Grønnere end systemet tillader

uffesnyhedsbrev

uffesnyhedsbrev

Kære medlem af Alternativet

Valgkampen er efterhånden i fuld gang. I dag lyder startskuddet til vores valgturné “Grønnere end systemet tillader”, som i denne og næste uge når til Aalborg (i aften), Aarhus (i morgen) og siden Odense og Roskilde. Jeg håber, du har tid og lyst til at komme med. Og at du har lyst til at tage nogle af dine venner og bekendte med - også selvom de ikke stemmer på Alternativet.

Men inden jeg når så langt, vil jeg lige give en helt aktuel status på valgkampen. I går var jeg på besøg i Midtjylland, hvor vi blandt andet besøgte den dejlige lille landsby Vrads, hvor Alternativet ved sidste valg blev det største parti (så må al snak om storbyparti da forsvinde). Her har man taget sagen i egen hånd og gør al snak om døende landsbyer til skamme ved eksempelvis at drive en lokal købmand i fællesskab og ved at bygge dejlige økologiske huse. Det er den virkelyst og den insisteren på det forpligtende fællesskab, som vi har brug for, når vi skal drive Danmark frem ad.

Turen gik også til Silkeborg, hvor jeg var i debat med finansminister på Kristian Jensen på landets største gymnasium. Her var mit fokus at gøre op med præstationssamfundet og give de unge plads til at følge deres drømme og bruge den tid, der skal til, til at finde deres vej i livet. Og så selvfølgelig klimakrisen, som fylder meget - også for de unge.

Siden stod den på sangarrangement, som vores spidskandidat i Midt- og Vestjylland Stine Isaksen stod for og som blandt andet havde deltagelse af den socialdemokratiske kulturordfører og tidligere minister Mogens Jensen. Vi sang fra højskolesangbogen og nød alt det gode, der kommer ud af at være sammen om noget kulturelt. Derefter besøgte vi Hjerterummet, hvor frivillige flere gange om ugen serverer lækre vegetariske retter lavet af mad, der er blevet smidt ud i supermarkederne, men som stadig sagtens kan bruges. Det smagte fremragende og er jo godt for både klimaet, naturen og det lokale sammenhold.

Kort sagt har fokus været på rige liv. Alt det gode, som jeg synes, vi skal have mere tid til i stedet for at fare rundt i hamsterhjulet.

Og det er netop også et af fokusområderne for vores valgturné “Grønnere end systemet tillader”, der som sagt begynder i aften i Aalborg. Her vil vi snakke masser af politik, men ikke kun politik i traditionel forstand. Også livspolitik. Alle de ting, der ikke er ting, men som virkelig betyder noget. Vi vil snakke om vores bud på, hvor Danmark skal hen. Hvordan vi skaber det næste Danmark. Ikke kun flygtige drømme, men også konkrete løsninger og bud på en anden i morgen.

Og det er derfor, jeg også håber, at du ikke bare kommer, men at du også vil tage nogen med, som ikke allerede stemmer på Alternativet. For vi har så mange historier at fortælle, så mange ting at dele og så meget at blive klogere på sammen.

Jeg håber vi ses. Ellers: Fortsat rigtig god valgkamp! Ikke flere ord - klimahandling nu.

Kh Uffe

PS: Jeg vil også lige gøre opmærksom på, at der allerede nu også er lagt planer for Alternativets store valgbal på valgaftenen d. 5. juni. Valgballet finder sted i Cirkusbygningen i København og alle er velkomne uanset hvilket parti, man stemmer på - vi fejrer nemlig først og fremmest demokratiet. Du kan se mere her.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk