Forslag: Krav om oplysning, hvis pensionen bliver spist af gebyrer

De fleste følger ikke med i deres pensioner, men forventer de bliver forvaltet bedst muligt af pensionsselskabet. Desværre er det ikke altid tilfældet, og i nogle tilfælde vil hele pensionen blive spist op af gebyrer inden man når pensionsalderen. Det oplyser pensionsselskaberne ikke om, da de ender med at få hele pensionsformuen. En god forretning for pensionsselskaberne, men ikke rimeligt.

Mit forslag er, at der indføres lovkrav om, at et pensionsselskab skal informere hvis en pension kan forventes at blive spist - eller væsentligt udvandet - af faste omkostninger inden pensionsalderen.

Sådan et lovkrav findes ikke i dag, og det rammer mange der ikke er klar over at deres pension er væk inden de når pensionsalderen. Hvis de bliver informeret har de i det mindste muligheden for at flytte og samle deres pensioner.

Problemet opstår især ved små pensioner, såkaldte klatpensioner. De opstår for det meste når folk skifter arbejdsgiver.

Selv blev jeg opmærksom på problemet da min arbejdsgiver to gange med knapt et års mellemrum skiftede pensionsselskab. I modsætning til de fleste andre medarbejdere valgte jeg ikke at skifte til det nye pensionsselskab begge gange. Men så fik jeg en klatpension. Jeg kunne let regne ud, at den ville være ædt op af de faste omkostninger længe før jeg nåede pensionsalderen, men det blev jeg ikke oplyst om. Da jeg loggede ind ved pensionsselskabet for at se den forventede udbetaling stod der ikke nul, men “fejl i beregningen”.

2 Synes om

Jo, kære Ole hvad vil det sige, at spare op til andre tider - når man lægger sin tillid i flere skåle ?

Ole, Jeg tror og håber, at du finder fællesskaberne ( fællesskabet) i Alternativet og i Universet som Helhed, for Skålen er jo Verden Rundt - og penge er måske “kun” udtryk for følelser?

Hvad mener du ?

Kærlig hilsen
Gunhhild :sparkler: