Frivillig afgift på rejser og energiforbrug for Alternativets medlemmer, repræsentanter og kandidater og MFer

FORSLAG TIL ALTERNATIVETS ÅRSMØDE

Frivillig miljøafgift for energiforbrug og rejser for alternativets folk

Baggrund

Jeg har været debattør i mange år og i min fritid været fuglekikker, der kan lide at rejse til udlandet. Dilemmaet har været, at der er en uoverensstemmelse mellem ens bekymringer om miljøet, klimaet og naturen og ens livsstil. Jeg har selv betalt til DOF klimafond. Det burde være sådan at Alternativets folk viser et gode eksempel FOR Verden ved at betale for sin miljøbelastning.

Målgruppe til rejseafgift

På den baggrund foreslår jeg at aktive, medlemmer og tillidsfolk, kandidater og de folkevalgte får et tilbud om at frivilligt betale en miljøafgift. Pengene går til at bevare biodiversiteten og absorbere CO2 gennem bevarelse af naturområder i den tredje verden. Alternativet opretter en fond til dette formål og videregiver pengene til Rainforest Trust eller tilsvarende organisation der har til formål at opkøbe eller bevare natur. Internationale satser, som DOF bruger undtagen fly. Flyrejser til ferie og for Alternativet.

Det koster ikke en herregård. Priserne er følgende:
2. For strøm er det 25 kr. pr. 1000 kW/t.
3. For bilkørsel i en middelklassebil er det 500 kr. pr. 10.000 km.
4. For boligopvarmning er det 700 kr. pr. 100 m2 opvarmet areal pr. år.
5. For flyrejser til Europa bortset fra det sydlige Sverige og det nordligste Tyskland samt de neden for nævnte lande kr. 100.
6. Til Grønland, Middelhavslandene, Mellemøsten og europæisk Rusland er det kr. 200.
7. Til resten af verden bortset fra de nedenfor nævnte lande er det kr. 600.
Til Antarktis, Australien og New Zealand er det kr. 900.
Rejseaktiviteten opgives selv på en hjemmeside og pengene overføres inden nytår.

Konsekvenser.

Nogle foreslår at indføre partiskat. Jeg synes en forbrugsafgift er en bedre løsning, fordi det er ens opførsel og ikke hvad man har, der påvirker miljøet.

Man kan glæde sig over at pengene går til at bevare naturen og man gør noget godt for sine børn og vores fremtid.

Hvis Alternativet vælger at pålægge sig selv denne afgift vil det være lettere for os at foreslå at flyrejser og turisme beskattes for at kompenser for dens belastning af miljøet.

Ideen kom fra Taberklassen er klar til hævnens time - politiken.dk

1 Synes om

Hej Niels
Jeg kan godt lide ideen - noget med “walk the talk” - helt konkret. Jeg kan samtidig godt være bange for, at din ide ikke kommer til at få meget støtte. For mange hører det til det allermest almindelige at komme på årlige flyrejser og det gælder sikkert også Alternativets medlemmer. De vil nok ikke stemme for sådant et forslag.
Jeg tænker ikke, at forslaget helt kan erstatte partiskat, indhold og formål er forskellig for de to “afgifter”.
Hilsen, Armin

Jeg har talt med flere og kommet frem til en anden løsning som er bedre, det er rettet i oplægget

Hej Niels

For det første: Jeg synes godt om ideen om “selvpålagte” miljøafgifter. Mine kommentarer handler derfor mere om den konkrete udformning:

  • Jeg synes at fokusset på “tillidsfolk, kandidater og folkevalgte” er forkert. Hvis vi vil promovere dette som en selvbetalt “nudge”, skulle det som jeg ser det være overfor alle medlemmer uden særligt fokus på pingerne.

  • Dette er måske relateret til at jeg mener at sammenkædningen med partiskattebegrebet er lidt søgt. Særligt når pengene ikke tilfalder organisationen selv.

  • Som alternativ (!) synes jeg det ville være lærerigt hvis ALTERNATIVET betalte pengene, hver gang personer rejste på organisationens regning - eller på egen regning for at deltage i organisationens arbejde.

  • Det er uklart om beløbet for “bilkørsel” gælder al bilkørsel, eller kun ferierejser - og hvad afgiften er for andre typer biler end “middelklasse”. Måske skulle en afgift sættes ud fra EU-normen for brændstofforbrug på køretøjet?

  • Jeg kunne bedre lide forslaget, da der var en km-afgift på flyrejserne. Den nuværende opdeling virker mærkelig - og hvorfor er de helt korte rejser undtaget?

  • Afgiften på “boligopvarmning” ignorerer totalt både opvarmningsform, effektivitet/isolering, og indendørstemperatur. Reelt er der tale om en “boligstørrelsesafgift” snarere end “opvarmningsafgift”.

Afgiften er ud fra Internationalt anerkendte normer som bla. brugs på Dansk Ornithologisk Forenings rejser, jeg skal finde kilden til dig. Der er gode pointer i at det skulle gælde alle i Alternativet. Bilkørsel gælder for et års forbrug i bil. Jeg har valgt at ikke gøre det for indviklet med opdelling af typer bil og bolig. God ide at det også gælder rejser for Alternativet, bla også Nepal ture. Km afgiften kan vi tage med igen hvis der er stemning for det.

jeg har justeret forslaget til Nis kommentar

Dårlig ide, hvis man virkelig vil lave noget der rykker, så arbejder for afgift for alle der rejser i DK og sener EU/verden. foreslå at pengen gå til grønne initiativer…
Og hvorfor skal jeg betale 1000kr for at opvarme mit hus? jeg har et energi + hus, jeg sender mere el ud på nettet end jeg bruger på at opvarme huset.? men ok så få jeg vel også 1000kr ? jeg mener med 6kw solcelle anlæg og jordvarme har jeg jo kompenceret en del…

Det er jeg enig i, men for at det skal rykke, bliver nød til at få det i gemme folketinget. således at det sker via afgift systemet automatisk.

jeg er forøvrigt også imod partiskat :slight_smile: