Paragraf
Ny § 13, stk. 2b
Ny tekst
Med 2/3 flertal i Hovedbestyrelsen og enighed i Daglig Politisk Ledelse kan Alternativet indgå en aftale med en Ligesindet Forening, der tillader medlemmer af en Ligesindet Forening at stille op på Alternativets valgliste og blive aktive i Alternativet.
Medlemmer af en Ligesindet Forening opstilles i en storkreds, hvis de senest tre uger inden valget fremviser til den pågældende Storkredsbestyrelse for Alternativet, at de er demokratisk valgt som folketingskandidat i deres egen forening. Et sådant valg til folketingskandidat skal være foretaget inden for de sidste 12 måneder.
Disse kandidater fra Ligesindede Foreninger opstilles sidst på listen, medmindre Storkredsbestyrelsen vælger at indkalde til opstillingsmøde.
Antallet af kandidater på Alternativets valglister fra Ligesindede Foreninger må ikke overstige 50% af de opstillede kandidater i hver storkreds. Hvis der er indgået aftale med flere Ligesindede Foreninger, skal pladserne fordeles ligeligt blandt dem, medmindre aftalerne med Alternativet beskriver andet.
Stiller
Hovedbestyrelsen
Motivation
Nærværende forslag om at åbne op for andre ligesindede små grønne partier og andre progressive organisationer og bevægelser på Alternativets opstillingslister til Folketingsvalget vil være et nybrud inden for det danske demokrati og parlamentarisme. Vi åbner Christiansborg op og inviterer ikke-opstillingsberettiget partier ind i magtens centrum, som dermed får en kraftfuld stemme i kampen om udviklingen af vores samfund.
Forslaget betyder, at medlemmer fra ligesindede organisationer/foreninger/bevægelser kan stille op på Alternativets lister uden at være medlem af Alternativet. Efter et folketingsvalg tager disse foreninger så deres eventuelt vundne mandater med tilbage til deres respektive foreninger. Hvis samarbejdet i valgkampen har været godt og frugtbart, så eksisterer muligheden jo også for, at vi efterfølgende kan sammenlægge os med to eller flere organisationer. Dette kræver selvfølgelig en landsmødebeslutning.
Om en organisation kan betragtes som værende ligesindet med Alternativet besluttes af vores hovedbestyrelse og daglig politisk ledelse (se forslaget til vedtægtsændringer ovenfor), og funderes på de forhandlinger, der leder op til udformningen af en samarbejdsaftale. Samarbejdsaftalen sikre også, at der kan tages hensyn til og beslutning om diverse opstående situationer omkring et sådant samarbejde.
Konceptet er afklaret med Indenrigs- og boligministeriet, hvor vi også er blevet bekræftet i, at det ikke er valgloven men organisationers egne vedtægter, der kan stå i vejen for en sådan ordning – derfor denne vedtægtsændring.
Der lægges op til, at vi efter det kommende folketingsvalg evaluerer på konceptet og evt. justerer på det ved det kommende ordinære landsmøde i 2023.
Fordele
Ved at give mulighed for at Ligesindede foreninger stiller op på vores lister øger vi muligheden for den bredest mulige sammensætning af kandidater, ikke mindst på faglighed.
Forslaget minimerer risikoen for at ende under spærregrænsen for Alternativet og de andre små grønne partier.
Forslaget udgør en udvikling af det danske demokrati, især fordi det også åbner op for, at ikke-partipolitiske organisationer og bevægelser, kan inviteres ind på Å’s platform. Dermed kan de få en platform for deres virke på Christiansborg og Alternativet får flere ligesindede grupper at arbejde sammen med både parlamentarisk og kommunikativt.
Ulemper
Med denne ændring, går vi imod vores egen § 13, stk. 1, der angiver at kandidater ikke kan være medlem af andre partier, da de forventes at arbejde i et fællesskab til Alternativets bedste.