Forkert fokus for at opnå 30 timers arbejdsuge

“30 timers arbejdsuge” er et løsningsforslag på en udfordring (eller gylden mulighed) som endnu ikke er forstået blandt den almindelige dansker

Når vores er “30 timer om ugen” så bliver Alternativet ofte fremstillet som hippier der ikke lever i den virkelige verden. Hvis vi virkeligt gerne vil opnå en lavere arbejdstid, så skal vi fokusere på at kommunikere hvad der muliggører dette.

Jeg arbejder med big data analytics i Siemens Wind Power, og jeg er med til at skabe fremtid der er lige om hjørnet, hvor algoritmer og computere kommer til øge produktiviteten helt enormt. Dette sker gennem 1) Automatiseringer af beslutninger i arbejdsprocesserne gennem smarte algoritmer (computer-programmer) og 2) Erstatning af manuelt arbejde gennem robotter.

Dette kan lyde negativt; “Robotterne kommer, åh nej”, men jeg siger “Robotterne kommer, JUHUUU”. For hvad betyder det? Det betyder at vi som land (eller verden) i stigende grad kan producere flere produkter og mere værdi, uden at skulle lægge mere arbejdskraft i det. MEN!! Hvis vi bibeholder vores nuværende skattemodel og fordelingspolitik, så ender alle resourcerne i hænderne på dem som ejer robotterne og algoritmerne.

Jeg synes istedet vi skal bruge vores energi på at kommunikere hvad jeg synes er ret godt forklaret i videoen som jeg linker til herunder. Det skal i medierne og det skal være hvad vi bringer på banen når vi debatterer i forskellige foraer på nettet osv. På denne måde italesætte udfordringen og de andre partier “tvinges” til at komme med egne løsninger.

Teknologisk arbejdsløshed: “Humans need not apply”

3 Synes om

Godt indlæg Allan, fantastisk video alle politikere burde se. Vi skal sandelig til at snakke om det over alt.

1 Synes om

Skræmmende video…puha. Måske er den ikke skræmmende for dig, men for mig er den. Hvis der bare bliver sørget for os gennem robotter, og vi bare lever for sjovt…hvad er der så tilbage af vores liv?
Men, når vi nu må se i øjnene, at det nok sker, så tror jeg, at du har fuldstændig ret. Det er meget, meget vigtig, at vi kommer i gang med at tænke fordeling, så det ikke er bot- og algorytmeejerne, som ejer hele verden i fremtiden.
Mange hilsener, Armin

Fremtiden er lys hvis vi kan fordele goderne. Hvad skal vi mennesker så lave? Vi skal udvikle os. VI skal forske i os selv og ud i rummet. Der er meget mere at opdage og det vil vi ikke kunne lade være ;-). Der vil også være mere tid til det sjove :-).

1 Synes om

Hej Armin.
Vi har allerede så meget fritid i Danmark at vi har overskud til at realisere os selv i form af maratonløb og personlig coaching. Hvad er der skræmmende ved det? Måske får vi mere overskud til frivilligt at hjælpe de ældre, immigranter og flygtninge, naturen eller samfundet generelt?

Det hele sker jo ikke fra en dag til den næste, så lige nu skal vi bare have styr på hvordan vi leder samtalen om denne spændende fremtid :slight_smile: