Forslag: Uddel beslaglagt narkotika til narkomanerne

Når politiet beslaglægger narkotika i dag, bliver det altid brændt.

Jeg vil foreslå at vi begynder at udleverer den beslaglagte narkotika til narkomanerne.

På den måde vil vi fjerne indtægter fra den kriminelle undergrund, da narkomanerne så ikke vil skulle ud og købe stofferne. Som det er i dag, betyder en beslaglægning “blot” at priserne stiger på markedet, da efterspørgslen stiger i forhold til tilgængelighed.

For narkomanerne vil det også betyde et pusterum, hvor de måske kan få bedre styr på deres liv, når de ikke skal tænke på, hvordan de får råd til det næste fix.

Selvfølgelig forestiller jeg mig ikke, at alle beslaglagte stoffer skal kanaliseres videre til narkomanerne. Jeg forestiller mig at det vil ske, når mængden er så stor, at det kan betale sig at få narkotikaen gennemtestet og i nogle tilfælde færdigproduceret (fortyndet).

Det er svært at sige, hvilken betydning det vil få for samfundet. Men jeg tror, at det vil kunne måles/ses, i de perioder hvor der bliver udleveret gratis stoffer til narkomanerne. Her tror jeg blandt andet at vi vil se et fald i indbrud og butikstyverier.

Jeg er klar over, at det kan ses som meget uetisk at udleverer narkotika til narkomanerne. Det bedste vil selvfølgelig være at få dem i behandling. Her må vi være realistiske, da det ikke er muligt at få alle narkomaner i behandling. Det er også grunden til at vi har fixerum i København - det er ganske simpelt mere sikkert. På samme måde vil den gratis udlevering af narkotika også være mere sikker, end det narkotika som narkomanerne kan købe på gaden. Set fra den vinkel, synes jeg at det er etisk korrekt at gøre.

Man skal også huske, at hver gang vi destruerer 50 kilo narkotika, så betyder det blot at der skal produceres 50 kilo mere. Kan vi fjerne denne produktion, vil vi fjerne rigtigt mange penge fra hele det kriminelle system.

OBS: Dette skal ikke blandes sammen med medicins cannabis eller en fri hash debat. Dette handler alene om at støtte narkomaner i en svær hverdag, samt at tage indtægter fra de kriminelle.

1 Synes om

Farlig politik, for narkotika er ikke et standart produkt, ligesom i tobaksindustrien tilføjes der stoffer for at øge afhængighed (det er ikke sikkert de gør det, men nogle tror det) samt stoffer til fortynding.
Behandlings tilbud til alle der ønsker det, bør være et must, uden at de skal vente i urimelig lang tid.
Narkomaner bør også have en mulighed for at fraskrive sig deres borger rettigheder i en periode, så de i behandlings øjemed kan tilbageholdes indtil de er clean.
Man kan ikke forvente, at de kan træffe korrekte beslutninger i lang tid efter misbrug, det er først når de er kommet helt ned på jorden igen, at de er sig selv.
Men emnet er meget vanskelig at administrere, idet det nemt kan blive en tvangsforanstaltning - tag imod den eller også får du ikke behandling !
Sådan skal det ikke være, det skal være et tilbud om, at kunne gennemføre en mere langsigtet behandling. Men det kræver betydelige resourcer tilført området