Forslag til ændring af Valgloven

Forslag til ændring af Valgloven

Valgloven ændres sådan, at partier ikke kan deltage i selve valghandlingen og den efterfølgende optælling af stemmer.

BEGRUNDELSE.

Valg af folketingsmedlemmer ER -

  • et valg af folketingsmedlemmer og ikke partier.
  • direkte valg af folketingsmedlemmer og derfor skal personlige stemmer ikke kunne overføres til andre kandidater, ved hjælp af partistemmer.
  • tillægsmandaterne skal fordeles på de enkelte kandidater og ikke på partier, sådan at alle kandidatgrupper kan få plads i folketinget.

Partierne kan stå på stemmesedlen, men der kan ikke stemmes på dem.

Vi du være med som stiller til dette forslag?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at få klarhed over, hvordan Alternativets medlemmer og enlige folketingsmedlem har det med, at vi om muligt kan få et folketing uden partimagt.

Og dermed få nedbrudt det partipolitiske magtmonopolistiske styre vi har her i Danmark, sådan at vi kan få et reelt og sandt demokratisk folkestyre.

Det er et spændende forslag. Jeg har dog svært ved at regne de negative konsekvenser ud.

Ville det reelt ikke betyde at en person, som jeg på ingen måde deler synspunkt med, ville ende med at kunne være suppleant for mig? Hvilket også ville betyde, at det politiske flertal der måtte være, ville kunne forsvinde over natten, hvis bare en bliver syg og der kommer en suppleant ind, som ikke er en del af det flertal.

Ak ja, jeg er ikke bedre end andre, jeg kan også glemme ting i et forslag.

Vedrørende suppleanter kunne det faktisk være fornuftigt, at hver kandidat selv pegede på deres suppleanter når valget er overstået, for når et medlem af forskellige årsager forlader sin plads i den folkevalgte forsamling, er det ikke længere valget der afgør, hvem der bliver suppleant, men derimod den der er blevet valgt i første omgang.