Forslag: Gør klima til et politikområde

Vi har faktisk slet ikke et politikområde på Dialog om klima….(!)

Det nærmeste er “Natur, miljø & Resurser”.
Det undrer mig at vi som Klimaparti nummer et, kun har én hovedkategori i vores eget debatforum til at dække alt om vores interne grønne debat på Dialog, når nu det er vores ultimativt vigtigste mærkesag…

Kategorien står godt nok øverst/først, friske indlæg uanset kategori får masser af plads på forsiden, og klima fylder (ofte) i alle dagsordener, men alligevel…. Én hovedkategori til den grønne dagsorden, når vi har 23 politikkategorier - det virker ude af proportioner. Til sammenligning har Dyrevelfærd sin helt egen (tomme) kategori, og under “Retspolitik” har der ikke været nogen aktivitet siden februar 2022.
Ulempen er, at jeg vil tro at det gør det svært at orientere sig (og derved deltage) i den del af klimadebatten, som man finder mest interessant, når de vigtige grønne emner gemmer sig langt nede blandt sidegrenene på “debattræet”.

Alle vores politikområder er vigtige, men vi har af gode grunde valgt klimahandling som dén vigtigste politiske mærkesag. Simpelthen fordi vi jo SKAL omstille planeten nu, hvis ikke klimaet skal gå total agurk over hele jorden.

Så for bedre at kunne nuancere og gøre vores egne grønne dagsordener tydeligere internt, vil jeg gerne foreslå at “Natur, Miljø & Resurser” kasseres og opsplittes i følgende selvstændige hovedkategorier:

Klimahandling DK
Klimakriseoplysning
Grøn omstilling
Naturgenopretning og biodiversitet
Miljø og forurening
Resurser og forbrug
Klimahandling EU og Globalt

DBH Morten

2 Synes om