Forslag 1 til Landsmødet - En stærk og energifyldt organisation

Forslaget er ikke nytænkning, men et nødvendigt skridt. Et godt skridt, som jeg støtter. MEN:

  • Hovedbestyrelsen kan og skal ikke løfte den opgave alene
  • Alternativets visioner handler også om, hvordan vi skaber politik

Det handler både om proces og resultat. Det handler om nytænkning af Alternativet. Det handler om glæden ved at være med og at tage ansvaret tilbage til os selv.

Som der står i Landsvedtægternes § 1, Formål for Alternativet:

”…Derfor vil Alternativet fremme levende demokratiske og bæredygtige fællesskaber, hvor det enkelte menneske alene eller sammen med andre har mulighed for at udforske og udfolde sit talent, sine drømme og ambitioner til gavn for sig selv og verden.”

Smukke ord. Lad os gribe dem. Lad os starte snakken om Alternativet version 2 lige dér. Lad os gøre lokalforeningerne til sådanne ”levende demokratiske og bæredygtige fællesskaber”.

Mit forslag til egentlig nytænkning af organisationen består i at se mulighederne for lokal mobilisering gennem det jeg har kaldt ”De Grønne Paraplyer, tryk her”.

  1. De grønne paraplyer er en ny bevægelse i Alternativet, lokalt funderet. En buttom up bevægelse, der sammen med den nuværende top down styring skal skabe helhed
  2. De grønne paraplyer forener parti og bevægelse lokalt gennem lokalforeningerne
  3. De grønne paraplyer er en skabende bevægelse, der bygger på glæde, kreativitet og empati
  4. De grønne paraplyer opsamler impulser lokalt, skaber netværk, mødes, inspirerer og skaber et åbent rum for liv
  5. De grønne paraplyer består af de lokalforeninger og medlemmer, der siger ja til at være med.

Jeg kender ikke til procedurerne i partiet, men jeg kunne tænke mig et tillægsforslag til forslag 1:

Tillægsforslag:

Hovedbestyrelsen og Landssekretariatet iværksætter initiativer, der kan støtte en lokal mobilisering gennem lokalforeningerne.

Kommentar: Når LS nævnes er det ikke mindst på grund af en nyansættelse pr. 1 maj: ”Medarbejder til politisk koordinering og forvaltning”.

Kære Uffe Elbæk og andre: Flyt nu fokus fra byråds- og FT-kandidaterne til deres bagland. Det kan løfte partiet.

1 Synes om

Hej Jørgen - Linket siger “ingen adgang”. Er det bare et eksempel?

Vh.

Bine

Hej Bine, hos mig siger linket at jeg skal logge ind og når jeg gør det, kommer jeg til siden. det er hele teksten om “De Grønne paraplyer” den ligger på dialog undeer titlen “Alternativet version 2 - De Grønne paraplyer”.
kh
Jørgen

1 Synes om

Det kan skyldes, at du ikke bruger samme mail her, som på AlleOs. Så ved systemet ikke, at du er medlem og så er der ikke adgang her.

2 Synes om

Godt set. Forkert log in :slight_smile: Tak.