Loven om øremærket barsel til mænd er ikke ændret siden 1986, hvor mændene fik 2 uger. Så vi er helt enig i, at det er et sted, hvor vi bør sætte ind ift. at øge ligestilling og ligeret til barnets første tid.
Arbejdsmarkedets partnere skal løse denne problemstilling og i det offentlige, behøver der ikke være så lang vej endnu, for at kunne træffe sådan en beslutning.
3-3-3 ordningen er jeg stor tilhænger af. I island indførte man denne ordning, uden nogen indfasningsperiode og det viser sig, at 37 % af de islandske fædre tager barsel, hvor det i Danmark kun er 11% af fædrene der tager 2 ugers barsel.
Dog tror jeg stadig, at den valgfrie periode, vil blive taget af kvinderne, fordi familier ofte kigger på højeste indtægt (forståeligt nok), når sådan en beslutning skal træffes. Her har mænd stadig ‘førertrøjen’’ på og tjener i gennemsnit mere end kvinden!
Langt mere udfordrende bliver det i det private, hvor undersøgelser stadig viser, at det ikke er ’ hot’ for en mandlig medarbejder, at bede om at afholde sin barsel. Nogen undlader endda at spørge til det, fordi at det vil være en meget upopulær prioritering i arbejdsgivers øjne.
Jeg ser dog en generation af mænd/fædre som er meget insisterende på at være tilstede og prioritere tid med deres børn - også deres nyfødte.
Så nu mangler vi egentlig bare, at der tages action på denne situation/mulighed og at vi reelt laver denne ændring i barselsreglerne.