Green New Deal - Klimakamp uden grænser

Rasmus_nyhedsbrevbillede

Kære alternativist

En grøn omstilling? - Ikke uden Europa!

For to uger siden strejkede studerende og elever over hele landet og krævede klimahandling nu af os politikere. Bare i København var omkring 10.000 personer mødt op uden for Christiansborg og råbte på handling. Jeg var selv nede til demonstrationen, og det var en kæmpe inspiration men også både rørende og en glæde at mærke alvoren, engagementet og energien. For børn, unge og gamle går retmæssigt på gaden og råber op til os politikere. Og danske unge er ikke alene. For hele verden over var millioner af børn, elever og unge på gaden som del af en global klimabevægelse under hashtagget #FridaysForFuture. Det hele er selvfølgelig startet af klimaheltinde number one, 16-årige, svenske Greta Thunberg. Hun blev i forrige uge, endda ganske fortjent, indstillet til Nobels Fredspris.

Den unge generation ved godt, at klimaforandringerne kalder på international handling. Globale problemer kræver globale løsninger. Folketingsvalgkampen er ved at komme godt op i gear, også selvom vi ikke har en valgdato endnu, og mine kolleger står for tiden i kø for at fortælle, hvor grønne de og deres partiers politik er. Det er kun godt at se, hvordan klimaet endelig er blevet et omdrejningspunkt i den politiske debat. Men nu, hvor vi kommer tættere og tættere på muligheden for to overlappende valgkampe, en til Folketinget og en til Europa-Parlamentet, så er det på tide at politikerne, ligesom de klimastrejkende demonstranter, begynder at se ud over Danmarks grænser for at finde løsninger.

I Alternativet er vi klar til at se det større billede for at løse klimakrisen. Vi kan nemlig ikke uden Europa. Derfor præsenterer vi vores internationale klimaudspil Green New Deal. Green New Deal udspringer af vores europæiske samarbejde i European Spring og vores fælleseuropæiske politiske program New Deal for Europe (nu på dansk). Med Green New Deal præsenterer vi 8 konkrete, europæiske svar på klodens klima- og miljøudfordringer. Dette udspil danner grunden for Alternativets arbejde i Europa-Parlamentet, når vi - forhåbentligt - bliver valgt ind til maj.

Jeg har skrevet denne kronik i Politiken (kræver abonnement) om både European Spring og nødvendigheden af en Green New Deal. Det har jeg gjort i samarbejde med vores European Spring-kollega Yanis Varoufakis, der er tidligere græsk finansminister, kandidat til Europa-Parlamentsvalget i Tyskland og valgt som European Springs “spitzenkandidat” til Kommissions-formandsposten.

Derudover har jeg besøgt Belgien i sidste uge for at lancere European Springs kampagne og program sammen med min kandidat-kollega Karin Rohr Genz. Eventet var på Bozar-teatret i Bruxelles, og Information var med. Det kom der denne flotte reportage ud af (kræver desværre også abonnement). Hele præsentationen på Bozar-teatret kan desuden ses eller genses via Alternativets hjemmeside her.

Fredag var jeg en tur forbi Bremen Teater i forbindelse med filmfestivalen CPH:DOX. Her var den kroatiske filosof og European Spring-kandidat i Tyskland, Srecko Horvat, et af hovednavnene sammen med den tidligere amerikanske skuespiller og nu klimaaktivist Pamela Anderson. Det blev til en rigtig spændende snak om EU-politik og klimaaktivisme. I forbindelse hermed bragte magasinet Eftertryk dette spændende interview med de to gæster, som bl.a. omhandler den grønne omstilling, vores Green New Deal og de gule veste i Frankrig. Læs interviewet her.

Hvis du gerne vil læse mere om selve European Spring-samarbejdet og dets opståen, kan jeg anbefale denne artikel fra The Nation tidligere på måneden, hvor Yanis Varoufakis forklarer om baggrunden for skabelsen af European Spring. Du finder artiklen her.

Som supplement til Uffes nyhedsbrev, vil jeg fortsat sende jer information om stort og småt på nyhedsfronten i Europa-Parlamentsvalgkampen og hos European Spring, hen over de næste to måneders tid. Jeg håber, at I vil tage godt imod det, og at det kan være med til at inspirere jer til at være med i valgkampen.

Gode hilsner Rasmus

Bliv medlem af European Spring

Det er gratis at være medlem af European Spring og du tilmelder dig her

Vil du være med i Alternativets Europa-Parlamentsvalgskampagne?

Vi er allerede i fuld gang med at føre Alternativets vision for Europa helt ud til borgerne frem mod EP-valget d. 26. maj 2019. Men der er altid plads til flere på holdet. Dét hold, der skal skrive debatindlæg, lave valgvideoer og valgmateriale, forberede debatter og lave events, holde fester, opsætte plakater, inspirere, udvikle, lære. Uagtet hvad dine kompetencer er, og om du vil være med en time, en dag eller helt inde i maskinrummet, da er der en rolle til lige netop dig, og jeg håber, at du vil være med.

Interesseret? Så skriv til vores EPV-koordinator Andreas Smith på andreas.smith@alternativet.dk


# MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk