Green Deal og EU-budget

EU står over for at forhandle sit 7-årige budget:

Ursula von der Leyen har samtidigt lanceret Green Deal: EU har lagt en storstilet plan for at redde planeten. Nu begynder den at ramme virkeligheden

Mette Frederiksen går til budgetforhandlingerne med at DK kun skal betale 1,00 %.
Vi bør være foregangsland byde ind med 1,15% og lægge et pres på de andre lande i stedet for at være med i kapløbet om at betale mindst muligt.

Bør det ikke være noget Alternativet bør mene?

Hej Phillip
Meget relevant spørgsmål.
Har du set dette indlæg fra Rasmus? Det er dog fra september, men stadig retvisende for, hvilket debat han har forsøgt at løfte i Folketingets Europaudvalg, som er her regeringen forhandler mandat til den danske forhandlingsposition. Her stemte Alternativet også nej til at støtte regeringens forhandlingsmandat, da det vægtede en dansk rabat og størrelsen på 1,00 pct. højere end indholdet - her vil jeg mene, at det for eksempel havde været mere beundringsværdigt, om prioriteterne i højere grad lå på eksempelvis arbejdet for en grøn omstilling, udvikling og naboskab.
Derfor er det også enormt problematisk, at regeringen formåede at få et flertal til sit mandat, da det ikke stemmer overens med de udtalte løfter om en fair grøn omstilling. I min optik ligger udfordringen særligt i, at det bliver gratis at støtte op om et mandat, der ikke vægter det grønne. Har du nogle forslag til, hvordan det kan belyses?

For god ordens skyld vil jeg sige, at jeg sidder med EU og udenrigspolitik på den grønne gang :slight_smile:

Alt vel,
Line

Tak for info og spændende arbejde du har :grinning:

Jeg tænker selv, at et af problemerne er, at journalist-standen ikke er i stand til at sætte sig ind i og formidle om de emner, som stadig er formbare. Zetland er for mig et fantastisk medie fordi meget af det politiske indhold handler om, hvad det er der er på spil lige nu og i fremtiden .

EU-budgettet kunne kun ramme nyhederne, da forhandlingerne var brudt sammen - de fyldte ikke dengang udvalget bestemte sig for, hvad det danske mandat skulle være - og da vi slet ikke fik denne politiske debat kunne Mette F endnu engang køre under radaren for at levere på den grønne omstilling. Vi har generelt i vores oplysnings- og debatkultur brug for at engagere os mere i EU.

Har vi nogle interessegrupper i Å der arbejder med EU-politik?

1 Synes om

Klart. Karin Axelsson, som arbejder for DR, synes jeg også laver et godt stykke arbejde og følger faktisk ofte disse processer. Hun er bestemt værd at følge. Jeg synes faktisk også, at Ole Ryborg (også fra DR) lavede en ret fin gennemgang af, hvad det betyder for indholdet, når fx DK står så hårdt på 1,00 pct. fremfor indhold.

For mig at se, er det i høj grad også et spørgsmål om, at den grundlæggende viden ikke bliver formidlet tilstrækkeligt. Tænk bare på folkeskoler og gymnasiale uddannelser, hvor det er en del af undervisningsplanen, men ofte ikke efterleves, da det ikke har været en tilstrækkelig del af uddannelsen på seminaret. Det manglende vidensniveau er i sandhed kernen af det demokratiske problem i denne sag, hvis du spørger mig.

I øvrigt - så er det måske af interesse. Rasmus har ministeren for udviklingssamarbejde, Rasmus Prehn, i samråd i dag, hvor han netop spørger ind til, hvordan regeringen påtænker at leve op til deres mål om et historisk løft af Afrika, når de samtidig er hardliners på princippet om 1,00 pct. Her er pointen netop at sætte fokus på indholdet, fremfor størrelsen.
Du kan se det her: https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/euu

Jeg har på et tidspunkt bl.a. talt med Helena fra HB om, at det vil give mening at se på at skabe et internt rum, med synergi mellem arbejdet på den grønne gang og gode kræfter fra baglandet, med interesse i emnet. Men hvis du har andre eller bedre ideer skal du da bare ud over stepperne - og tag endelig fat i mig, hvis du synes, det giver mening :slight_smile:

Alt vel,
Line

1 Synes om