DEMOKRATISK SAMTALE FOR ALLE I HELE DANMARK … - ja, men hvordan?
To måneder er der nu gået siden KV21. De nye byråd er så småt ved at trække i arbejdstøjet og vende sig til lugten i bageriet - og måske er de første politiske sværdslag allerede ved at blive udkæmpet rundt omkring i landet.
I Alternativet kan vi glæde os over vores fem pladser i hhv København, Skanderborg, Viborg og Thisted. De pladser og platforme kan (og skal) vi løfte til nye højder - sammen!
Ved KV21 stillede jeg selv op i Køge Kommune, og jeg antager at I andre Å-kandidater rundt om i landet drøftede ét af de samme temaer som os i Køge: Den demokratiske samtale mellem byråd og borgere - eller mangel på samme - mellem to valg.
Uanset om vi blev valgt ind eller ej, hermed et forslag til debat her i gruppen: Skal vi i fælles flok, som ex-kandidater eller bare menige medlemmer af Alternativet, foreslå vores respektive byråd, at der i den kommende byrådsperiode skal være fokus på den demokratiske samtale? Et nybrud i politisk debat. En kulturforandring for danskernes interesse i lokal- og landspolitikpolitik.
Konkret har jeg tre forslag, som jeg selv gik til valg på i Køge, og derfor gerne vil arbejde videre med. Med eller uden jer andre - men helst med !
Forslagene kan tilpasses lokalt, men hvis vi i hele landet - nærmest synkront - forslog det samme, kunne vi (måske) få max eksponering og medieomtale af Alternativet som parti og bevægelse med vores opfordring om demokratisk samtale i øjenhøjde med danskerne. Forslagene burde være noget som alle partier og folkevalgte kunne se en pointe i.
De tre forslag er:
-
Kommunalt Borgerting (100 m/k, over 18 år, repræsentative for kommunen, 4 årlige samlinger + ad hoc møder )
-
Kommunalt Børne-Unge Råd (30 m/k, 10-25 år, repræsentative for kommunen, 4 årlige samlinger + ad hoc møder)
-
Kommunalt Folkemøde (1-2 dage hvert år, kommer rundt/ud i hele kommunen, ét sted År 1, andet sted År 2, tredje sted År 3 etc)
Pointen med alle tre initiativer bør være:
-
med Byrådets opbakning
-
primært drevet af frivillige, men med administrativ støtte fra kommune/forvaltning
-
med økonomisk underskudsgaranti fra kommunen (Økonomiudvalget og Kulturudvalget)
-
for alle partier og lokallister (også dem, som endnu ikke er opstillingsberettigede)
-
… og sikkert noget stort/med småt som er glemt !
Hvad tænker I rundt om i landet om det?