Jeg anerkender de gode intentioner og i en perfekt verden ville det være oplagt. Men…
Virkeligheden ude i de små lokalforeninger er at vi skal være glade hvis vi kan få kandidater nok til alle poster. Hvis vi afskæres fra at stille op når vi ikke kan skaffe mindst dobbelt så mange som der skal vælges - fordi begge køn skal være ligeligt repræsenteret - så er det en de fakto nedlukning af alt lokalt arbejde undtagen i de få store byer, hvor jeg formoder de har lidt flere kandidater at tage af.
Bemærk at en hel stribe af andre forslag i år netop forsøger at løse udfordringerne med (for) få aktive i lokalforeningerne mht både at være med i bestyrelse og samtidigt kandidat.
Jeg kender ikke de præcise forhold i andre lokalforeninger, kun hvad jeg hører rundt omkring. Men i Gribskov ville dette forslag betyde at vi ikke kan stille en lovlig bestyrelse og derfor er nødt til at lukke foreningen. Vi ville også være nødt til kun at stille 2 personer op til byrådsvalget hvor vi i virkeligheden ville ønske at vi havde 5-6 stykker.
Vi havde et næsten enslydende forslag oppe på landsmødet sidste år og det blev ikke vedtaget. Alt hvad jeg skriver her, blev også sagt sidste år. Hvad har ændret sig siden det bliver stillet igen?