Gennemsigtighed i ledelsen

WOOOW! :astonished: no wonder why det er svært at finde hoved og hale i organisationen! :mountain_bicyclist: :camel: så er spørgsmålet jo så, hvordan det er muligt at få et tilnærmelsesvist overblik over organisationen og føling med hvad der sker rundt omkring… jeg kan da godt forstå at lokalforeningerne føler sig druknet eller syltet… det er jo nærmest umuligt at nå ud til alle… vi må have nogen store politiske-hygge-komsammen-arrangementer så vi kan få talt sammen! :seedling: :rooster: :earth_americas:

Interessant at se, at der nu opereres med regioner. Det er nyt for mig… Hvor hensigtsmæssigt er det mon?

Tror også kun, at det er mig der gør det. Det skyldes alene, at kommuner er tilknyttet regioner i de offentlige data - men kommuner er ikke tilknyttet storkredse. Derfor er det bare for at kunne sammensætte grupperne geografisk i mindre bidder. :wink:

Gennemsigtighedsproblemet er fundamentalt - og Alternativets løsning er overfladisk: Det er en hensigtserklæring i hovedværdierne - og den slags går man på kompromis med, når det gælder - også i Alternativet. Det egentlige problem er nemlig det samme som i alle andre partier - og organisationer for den sags skyld: Det er ofte fristende at dække for noget - enten fordi det er en pinlig fejl, eller fordi det er et forsøg på at skære et hjørne af spillereglerne, hvis man virkelig vil noget og det faktisk ikke kan lade sig gøre med de gældende regler.
En løsning, der kan løfte Alternativets gennemsigtighedspraksis over de almindelige vanskeligheder og uigennemsigtige løsninger, kræver at gennemsigtighed bliver sikret af sådanne procedurer, at indvendinger over uigennemsigtighed ikke kan ignoreres. Det er den sociokratiske løsning og den virker.
Så længe Alternativet kører med almindelige gammeldags løsninger, bliver resultaterne også almindelige og gammeldags. Eksempel:
Jeg var involveret i Storkredsfællesmøderne op til vedtægtsændringsforslagene som kom til at ske på sidste landsmøde. Processen var grotesk i sin uigennemsigtigtighed, og vedtægtsudvalget har min klage til behandling: Det var først på det tredje og sidste møde, at HB afslørede, hvad den egentlige grund til møderne var: HB havde besluttet på et “uformelt” møde sidste sommer, at et ekstraordinært landsmøde var nødvendigt, men ville ikke tage beslutningen “rigtigt” for så skulle et ekstraordinært landsmøde efter vedtægterne gennemføres hurtigere end HB ville det. Da storkredsene ikke kunne få en ordentlig begrundelse for processen, og SK-Fyn foreslog at droppe det ekstraordinære landsmøde og forslaget blev taget alvorligt, måtte formanden lægge i hvert fald et af kortene på bordet. Derefter droppede HB hele storkredsfællesprocessen og gennemførte det ekstraordinære landsmøde - adskillige måneder efter, at det skulle være gjort efter vedtægterne. Der er trods løfter ikke kommet noget referat fra det 3. storkredsfællesmøde, og det gør der nok heller ikke.

1 Synes om

Det er interessant, at de problemer, som Tatjana starter med at beskrive i juni 2016 stadig eksisterer 1. marts 2019.

Uigennemsigtigheden og de intrigante manøvremuligheder, der kan sættes i sving bag kulisserne - de er helt uholdbare.

1 Synes om