Franciskas Nyhedsbrev, maj 2024

Kære alle

Tusind tak for et super godt landsmøde! Det var virkelig en fantastisk weekend i Odense.

Tak til alle, der deltog - fysisk og online. Tak til alle medarbejdere og frivillige, der skabte nogle rigtig gode rammer. Tak til alle, der stillede forslag, holdt taler og deltog i debatterne.

Det betyder uendelig meget, at vi kan mødes på den måde. Se hinanden i øjnene. Tale sammen. Diskutere. Grine og græde. Det binder os sammen. Vi får tryktestet vores holdninger og positioner. Vi får delt viden og gode idéer. Vores fællesskab vokser.

Jeg vil også gerne give en stor tak til alle jer, der stillede jer til rådighed. Til tillidsposter i partiet. Til Hovedbestyrelsen. Og et særligt tak og tillykke til Jonathan Ries - vores nye forperson for hovedbestyrelsen. Vi har netop holdt første formelle møde, og de tegner rigtig godt.

Hvis du vil (gen)opleve lidt af energien fra landsmødet, så har vi lagt min landsmødetale på YouTube. Find den her:

Franciska Rosenkildes tale til Alternativets landsmøde 2024

Jeg noterer mig desuden, at vi i den seneste Voxmeter-måling er steget til hele 3,0 procent af stemmerne. Landsmøde-effekten er en ting! :slight_smile:

Og der er endnu mere!

I weekenden blev EP-valgkampen skudt i gang. Rigtig mange var på gaden over hele landet for at plastre gader og stræder til med vores gode kandidater og budskaber. Tusind tak for jeres indsats! Vi har virkelig gang i noget godt med vores EP-kampagne, og I skal vide, at al jeres engagement er guld værd.

Som vores EP-spidskandidat Jan Kristoffersen skrev på sine sociale medier den 20. maj:

Rygraden i demokratiet er ikke politikerne i medierne. Det er vælgerne og alle de frivillige, der arbejder hårdt mellem valgene. Med dialogen og med at få tingene til at glide i det nære. Det hårde usynlige politiske arbejde må ikke undervurderes.

Jeg er meget enig med Jan. I er guld værd!

Landsmøde 2024

Følg Jan og vores andre kandidater

Vil man følge Jans vej til Europa, så find og følg ham og vores øvrige kandidater på sociale medier - del, like og kommenter, så deres budskaber når så langt ud som muligt. Her har vi dem:

Jan Kristoffersen, Karoline Lindgaard, Sofie Groth, Valentina Crast, Yurdal Cicek, Nilas Bay-Foged, Mikael Hertig, Petar Socevic, Jørn Grønkjær, Julius Schubring, Johannes Slyngborg, Anette Jensen Smith og Irina Bjørnø

Derudover kan Jan ses i DRs Mød Partierne - det kan ses hér:

EU-valg 2024: Mød Partierne: Sæson 2024 – Alternativet | DRTV

Og den 27. maj deltager Jan og jeg i et format hos TV2 News. Det sendes omkring kl. 17:00.

JAN_væg

Valgforbund til EP-valget

Som flere vil vide, så er vi en del af et valgforbund til EP-valget. Det har vakt nogle spørgsmål, som vi diskuterede på landsmødet. Men for at alle får vores overvejelser, får i dem også i dette nyhedsbrev.

Der er en række årsager til, at vi har indgået et valgforbund.

For det første for at øge vores chancer for valg til Europa-parlamentet. Ved seneste folketingsvalg fik vi 3,3 procent af stemmerne. For at opnå et mandat til Europa-parlamentet kræver det knap syv procent af stemmerne til valget. Til EP-valget kan man ligesom til kommunal- og regionsrådsvalg indgå valgforbund for derved at øge sine chancer.

For det andet ønsker vi i Alternativet at sidde i den grønne gruppe i Europa-parlamentet. Dér sidder SF i dag. Og da partier, som allerede sidder i grupperne, har vetoret over for nyvalgte partier, der ønsker at være med, så har det krævet, at vi på forhånd har lavet en aftale med SF for at kunne få adgang. SF havde allerede indgået valgforbund med Socialdemokratiet - hvilket er et kompromis, vi har måttet acceptere.

Derudover skal det siges, at vi har et rigtig godt samarbejde med Enhedslisten i Folketinget. Men da Enhedslisten i europæisk sammenhæng altid har været stærkt EU-kritisk, er min overvejelse, at det ville blive et skidt match, da Alternativet historisk har været et EU-positivt parti.

På baggrund af de overvejelser har vi indgået valgforbund med SF og Socialdemokratiet.

I sekretariatet …

Og her på falderæbet vil jeg lige give jer et indblik i sekretariatets og folketingsgruppens arbejde i den kommende tid.

Vi har lige nu stort fokus på valgkampen frem mod Europa-parlamentet den 9. juni. Derudover fylder arbejdet i folketingssalen meget – da salen lukker med afslutningsdebatten den 29. maj. En stor parlamentarisk tradition, der selvfølgelig kan følges på Folketingets TV. Jeg skal holde partiledertale og deltage i en maratondebat, der typisk varer mange, mange timer.

Og så står vi selvfølgelig også foran endnu et Folkemøde på Bornholm, hvor Alternativet traditionen tro vil være til stede. Det foregår 13.-15. juni. Jeg deltager i en lang række debatter - og så skal jeg holde tale på hovedscenen lørdag. Den sendes på TV2 News. Jeg håber at se mange af jer på Bornholm!

Tak for at læse med!

Kh Franciska

1 Synes om

Jan har været yderst kreativ i sin valgkamp. Sådan burde alle vores valgkampe være. Stor ros til Jan.

Men jeg er ikke glad for hans mærkesag om at vi skal legalisere cannabis i EU. Det er helt urealistisk. Jeg synes at det er op til de enkelte lande, om de vil legalisere cannabis. EU skal ikke bestemme alt.

Jeg har nogle andre forslag til mærkesager:
a) Fælles flyafgifter.
b) En etisk told på alle varer, som er produceret under kritisable forhold (fordi de er konkurrenceforvridende).
c) Sanktioner imod Israel, hvis landet ikke vil rette sig efter FN’s krav om en våbenhvile, eller hvis regeringen afviser at forhandle om en tostatsløsning.

Hvis vi kan få EP-valget til at handle om Israel, så står vi rigtig stærkt. Det er et brandvarmt emne, og vi har en markant holdning, som mange vælgere er enig i. Hvis Israel for eksempel begynder at bombe Raffah op til valget, så vil det være noget, som optager de fleste vælgere.

1 Synes om

Godt plakatbudskab, sæt tiden fri Franciska!

Opsæt venligst enkelte plakater her og der, men nej tak til plakat-overplastring - Alternativet er jo ikke en sygdom :sweat_smile: :hugs: :green_heart:

Kærlig hilsen
Gunhild