Folketingsvalget gik som forventet. Mandatfordelingen svarede nogenlunde til de ret enslydende meningsmålinger igennem valgkampen. Dog fik Moderaterne væsentlig flere stemmer end forudsagt, men det gjorde ikke den store forskel. Hovedsagen er at hverken rød eller blå blok fik flertal, og at Moderaterne sidder med de afgørende mandater.
Lars Løkke bliver dermed kongemager. Han vil gøre alt for at samle en midterregering, ligesom sidste gang. Men det får han svært ved, fordi alle tre partier er blevet mindre, og tilsammen sidder de kun på ca. 40 % af mandaterne. I øvrigt afviser Troels Lund at gå i regering med Mette Frederiksen igen. Det betyder at en midterregering skal bestå af fem partier, for at have flertal. Det er svært at forestille sig at fem partier kan blive enige om et regeringsgrundlag. Det er aldrig sket før. Og selv om de bliver enige om et grundlag, så holder en regering med fem partier næppe ret længe. Der vil hurtigt opstå uenighed imellem dem.
På den anden side går det heller ikke med en mindretals-midterregering. Den vil hurtigt blive væltet, fordi både partierne til højre og venstre vil være stærkt utilfredse med den. Det har vi set til overmål i de sidste tre år.
Derfor tror jeg at Lars Løkke må bide i det sure æble, og læne sig imod enten højre eller venstre. Jeg håber at han vil læne sig imod venstre. Jeg ser en mulighed for at han kan danne en lille, men fleksibel mindretals-regering af Socialdemokratiet, Moderaterne, og de Radikale, med Mette Frederiksen som statsminister. Den vil kunne samarbejde både til højre og venstre. Samtidig vil den have opbakning fra venstrefløjen, og bliver derfor ikke så let væltet. Det ser jeg som den mest sandsynlige regering i et meget vanskeligt folketing med 11 små partier, og ét stort.
Hvad Alternativet angår gik det også som forventet. Vi fik 2,6 % af stemmerne, hvilket svarede nogenlunde til gennemsnittet af meningsmålingerne. Det var en tilbagegang i forhold til det sidste valg, hvilket var ærgerligt. Især når man tager i betragtning at drikkevandet og svinevelfærden blev to af de vigtigste valgtemaer. Det lå lige til vores højreben, så man skulle tro at vi kunne profitere af det. Men det kunne vi altså ikke, selv om Franciska gjorde det rigtig godt.
Vi bliver ikke engang tungen på vægtskålen, uanset hvilken regering der bliver dannet. Også på dette punkt har vi været meget uheldige. I ingen af de fire valgperioder har Alternativet været tungen på vægtskålen. Først var der en blå regering, derefter havde venstrefløjen flertal uden Alternativet, så kom der en midterregering, og nu er venstrefløjen ikke stor nok til at have flertal.
Til det første folketingsvalg, som vi deltog i i 2015, fik vi 4,9 % af stemmerne. Derefter er det gået tilbage for os, og ved hvert valg får vi kun 2-3 % af stemmerne. Det ser ud til at vi må finde os i at være et meget lille parti. Til gengæld har vi en betydelig indflydelse, i og med at vores idéer gradvist siver over til de andre partier. Det er åbenbart den rolle Alternativet skal have. Vores skæbne, om man vil.