Forslag om at muliggøre listeopstilling

Kære venner,

HB vil gerne stille et forslag om at muliggøre listeopstilling til kommunalvalget, da dette uhærdigt efterspørges nogle steder.

Den nuværende tekst i § 14, stk. 1 lyder: “Alternativet opstiller kandidater til alle valg sideordnet.”

Forslaget er at ændret til “Alternativet opstiller kandidater til alle valg sideordnet. Kommuneforeninger kan vælge at afvige fra dette princip og vælge listeopstilling i stedet.”

Fordele: Det giver fleksibilitet til kommunerne, hvis der absolut er brug for det. Samtidig gør det det muligvis lettere at få flere kandidater på listen de steder, hvor et medlem gerne vil stille op, men ikke ønsker at blive valgt.

Ulemper: Ingen oplagte ulemper, da vi har det udgangspunkt, at vi som organisation i udgangspunktet er glade for den formulering, der er i vedtægterne. En mulig ulempe er, at kommuneforeninger nu føler, at de skal tage stilling til dette spørgsmål og at det tager opmærksomhed fra vigtigere gøremål. Derfor er formuleringen også lavet sådan, at man som udgangspunkt opstiller sideordnet - og at man decideret skal beslutte formelt, hvis man ønsker listeopstilling. Denne beslutning skal i så fald tages på et opstillingsmøde eller et årsmøde i kommuneforeningen.".

Kh
Nis, landssekretariatet - her på vegne af HB

5 Synes om

Kan 100% tilslutte mig argumenterne, som er nævnt under “fordele”

Tak fordi I har lyttet og tager initiativet!

Jeg håber, at forslaget falder. Sideordnet opstilling er efter min mening det ordentligste, mest gennemsigtige princip for Alternativet