Et socialt medie på danske hænder

Hvem tænker I, at man skal henvende sig og appellere til, hvis man skulle opfordre “nogen” til at påtage sig opgaven med at etablere en ny national social medie-platform, der kan få os som nation til at frigøre os fra tech-giganterne, så vi ikke underminerer, men snarere styrker og danner os som nation?

Vi råber så højt vi kan, at techgiganterne har for meget magt, men vi ynder stadig at bruge utal af timer på Facebook, Instagram, SnapChat, X, Blue Sky og hvad de ellers hedder. Hvorfor? Fordi at vi har lyst? Fordi vi ikke har et alternativ? Fordi vi reelt set måske er dobbeltmoralske, hvor vi siger et, men gør noget andet?

Tænk hvis vi kunne få et nyt (dansk) socialt medie/en platform, som ikke skal tage hensyn til kommercielle interesser, men snarere vil kunne udgør et solidt fundament for vores fællesskaber. En platform som stiler efter at formidle reel og faktabaseret information snarere end at være en kilde til spredning af misinformation. En platform, som vi som brugere kan have tillid til - og i hvert fald har fuld transparens med ift. dens anvendte algoritmer. En platform, hvor du er den du er og ikke et eller anden fiktiv person/trold. Men også en platform som giver os alt det bedste fra de platforme vi elsker at hade.

Hvem skal vi have i tale?
Er det kommunerne?
Er det de landsdækkende medie-koncerner?
Er det DR og TV2, som en medie-serviceforpligtelse?
Er det kulturlivets aktører herunder sportens, musikkens, litteraturens verden?
Er det organisationer som Dansk Ungdoms Fællesråd og Ældre Sagen?
Er det landets fagforeninger?
Er det landets folkebiblioteker?

Hvad tænker I - og hvorfor/hvorfor ikke?

Hej Kære Peter!

Jeg hilser dit spørgsmål velkomment, selvom jeg akdrig har været bruger af de platforme, som du skitserer.

Ja, landets folkebibliteker kunne være et godt bud, det er i hvert fald en “platform”, som man troede ville uddø i Danmark for en 10 - 15 år siden. Men i stedet er interessen jo vokset for bibliotekerne - og det er i mange byer et vigtigt, menneskeligt og diverst kulturrum - både fysisk og digitalt.

Kærlig hilsen
Gunhild

1 Synes om

Hej Peter og alle i Alternativet, det er et virkeligt relevant og interessant emne som rejses, og som jeg i hvert fald har gjort mig en del tanker på det seneste.

En fri og uafhængig informationsformidling er helt central for demokratier., og bør være et offentligt gode. Jeg er personligt meget glad for Youtube - som jeg abonnerer på for at slippe for reklamer - fordi jeg her får adgang til de kilder, som der ikke er tid/plads til i mainstream formidlingen. Der er også en del “støj” som jeg bliver nødt til at forholde mig kritisk til. Det er “prisen” kan man sige, at man ikke bare kan læne sig tilbage og udvise blind tillid. En opvågning til kompleksitet kunne man også kalde det.

Jeg vil se selve pressekonferencen, ikke en eller anden reporters indtryk eller en ekspertgruppes diskussioner. Jeg vil have lange dialoger frem for 2 minutters taletid. Jeg vil have mulighed for at tænke selv, og drage mine egne konklusioner.

Medieverden har generelt for travlt med meninger og fortolkninger, frem for at rapporterer de “kolde”/nøgterne fakta. Jeg vil fx. først og fremmest høre talen fra J.D. Vance i Munchen - ikke have at vide hvad nogen hørte. Jeg kan godt tænke selv. Jeg kan også tage fejl og blive klogere - men det kan alle.

Der har været skrevet meget på det seneste om tech-giganternes indflydelse - algoritmerne. Mit indtryk er at det først og fremmest handler om marketing. Dvs. logikken om at “ah du kan li’ det der, så er du måske også interesseret i det her?” Men det giver jo en potentielt frygtelig magt at kende os på det niveau og at udvælge udbyderne. Tænk hvis de forkerte kommer til magten. Da tyskerne invaderede Danmark i 1940 bad de om en liste over danske kommunister. Tænk hvor let det er at identificere politiske modstandere nu om dage, og gå efter dem personligt.

Spørgsmået er om et frit, uafhængigt socialt medie i Danmark er så super interessant, fordi brugermængden er begrænset. Men måske på europæisk niveau?

Hvis vi ser på Kina så har de helt strategisk udviklet deres egne alternativer til alle store amerikanske apps. Efter at have undersøgt det en del, er jeg nået til den konklusion at det ikke handler om kontrol, men om uafhængighed fra Vesten. Det kan jeg virkeligt godt forstå, fordi at set med BRICS øjne, så er de vestlige magter utroligt optagede af sig selv og egen magtudøvelse. Objektivt set er USA verdens største aggressive kraft, så derfor kan Kina - eller Rusland - faktisk med rette være mindst lige så bekymrede for “os”, som vi kan være for dem.

Hvordan sikrer man sig at et medie er uafhængigt? Ikke bare af kommercielle interesser, men også af politiske. På en måde et utopia, men et meget rimeligt demokratisk krav.

Noget af det handler vel om kultur. At prøve at forstå hinanden frem for at hænge ud. At forstå at demokratisk debat ikke bare kan tages for givet, men kræver arbejde af alle borgere, mod og dyder. Har vi parkeret vores personlige ansvar i underholdningsindustrien?

Jeg ville ønske at jeg havde det store forkromede svar, men jeg har brug for jeres hjælp.

2 Synes om