Franciskas Nyhedsbrev

Alternativet_Grøn_RGB_small

Kære alle,

Julen nærmer sig, og året går på hæld. Det er en tid, hvor mange af os ser tilbage og sender en varm tanke til dem, vi deler fællesskab, engagement og håb med. Jeg vil derfor indlede med en tak til alle jer: Tak for jeres opbakning, jeres indsats og jeres vedholdende engagement – og glædelig jul og godt nytår.

Siden det seneste nyhedsbrev har vi på Christiansborg brugt en stor del af vores tid på at varetage vores vigtige rolle som parlamentarisk vagthund overfor regeringen. Her vil jeg især fremhæve tre sager:

Hvem Passer På Grisene?

I TV 2’s dokumentar ”Hvem passer på grisene?” kunne det på baggrund af skjulte optagelser dokumenteres, at der er voldsomme problemer med dyrevelfærden hos landbrugslobbyens absolutte top. Billederne affødte naturligvis kritik fra flere sider – men ikke fra den ansvarlige fødevareminister Jacob Jensen. Tværtimod. Sammen med flere fremtrædende Venstre-ministre var hans reaktion at slå ring om svinelobbyen i stedet for at slå ring om dyrene. Dermed fik vi nok engang bekræftet, at det for Venstre er vigtigere at beskytte kammeraterne i landbrugslobbyen, end det er at beskytte dyrene i staldene.

Grisedoku

Det er Alternativet naturligvis helt uenige i. Og derfor har vi virkelig presset på for få ministeren og landbrugslobbyen til at tage ansvar for, at der sker reelle forbedringer ude i staldene. Det har vi gjort på stort alle mulige måder og kanaler. Vi har været i Go Aften Live, givet interviews, skrevet debatindlæg, stillet spørgsmål til statsministeren i spørgetimen, krævet svar fra fødevareministeren i folketingssalen og lavet et utal af opslag på sociale medier.

Ingen kan være i tvivl om, at Alternativet ønsker et grundlæggende opgør med svinefabrikkerne og et helt andet landbrug, end det vi har i dag. Og I skal vide, at vi ikke slipper sagen, blot fordi året nu går på hæld. Faktisk har vi allerede taget initiativ til et samråd med ministeren i starten af det nye år, fordi vi kræver forandring og forbedring. Nok er nok, og vi vil ikke acceptere, at svinefabrikkerne har fripas til at gøre skade på miljø, natur, drikkevand og dyrevelfærd.

Forbyd bovaer!

Vores kritik af det konventionelle industrilandbrug begynder i det hele taget at få momentum. Især ude blandt almindelige mennesker. Mange er simpelthen trætte af, at det konventionelle industrilandbrug alt for længe er sluppet alt for billigt og alt for let. Det er godt, selvfølgelig, men det rykker først noget, hvis folk også begynder at handle på det. Både ved køledisken og i stemmeboksen.

Klimademo

Vi mærker også, at vores kamp for at forbyde bovaer – det kemiske fodertilsætningsstof til køer – får mere opbakning. For et år siden blev vores forslag ellers affejet total af ministeren. Men nu er sagen igen aktuel, fordi flere landmænd har rapporteret om markant mistrivsel hos de køer, der har indtaget stoffet. Derfor har vi igen haft ministeren i samråd for at presse på for et straksforbud, men også for at få regeringen til at forstå, at løsningen på landbrugets massive CO2-udledning ikke er teknologiske fix, men færre produktionsdyr. I kan læse mere her og her eller lytte til P1 Morgens interview med mig den 17. december.

Lyver Troels Lund Poulsen?

Jeg vil også nævne samrådet om kampfly-overflyvningerne under Folkemødet. Kender man ikke sagen, er den godt beskrevet i Berlingske (læs mere her og her). Sagen handler ikke om, hvorvidt ministeren må lade sig promovere i røg og damp fra jagerfly. Den handler om noget langt vigtige: at ministre altid skal tale sandt overfor Folketinget. Det har Troels Lund Poulsen, forsvarsministeren, i min optik ikke gjort i denne sag. Det blev kun bekræftet på samrådet, og derfor er min forventning, at forsvarsudvalget kommer til at vedtage en beretning med kritik af forsvarsministeren med påmindelse om ministeransvarsloven.

Troels lyver

Har du en god ide?

Her til sidst vil jeg rette blikket fremad. I det nye år har jeg en ambition om at opdatere vores politiske fortælling, så vi har en opdateret fælles ramme for, hvad Alternativet står for i 2026. Det vil først og fremmest ske med afsæt i vores eksisterede politik og visioner, men også med nye perspektiver og idéer – og her vil jeg gerne have jeres input. I kan bidrage digitalt frem til og med 7. januar, og selvom der ikke er plads til det hele, håber jeg, I har lyst til at bidrage.

Det kan I gøre via linket her.

kamp for klima

God jul, godt nytår og ha’ det nu dejligt, indtil vi ses igen i det nye år!

Vh Franciska

1 Synes om