Henrik Bundgaard, Sighrid Marie, Lars Henrik Lundsgaard, Jeppe Lykke Møller, Lene Brendstrup, Ann Marquardsen Danny Pedersen og Niels Poul Dreyer m.fl. - er Uffe Elbæk, Kim Hyttel og politisk ledelse generelt skyldige i grove overtrædelser af vedtægterne og har både indirekte og direkte bevist sig skyldige deri - enten via
(1) ikke at have læst/forstået de vedtægter de er bundet af.
(2) at ignorere de vedtægter de er bundet af.
Uffe Elbæk tilkendegav på halvårsmødet i januar 2016, da han i dialoggruppe blev konfronteret med spørgsmålet om hvordan “Ja, men…” kampagnen fremkom, af undertegnede, Henrik Bundgaard og 3 andre Alternavister, at den strategisk var midlertidigt holdt tilbage fordi man frygtede at miste stemmer på den under folketingsvalget. Dette stemmer ikke godt overens med Alternativets værdier som gennemsigtighed og mod, men hvad vi fandt værende et større problem var at kampagnen ikke var godkendt i Politisk Forum. Dette er i direkte strid med vedtægterne og dermed brud på kontrakten med medlemmer og vælgere - totalt uacceptabelt og burde øjeblikkeligt erkendes og rettes op. Dette handler altså ikke om hvorvidt der blev opfordret til et “ja” eller “nej”, men om at der overhovedet ikke var mandat fra Politisk Forum til kampagne for emnet, som krævet i vedtægterne.
I stedet for at indrømme og rette op på dette, er det fra politisk ledelse blevet bittert forsvaret at der intet problem er, til det punkt hvor Henrik Bundgaard der har været mest aggressiv omkring emnet er blevet chikaneret, censureret, bedt gået, derefter (i øvrigt også med umiddelbart vedtægtstridig proces) ekskluderet og senest offentligt kaldt løgner på baggrund af hans debatindlæg i politikken som et sidste forsøg på at råbe medlemmer og ledelse op.
Jeg er ikke nødvendigvis enig i Henriks fremfærd og den synes ikke at have haft den tilsigtede effekt, nemlig at nå ledelse og medlemmer så problemet kan håndteres demokratisk - derfor konfronterede jeg i weekenden i stedet Kim Hyttel (EU talsperson) direkte på det lukkede Facebook forum ‘Alternativet: En seriøs bæredygtig omstilling’ hvor der i forvejen var debat om sagen, for at fremtvinge en forklaring.
Forumforløbet kan downloades i PDF her (www.samfundstanken.dk/SOE/160524SOE.pdf) og som det fremgår er der væsentlig belæg for, jf. Kim Hyttels beretning i hans egenskab af spidskandidat (en tildeling der også kan diskuteres mht. vedtægterne men kan være gangbar) og medlem af politisk ledelse, umiddelbart sket grove (og muligvis overlagte) tilsidesættelser af Alternativets vedtægter i forbindelse med “Ja, men…” kampagnen, samt muligvis i en række andre tilfælde, og at disse klart kan dokumenteres.
For Alternativets fremtid er det ekstremt vigtigt at dette tages op og håndteres på årsmødet, for ellers vil nogen før eller siden se sig nødsaget til at skride retsligt ind for at forhindre yderligere magtmisbrug, derunder undertegnede, og det kan i værste fald ødelægger alt hvad vi sammen har bygget op og har i vente i fremtiden. Jeg har stor respekt for alle der har lagt store kræfter i dette, derunder også f.eks. Uffe såvel som tusinder ukendte - og netop derfor kan og må hverken jeg eller vi acceptere overtrædelserne her, da de er personligt misbrug af hvad der er skabt i fællesskab.
Jeg beder jer derfor inderligt om såvel hver især som samlet at sætte jer ind i dette og rejse kritikken og dokumentationen på årsmødet, således at medlemmerne kan tage stilling til sagen og den kan blive meningsfuldt afgjort, evt. i en senere og veltilrettelagt demokratisk proces efter årsmødet (der tegner til at blive rodet nok i forvejen mht. vedtægtsændringer mm., som jeg ikke tager stilling til her).
Ovenstående er med samme formål i ordret kopi lagt ud på Alternativet:Dialog og ‘Alternativet: En seriøs bæredygtig omstilling’. Lad os sammen sikre Alternativets fremtid ved at sikre overholdelse af vedtægterne, samt at brud på dem indebærer ansvar og konsekvens. Dette skal således også ses som et absolut mistillidsvotum fra min side til Uffe Elbæk og Kim Hyttel specifikt, og hvem end i politisk ledelse der har været vidende om problemerne og intet gjort ved dem.
På forhånd tak for jeres støtte i denne sag, som jeg ved er ubehagelig, men som I uden tvivl også forstår nu er nødvendig og uafvendelig - ikke mindst i forbindelse med at Alternativet fremhæver behovet for offentlige whistleblowers.
Vi ses nok til årsmødet.
Med venlig hilsen,
Søren O. Ekelund
SamfundsTanken
Tværpolitisk Tænketank
Mobil: (+45) 2073 0028
Mail: soe@samfundstanken.dk