Forslag til udvidelse af alternativets partiprogram:

Jeg delte nedenstående på FB gruppen “Alternativet: en seriøs bæredygtig omstilling”, og flere kommentatorer forslog mig at del her, så det gør jeg hermed.
Jeg ved at nogle punkter allerede helt eller delvist er en del af programmet, men nu kom det med alligevel:

Forslag til udvidelse af alternativets partiprogram:

Jeg er ikke medlem af noget parti. Jeg har de sidste mange år stemt henholdsvis blankt og nej.

Det var alternativet der fik mig til, for første gang i mange år, at sætte et kryds. Jeg er ikke enig i alt, men jeg følte at jeg var enig nok.
Alternativet gav mig et håb om at vores system måske alligevel stod til at redde af demokratisk vej. 1000 tak for det.

Anyways - here goes - i vilkårlig rækkefølge.

Afstandtagen til EU i dets nuværende form.
Det er ikke fordi vi ikke bør støtte et europæisk samarbejde.
Et europæisk politisk og økonomisk samarbejde er en fantastisk ide. De stærke kan tage sig af de svage og vi kan stå sammen om at beskytte borgerne mod globaliseringens bivirkninger.
EU er som det er er, er bare ikke vejen frem. Det er en Washington konstruktion og den er IKKE demokratisk, og den er IKKE til for borgerne.

“There can be no democratic choice against the European treaties.” - Jean-Claude Juncker

http://www.telegraph.co.uk/…/the-european-union-always-was…/

Repatriakering af DKs guld-reserver.
Danmark har 60+ tons nationale guldreserver. Der ligger et enkelt ton på en palle i kælderen i nationalbanken - resten er opbevaret (for safe keeping) i Storbritannien og USA. Dog tyder meget på at de IKKE har det længere. Se bare hvad der skete da Tyskerne forsøgte at få deres tilbage:

“Logistical difficulties” - yeah right!

Ædelmetaller har i 8000 år været kernen i en hver økonomi. Det er bund-naivt at tro at de aldrig kommer til at være en del af økonomien igen bare fordi de ikke har været det siden ’71

http://www.thebigresetblog.com/

3
En bankreform i stil med Gode Penge’s forslag.

  1. Lad banker kun udlåne penge, de reelt har
  2. Giv alle en konto i National­banken
  3. Skab penge – uden også at skabe gæld

Jeg ved ikke om dette ER en officiel del af partiprogrammet, men man ser da tit alternativister til Gode Penges Arrangementer. Jeg synes godt man kunne overveje at nationaliserer nationalbanken i samme hug.
4
Fjern straffriheden i toppen af samfundet. Det er ligegyldigt om det er korrupte løgnagtige politikere eller om det er den økonomiske top, så har de de-facto straf-frihed. Fog kommer ikke i spjældet for ulovlig krig, og bankfolk når lige at nuppe deres bonus inden de forlader den synkende (og brændende) skude. Her kunne Island godt være et fint forbillede.

5
Afstandtagen fra Amerikansk udenrigspolitik.
Eventuelt suppleret med fordømmelser af drab på civile og brud på menneskerettigheder og trusler om sanktioner hvis de ikke retter ind.
Man kunne også tilbyde at sende valgobservatører.

Et tættere samarbejde med BRIKS kunne være et fint alternativ. (jeg er med på at der også her er problemer, men Russernes annektering af Krim var trods alt en fredelig omgang ifht Amerikanernes annektering af Guantanamo)

Det skal være slut med at give politisk støtte til falske krige, tortur, drone-mord, retssikkerheds krænkelser osv osv.

http://www.thegatewaypundit.com/…/julian-assange-hacked-em…/

6
Flyt skatten fra produktion til spekulation.
At gå på arbejde og producere vare, kloge børn eller hvad man nu laver af samfundsværdi bærer i dag langt hovedparten af skattetrykket.
Spekulation derimod. (om du bare fik købt en villa på det rigtige tidspunkt eller eller skimmer fløden på valuta-volatiliteten), så har det INGEN gavn for samfundet (ofte er det faktisk direkte skadeligt) - men alligevel er denne type opførsel stort set undtaget beskatning.

Jeg håber dette kan føre til en konstruktiv debat. Hvis jeg har trådt nogen over tæerne eller misforstået partiet , så undskylder jeg på forhånd.