Facebook og topstyring

Læs dette svar fra et af mine opslags-svar på facebookgruppen “Alternativet 2.0”:

"… Hvis facebook var som før (igen-igen; hvis Marc Ruby og hans leder; Zuckerberg gad og lytte til omverdnen + sine brugere), ville jeg have lagt et link til mit eget ‘seneste opslag’ (men I kan jo prøve at søge efter det … "

På det seneste har FB ændret sine algoritmer, så grupper pr automatik oplister opslag pr. “Relevans” og ikke “Seneste”. Dette betyder at Facebooks ledelse og aktionærkreds nu kan smyg sig om afkastfingrene, for nu gælder samme virale effekter, som på YouTube. Mest drama = flest brugerhits og der af reklamekroner i kassen. Folk der vil give SoMe ‘æren’ for, at de gør noget godt for samfundet er nyttige og naive redskaber for den klassiske kapitalisme, der fedter for vore mest basale og urprimitive længsler i behovspyramiden {og dette med en række andre ulækre effekter til følge - har udtalt mærket dem på egen krop}.

Hvordan denne nye algoritme nøjagtig fungerer ved jeg ikke, men man kan forestille sig at den også opsnuser flere lag af drama, end bare lige ‘bare opslags-svar’. Som f. eks. opsporing af sætninger som “Jeg er er stærkt uenig”, “nu skal du tage dig sammen” og “kan du så lige” - men hvad ved jeg? Det firma er i hvert fald ikke til for vore blå øjnes skyld.

Bottom line: Med denne udsigt er jeg personligt ved at vippe herover til Dialog igen :slight_smile: … og bruge mer tid herinde.

4 Synes om

Here we go again! … Facebook er nok det mest forudsigelige og mindst kreative produkt i verdenshistorien. Folk der opfandt den dybe tallerken og hjulet, fandt et lige-foran-næsetippen-behov … og det samme gjorde sig gældende med Mark Zuckerberg. Nu leder han et firma, hvis grumsede motorvej af informationer bare bliver mere og mere beskidt - Antitrust now! Og opdel techgiganterne (grønomstilling, ukrainekrig, sundhedsvæsensudgifter + bankerne og finansverdnen giver os ‘nemlig ikke lov’ til at lave europæiske versioner)

Tobaksøjeblikket omk. Facebook