Hej med jer
Jeg er kasserer i Storkreds Østjylland, og jeg tror, at vi kan frigøre en masse frivilligtimer til andre meget bedre formål, hvis vi centraliserer kassererfunktionen på Landssekretariatet.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at stille et FORSLAG ( ikke vedtægtsændringsforslag) til Landsmødet, og vil rigtig gerne have input til forbedringer. Ligeledes vil jeg også gerne have stillere til forslaget, i givet fald skal du oplyse mig dit medlemsnummer, enten her eller på astridcarl.alternativet@outlook.dk.
Vær obs på, at tekstkravene er latterligt stramme, så man kan i realiteten ikke rigtig nå at skrive noget. Derfor skal alle ændringsforslag være super stramme, så de kan rummes inden for de 600 tegn hhv 1200 tegn.
Forslag (max 600 tegn inkl. mellemrum):
Den økonomiske administration i alle foreninger overgår til LS for at sikre faglighed og effektivitet, og frisættelse af decentrale frivilligressourcer.
Alle foreningers konti lukkes og midlerne overgår til Alternativets centrale konto. Der oprettes en kontoplan, hvor alle foreninger har eget budget som nu.
Bogføring og udbetalinger sker fra LS efter en decentral godkendelse pba en procedure, der sikrer at midler bruges ihht den lokale bestyrelses budget og aftaler med lokale aktivister.
Udviklingsopgaven sker i tæt samspil mellem LS, HB og Storkredsene, og skal overgå til drift pr. 1.1.2025.
Begrundelse/motivation (max 1200 tegn inkl. mellemrum):
SOCIAL BUNDLINJE
Baggrund
Kassererposten i mange af vores bestyrelser varetages af frivillige, der drives af pligt og ikke af lyst eller kompetence.
Der bruges uforholdsmæssig meget tid på at sætte sig ind i regler for at søge støtte, sikre der søges støtte, lære at bruge værktøjer og regler, og håndtere bilag og bogføring, da der er så lidt aktivitet, at det skal gøres ”forfra” hver gang.
Fordele
De frivilliges ressourcer kan udnyttes til større glæde for dem selv, bevægelsen og partiet ved at de bruges til noget, hvor de har større kompetencer.
Der er mindre risiko for fejl og manglende søgning af midler, da det er professionelle, der varetager opgaven.
Ulempe
Der er aktuelt kasserer, der har kompetence og lyst til at løse opgaven, og som gør det på en effektiv måde. Disse frivillige kan føle sig frataget en opgave, hvor de oplever at de gør en meningsfyldt forskel.
ØKONOMISK BUNDLINJE
Baggrund
Vi har mange konti, og betaler tusindevis af kroner i gebyrer hvert år.
Fordele
Ved at samle økonomien kan vi spare gebyrer, som delvist kan finansiere lønnet arbejdskraft til opgaven.
Ulempe
Vi har ikke undersøgt break even på gebyrbesparelse vs løn.
MILJØMÆSSIG BUNDLINJE
Ingen relevans.