Gratis tandlæge

Jeg ved at dette emne har været på tale før.
Jeg håber stadig, at det kan lade sig gøre at få behandlet sygdom i tænderne gratis på lige fod med resten af kroppen.

Venlig hilsen

Meluka Hvidtfeldt

1 Synes om

Hej Meluka

Den offentlige sygesikring, som vi betaler til over skatten, yder i dag et vis tilskud til visse tandlægebehandlinger, og skulle vi gå derfra til fuld dækning, så vil pengene jo skulle hentes et sted fra (øget skat eller omfordeling) for at kunne gøre det “gratis”.

Jeg arbejder selv i et privat sundhedsforsikringsselskab, hvor tandlægedækning kan tilvælges mod en øget præmiebetaling, men der er ingen af ydelserne, der dækkes 100 % - ellers ville det ganske enkelt blive så dyr en tillægsforsikring, at de færreste ville købe den, og så ville det ikke kunne løbe rundt.

Behovet for tandlægehjælp er meget individuelt, hvor nogen næsten aldrig går til tandlæge, mens andre går hyppigt til tandlæge, får lavet kroner, broer osv., og alt dette tilhører som sådan et snævert, fagligt speciale, som rent teknisk adskiller sig fra resten af kroppen, og derfor har man denne adskillelse rent forsikringsmæssigt.

Er man imidlertid ramt af aggressiv paradontose, eller andre alvorlige tandlidelser f.eks. som følge af en kræftbehandling, er jeg tilhænger af, at der ydes større tilskud til dette, da det enten ikke er selvforskyldt eller for paradontose kan være arveligt, og kan påvirke ens overordnede helbred i øvrigt. Dette blev. f.eks. anført af Palle Holmstrup, adjungeret professor ved Aarhus Universtiet tilbage i 2012:

Helt gratis er det jo så i virkeligheden ikke; det bliver et spørgsmål om at prioritere anderledes.

Samtidigt ville jeg så finde det meningsfuldt at anspore/motivere til en sundere livsstil, hvor et lavere forbrug af sukker f.eks. vil give mindre risiko for huller i tænderne, og helt overordnet vil en sundere befolkning belaste sundhedsvæsenet mindre, og leve længere med godt helbred og derved være i stand til at arbejde længere, måtte de ønske det. Hele debatten om sundhed, kost og motion er dog ekstremt betændt p.t. og mudret meget til, desværre.

Havde du nogle tanker om, hvordan tilskuddet til tandlæge kunne forøges eller i visse tilfælde være uden den brugerbetaling, vi har i dag?

Vh. Nicolas

1 Synes om

Når det kommer til emnet “gratis tandlæge”, kunne jeg forestille mig at vi i første omgang ville se på muligheden for gratis undersøgelser. Jeg tror at hvis flere ville gå til jævnlige tjek, så ville meget blive taget i opløbet og dermed ikke ende ude i store operationer.

Jeg tænker også at det må være overkommeligt at betale for tandlægetjek - omend prisen nok er i omegnen af 1,5 millarder kroner.

1 Synes om

Omkring tndlæger og tandpleje, der kan jeg godt blive noget “rød”. Her er noget der burde gøres offentligt tilgængeligt i lighed med anden sygepleje og - behandling. Selvfølgeligt vil det koste - og det gør velfærd. Har selv været med en kolega i banken og skulle garantere for det lån som den unge mand på 28 skulle have for at få protese. de følger som dårlig tandpleje har, er voldsomme. Også hvad angår livskvalitet og selvrespekt! - Jeg har tillid til ALTERNATIVET:)

2 Synes om

Megen ny forskning viser, at netop betændelsesprocesser i munden/tænderne leder til andre somatiske sygdomme som fx hjertesygdom, forskellige inflammatoriske sygdomme m.m. som jo er store og omkostningstunge folkesygdomme.
Måske det kan “betale sig” at lindre prisen / gøre det mere tilgængeligt at få ordnet sine tænder.

Det er da underligt, at når en anaerob bakterie vælger at sætte sig som en byld på fx benet, maven, armhulen, rumpen (vælg selv), så kan jeg få den fjernet gratis. Men samme bakteriestamme vælger at sætte sig i min gane… så koster det kassen. Ingen logik i det, ingen særlig faglighed i det…

Hvis man gerne vil se ulighed i sundhed, så bed folk om at åbne munden :disappointed:

2 Synes om

Gratis undersøgelser og forebyggende tandrensninger

Paradentose f.eks. er arveligt, hvilket man ikke vidste før i tiden. Og tak
til Anne for et fint og fyldestgørende svar​.
Har lige hørt at der er rigtig mange penge i kommunekassen der ikke bliver
brugt? Måske kunne der bruges nogle af pengene til at indbefatte tændernes
sygdom på lige fod med resten af kroppen?

1 Synes om

Hej med jer,

Jeg er nyt medlem og dette er mit første indlæg, jeg håber jeg klarer det hele efter bogen :slight_smile:
I forhold til gratis tandpleje tænker jeg det er vigtigt at man skelner mellem sundhedsfremme/forebyggelse eller behandling, samt hvad er det der virker. Tandsundhedsmæssigt er det ikke personalet i tandplejen der giver tandsundhed til vores borgere. Det er det borgerne gør selv derhjemme i det daglige, der giver tandsundhed. At folk børster tænder med fluorid dagligt, at der anvendes redskaber til at rengøre mellemrum mellem tænderne, og at forbruget af tobak og sukker nedsættes.
Lige præcis i forhold til egenomsorg eller hjemmetandpleje har borgerne meget forskellige udgangspunkter. Nogle klarer det hele selv med få instruktioner, mens andre har brug for meget støtte til at få det daglige til at fungere.

Derfor synes jeg det er fint med en gratis undersøgelse max en gang årligt (man forebygger ikke ved at undersøge, her konstaterer man bare hvordan det ser ud). Tilgengæld skal ydelsen Individuel Forebyggende Behandling (IFB) være gratis og helst mere end en om året. Derudover vil jeg foreslå at man laver en gratis sundhedspædagogisk ydelse, en ydelse, der skal dække over det pædagogiske arbejde der ligger i at hjælpe borgerne med at mestre deres egen sundhedsfremme.

I forhold til behandling af huller synes jeg der skal være en social differentiering i hvem der kan få behandlingen gratis. Som det fungerer i dag med at personer på kontanthjælp eller anden offentlig forsørgelse skal søge om midler og selv ligge en egenbetaling på 600kr inden de kan blive behandlet fungerer meget dårligt. Folk har ikke de 600kr og tandlægen/tandplejeren får ikke betaling for at udfylde skemaer til kommunen. Som forlængelse af det synes jeg der er et perspektiv der bliver glemt, når vi taler tandpleje. Nemlig at tandlægerne tjener penge på at folk er syge. Det giver klart mere i kassen at behandle huller/parodontitis, frem for at forebygge at hullerne/parodontitis overhovedet opstår.

1 Synes om

Problemet har meget med de høje priser på tandpleje at gøre og en tandlæge “mafia” der ikke ønsker konkurrence.
Der er tale om tandlæger der har fået deres studie betalt af samfundet og sidenhen tager ågerpriser på deres arbejde, der findes mange af disse niche “mafiaer” i Danmark.
En psykolog koster også nemt 12-1500 kr i timen og for folk med lave indkomster eller på overførsel er sådanne services simpelthen uopnåelige.
Man kan jo købe en mindre bil for det et større stykke tandlæge arbejde koster.