Jeg følger med i den udmærkede dokumentarserie om Uffe på U-tube. Jeg ved ikke, om det var Uffes vigtigste budskab i den seneste udgave i fredags (15/2-19), men jeg bed i hvert fald særligt mærke i den del, hvor Uffe taler om, at vi jo er de grønneste, og hvordan vi får det budskab frem…
Mit spørgsmål er - er det et vigtigt budskab? Der er endnu et eksempel fra twitter, som jeg synes er værd at tage med i mit indlæg. I forbindelse med Enhedslisten fremlægger sit klimaudspil, er der en politisk kommentator, der udtaler, at man kan se, at nogen har lært af Alternativets succes fra seneste valg med det grønne budskab. Det deler Alternativets twitter-profil, nok lidt humoristisk, bl.a. med det budskab, at der er kun én original. Det afføder en masse negative kommentarer, bl.a. en del om at både SF og Ø var grønne før Å overhovedet blev stiftet. Jeg tænker, der gik lidt jantelov i den, og nu skulle vi i Å ikke tro, at vi er noget-agtigt…
Med udgangspunkt i ovennævnte noget forskellige situationer, vil jeg tillade mig at spørge - er det vigtigt, om vi er de grønneste, de første eller de bedste? eller: er det det vigtigste budskab? jeg tror såmend store dele af befolkningen har den opfattelse, at vi er de grønneste… Jeg tror det er vigtigere at blive mere konkrete, og fortsætte med at fortælle om vores politik og konkrete forslag.
Jeg undrer mig faktisk over, at Enhedslisten kunne stjæle dagsorden med en “påstand” om, at det er det første finansierede klimaoplæg. Det ville være rigtig godt, hvis vi kunne svare med et budskab a la, vi hilser deres forslag velkommen, men vi har i Alternativet i lang tid på vores hjemmeside haft et fuldt finansieret udspil til vores regeringsprogram, hvor klimaet er centralt, og med konkrete tiltag - det kan godt være, de kan gøres lidt skarpere/mere konkrete, men jeg synes faktisk vi har konkrete tiltag og bud på finansiering over 4 år.
Interviewet med Rasmus Nordqvist er jo også meget konkret, og budskaber som vi igen og igen bør fremsætte. Det er ikke gjort af én gang, og det er ikke nok at nævne det grønne superministerium, det skal foldes ud og forklares sammen med de tre bundlinier, så får vi også fortalt de, der tror vi kun er klima, at vi faktisk har et bud på, hvordan landet ledes med klimaet i højsædet.
Jeg synes vores bekymring skal være, hvordan får vi kogt budskaberne i vores regeringsprogram ned til kortere “one-liners” og overskrifter, som kan sætte dagsordenen i de forskellige medier/platforme, mere end at vi skal fremstå som det mest grønne parti.