Forslag: Ny struktur for Hovedbestyrelsen

Hej alle!

Vi er en gruppe medlemmer, der fremsætter et forslag til landsmødet 2026. Forslaget er at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal lave anbefalinger for en ny struktur for Hovedbestyrelsen. Her er en tråd til diskussion af forslaget frem mod landsmødet! Vi ses!

Kh forslagsstillerne:
Christina Olumeko (København), Marius Enzo (København), Katrine Skov -Hansen
(København), Mona - Lisa Mortensen (København), Karoline Lindgaard (København),
Nikoline Erbs Hillers -Bendtsen (Aarhus), Birgitte Kehler Holst (København), Sascha Faxe
(Lejre), Helen e Liliendahl Brydensholt (Helsingør) og Noah Sturis (København)

Forslagstekst
Landsmødet beslutter at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal fremlægge forslag til en ny
organisering af Hovedbestyrelsen (HB), som matcher partiets størrelse og styrker
beslutningsdygtigheden. Gruppen skal analysere HBs nuværende struktur og undersøge mode ller
for, hvordan organiseringen bedre tilpasses Alternativets aktuelle mellemstørrelse og
organisatoriske virkelighed med fortsat hensyn til geografisk repræsentation.
Gruppen skal bl.a. overveje en model med færre HB -medlemmer og en model, hvor
Hovedbestyrelsens beslutningskompetence rykkes til et mindre organ f.eks. i form af den allerede
eksisterende Daglig Organisatorisk Ledelse (DOL). Arbejdsgruppen må også overveje andre
modeller.
Arbejdsgruppen består af seks medlemmer:
4 medlemmer indstillet af HB
1 medlem indstillet af de folkevalgte (både nationalt og lokalt folkevalgte)
1 medlem indstillet af Alternativets Unge
Arbejdsgruppen fastsætter selv sin arbejdsform inden for det givne mandat i forslaget og kan
inddrage yderligere input fra organisationen efter behov. Gruppen fremlægger sine anbefalinger
senest to måneder før næste landsmøde således, at partiets medlemmer har mulighed for at stille
evt. vedtægtsændringer rettidigt til landsmødet. Fremlæggelse kan være i form af nyhedsbreve og
mundtlig præsentation på halvårsmødet eller lokalforeningernes arrangementer.

Motivation for forslaget
Hovedbestyrelsen kan i dag bestå af op til 18 medlemmer, hvoraf 10 udpeges af
storkredsforeningerne, ét af Alternativets Unge, og resten vælges på landsmødet, jf. §9 i
vedtægterne. Hovedbestyrelsen har organiseret sig med diverse arbejdsgrupper og et mindr e,
særligt organ, Daglig Organisatorisk Ledelse (DOL), som består af seks medlemmer, der er retningsgivende for Hovedbestyrelsens arbejde.

Hovedbestyrelsens overordnede struktur med 18 medlemmer er udviklet i en periode med et
væsentligt større medlemsgrundlag end i dag. Den nuværende størrelse kan gøre det vanskeligt at
sikre klar prioritering, tydelig ansvarsplacering og effektiv beslutning stagning. Mange HB -
medlemmer varetager flere roller samtidig i partiet, hvilket kan belaste de frivillige ressourcer.
Samtidig oplever flere storkredse udfordringer med at besætte deres pladser. Formålet med
forslaget er ikke at fastlåse en løsning, men at skabe et solidt grundlag for en organisering af
Hovedbestyrelsen, der bedre understøtter Alternativets nuværende størrelse, demokratiske værdier
og organisatoriske behov. Arbejdsgruppen kan sammentænkes med udviklingssporet, der også
igangsættes ved lands mødet 2026.

Rigtig god ide.

Først et opklarende spørgsmål:

Mener I virkelig det her: “En model, hvor
Hovedbestyrelsens beslutningskompetence rykkes til et mindre organ f.eks. i form af den allerede
eksisterende Daglig Organisatorisk Ledelse (DOL)”? (Min fremhævning)

Det er jo i virkeligheden at indsnævre beslutningsrummet meget voldsomt, hvis beslutningskompetencen skal “rykkes”. Faktisk kan man spørge, hvad vi så skal med en Hovedbestyrelse?

Og så nogle betragtninger om forslaget generelt:
Jeg forstår godt intentionen om at justere vores ledelsesstruktur, og jeg kan godt se et behov for at overveje en form for forretningsudvalg, som kan løfte en del opgaver. Det har man jo i mange partier og organisationer.

Men selv om I nævner hensynet til den geografiske repræsentation, er jeg stærkt bekymret for, at intentionen om forenkling alligevel kommer til at udvande netop denne.

Efter min mening har vi allerede et bekymrende gab mellem “baglandet” og Christiansborg (både sekretariatet og Folketingsgruppen). Det er noget, jeg hører mange medlemmer tale om, og være frustrerede over.

Der er ingen tvivl om, at det er udfordrende at få forbindelsen mellem det storkredsvalgte HB-medlem og de lokale kræfter. I nogle storkredse fungerer det bedre end i andre. Det er dog noget, jeg mener vi skal arbejde med og kan forbedre med en bevidst indsats. Personligt er jeg meget glad for, at jeg netop er valgt i min storkreds, fordi det forpligter mig til at gøre mit for at have en god og ærlig dialog med baglandet.

Konkluderende vil jeg sige, at vi ikke må kaste medlemsindflydelse og gennemsigtighed ud i forsøget på at gøre vores strukturer enklere.

3 Synes om

Det er næsten altid en god ide at undersøge om man nu også har den rigtige struktur i sin organisation.

Der er absolut grund til at kigge nærmere på HB, DOL og ikke mindst forretningsordenen for samme.

En topstyret organisation er den mest effektive styreform. Men effektivitet er ikke målet i sig selv. Hvis vi skal blive ved med at repræsentere et reelt alternativ, bør vi i stedet gå foran og vise hvordan demokratisk ledelse kan gøres bedre, således at vi kan kræve det samme af andre.

Vi er mange der er utilfredse med regeringens “effektivitet” hvor beslutninger tages i små lukkede rum.

Vi har brug for at HB har fuldt fokus på at være medlemmernes repræsentanter i ledelsen af Alternativet og med fuld gennemsigtighed i alle beslutninger, hvor det er muligt. (Bestyrelsen bør ikke være faglige eller organisatoriske eksperter, men derimod medlemmernes fornuftige stemme)

Det kan sagtens blive meget bedre, selvom der gøres en stor indsats fra forskelligt hold.

Det ville være rigtig godt at kigge på hvordan vi kan gøre det bedre, og hvilke forventninger vi har til HB. Men det må være med udgangspunkt i at opretholde vores værdier, særligt åbenhed, og at Alternativet er medlemsstyret.

1 Synes om