Forsvaret i udvikling som tillæg til "Danmark som humanitær stormagt"

Forslagets tekst

Vores soldater har vist sig, at være nogen af de dygtigste i verden til, når de har løst opgaver i Irak, Afghanistan, Ardeen bugten mv. De har være udsendt og udstationeret langt fra Danmarks grænser, fokus har derfor ikke været på ogaver i national regi.

Truslen fra Rusland er både jf. vore allieredes vurdering, samt FE, ikke blevet mindre. I forbindele med dette bør vi omstille vores Forsvar til opgaver i national regi. Her ikke kun Jylland og Øerne, men også Grønland og Arktis.

Vores Forsvar skal være mere fleksibelt, Danmarks grænser er vide, lig landets interesser. Vores Forsvar skal kunne bevæge sig hurtigt fra enden til anden. Ikke kun som et afvisningsberedskab men også ved indsats ved natur - og andre katastrofer, i samarbejde med resten af beredskabet.

Da Danmark er omringet af vand bør vi have mere fokus på den del af Forvaret, der kan løse opgaver i dette miljø, og mindre på landstyrker. I forbindelse med dette, bør man ligeledes inddrage vores rolle i NATO. Hvor vi ikke længere er tæt på en mulig “fjende” af landvejen.

Sammenfatning:

Man bør omstille Hæren til en mere fleksibel og let enhed, der i samarbejde med Flåden vil kunne indsættes i Danmarks nærområde. Både militært og i forbindelse med civile-humanitære opgaver.

Der bør være mere fokus på den logistiske opgave, da man ved kompetencer inden for dette vil kunne støtte brede ved internationale operationer, både militært og civile humanitære opgaver, international og nationalt.

Udfordring forslaget skal løse

Forsvaret skal geares bedre til at løse opgaver i civilt og humanitært regi.

Potentielle ulemper ved forslaget

Flere enheder ved Hæren vil blive nedlagt, og en struktur ændring vil være nødvendig både ved Hæren og Flåden.

Forslagsstillere

  1. Ravn Rundstrøm

Status på forslaget

Status: Idéer til forslag

Forslaget er under udvikling. Når det er færdigudviklet, kan forslaget skrives færdigt og komme i høring. Du kan debattere og følge forslaget på Dialog.

Hej Ravn

Jeg må indrømme at jeg egentlig mener at et dansk forsvar er fjollet. Det skyldes til dels at vi som land ikke har nogen geopolitiske interesser at varetage, som andre stormagter ikke allerede varetager. Hvis vi havde nogle geopolitiske interesser der var i modstrid med stormagterne omkring os, kunne vi ikke gør os håb at gør os gældende.

Samtidig er Danmark porten til østersøen og nok den eneste grund til at landet eksisterer idag. Hvis man ikke kunne kontrollere skibstrafikken til østersøen fra Danmark ville de andre stormagter have tilladt Tyskland at sluge danmark den gang ved dybbøl mølle. Det skete jo ikke. Og historien er egentlig den samme idag. Ingen stormagt kontrollerer skibstrafikken til østersøen og det er bedst sådan. Det betyder også at et dansk forsvar som vi har idag er et frygteligt spild af penge - vi har jo ingen geopolitiske interesser - der ikke allerede varetages - og vi har ingen yder trussel nu eller i fremtiden. På sin vis havde Glistrup ret da han mente at forsvaret kunne erstattes af en telefonsvarer

Forsvaret burde derfor lægges an på indre trusler, det vil sige anti-demokratiske , revolutionære, voldelige bevægelser, der vil tage magten med vold. Det vil betyde at man kunne skære betydelig på forsvar udgifterne. En del udgifterne kunne omdannes til humanitær støtte og resten kunne bruges i andre sektorer der mangler ressourcer, eksempelvis sundhed, psykiatri, miljø, klima, undervisning…

Jeg synes måske at den humanitære indsats burde ligge under beredskabsstyrelsen eller Danida. Jeg mener ikke hjælp og geværer hænger særlig godt sammen.

Vh Toke

Hej Ravn

Spændende tanke.

Jeg kunne godt tænke mig en mere overordnet diskussion af hvad vi bruger militær magt til.

Jeg tænker at samarbejdet med Grønland, stort set låser os fast i at følge USA.
Vi har ikke en jordisk chance for at forsvarer grønland, uden en stormmagt… USA er den eneste tålelige samarbejdspartner.

Alternativet kunne være at lade Grønland selvstændigt indgå samarbejdsaftaler om forsvar, med en stormagt.
Det vil gøre Danmark betydeligt mindre vigtig, som militær samarbejdspartner, og give større bevægelsesfrihed (og meget mindre lydhørhed)

Det bevægelsesrum, kunne bruges til at eksperimentere med at bruge militæret på nye måder.

F.eks. tænker jeg at man kunne eksperimentere med i FN/NATO regi, indtaget et områdeder, der let at forsvarer, i et land der genererer flygtninge (som f.eks. Syrien) Lade alle flygtninge komme til dette område, hjælpe med at opbygge en selvstændig bystat, med en human grundlov (dikteret af FN :smile: ) Garantere deres sikkerhed, lære dem at opbygge og deltage i et demokratisk samfund, og love at området gives tilbage om 20år, hvis forholdene tillader det.

Hvis det kunne virke, kunne man håbe både afhjælpe flygtningekriser, øge vores sikkerhed, ved at udbrede vores værdi, og dermed skabe forståelse mellem og og dem, spare på modviljen i befolkningen over for fremmede, og gøre verden til et bedre sted at opholde sig, for mange frihedshungrende mennesker.

Kh Simon