Er I klar til valgkamp?

Kære Alternativister

Vi ser frem til et spændende efterår med kommunal- og regionsvalget den 18. november. Med vores 150 kandidater og aspiranter har vi et super stærkt hold at gå i valgkamp med. Tak fordi I stiller jer til rådighed, og er med til at kæmpe for Alternativets politiske visioner ude i kommunerne og regionerne.

Det er fantastisk at se, hvilken energi I er kommet tilbage med efter sommerferien. Vores synlighed og kreativitet har altid været vores styrke i vores valgkampe. Vi kan allerede nu se og mærke, at I er i fuld gang med både lokal politikudvikling, kampagneplanlægning og forskellige aktiviteter i hele landet.

I de kommende uger håber vi at møde mange af jer fysisk til enten Klimafolkemødet i Middelfart eller Halvårsmødet i Aarhus. Og senere på efteråret også flere steder rundt i landet, det skal i nok høre mere om. Stort tak til alle jer, som hjælper med at stable både telt, debatter og bridgewalking på banen til Klimafolkemødet.

Sommergruppemøde - Ret til rent drikkevand

I denne uge mødes folketingsgruppen sammen med vores eksterne ordfører, sekretariatet og hovedbestyrelsen for at drøfte vores fokus for de kommende måneder. Desuden lancerer folketingsgruppen et nyt udspil om rent drikkevand. Det er nemlig fundamentet for vores sundhed, vores sikkerhed og vores natur. Vi har i Danmark noget af verdens bedste drikkevand, og det er vores ansvar at beskytte det til kommende generationer. Men vi passer ikke godt nok på det. Pesticider og kvælstofforurening truer vandkvaliteten. Der er fundet rester af sprøjtegifte i over halvdelen af alle drikkevandsboringer, og hvert år må et tocifret antal boringer lukke. Uret tikker for at undgå katastrofale, uoprettelige skader.

Vi ønsker ikke, at Danmark i fremtiden bliver et land, hvor man må købe drikkevand i supermarkedet – eller betale for dyr, privat vandrensning for at kunne stole på vandet fra hanen. Rent drikkevand, pumpet direkte op fra det rene grundvand må aldrig blive en luksus for de få. Det er en grundlæggende ret for os alle. I Alternativet foreslår vi derfor en garanti for rent drikkevand i hele Danmark. Alle borgere skal kunne drikke vandet fra danske drikkevandsboringer direkte fra hanen uden risiko for sundhedsskadelige sprøjtegifte, evighedskemikalier som PFAS og hormonforstyrrende kemi – i dag og i fremtiden.

Der er brug for klare mål, krav og principper, hvis vi fortsat skal kunne stole på, at vores drikkevand er rent og sundt – uanset hvor i landet vi bor. I forbindelse med sommergruppemødet præsenterer vi Alternativets politiske mål og forslag til en fremtid uden forurenet drikkevand. En fremtid, hvor borgernes sundhed beskyttes, og hvor forureneren betaler. For én ting er sikkert: Vi har ret til rent vand.

Læs hele vores udspil her: Ren drikkevandsgaranti

Vandglas

Halvårsmødet bliver startskud til vores KVRV25-valgkamp

Kom og vær med søndag den 7. september i Aarhus, når vi starter vores kommunalvalgkamp i Turbinehallen. Du kommer til at høre mere om vores kampagne. Vi har en ekstern oplægsholder, som vil gøre det ekstra tydeligt for os, hvor vigtigt en rolle vi har som parti i dansk politik. Du får mulighed for at hilse på vores seje kandidater fra hele landet. Vores folkevalgte, vores sekretariat og flere spændende medlemmer deler deres erfaringer gennem forskellige workshops. Og du har mulighed for at udveksle ideer og erfaringer med andre Alternativister.

Det er gratis at deltage. Men vi har kun 150 pladser. Derfor gælder først til mølle princippet på AlleOs. Tilmeld dig nu for at kunne være med HER.

Efter halvårsmødet inviterer Alternativet Aarhus til fællesspisning i deres nye lokaler. Læs mere og tilmeld dig HER.

Halvårsmøde 2025

Lancering af Alternativets psykiatriudspil

Den 10. september lancerer vi Alternativets nye psykiatriudspil på Christiansborg. Udspillet er blevet til i tæt samarbejde mellem vores psykiatriordfører Karin Liltorp og mange af jer medlemmer, som har bidraget med idéer og input undervejs. Tusind tak for det – uden jer var det ikke blevet til det udspil, vi nu kan præsentere.

Vi håber meget, at I vil være med til lanceringen den 10. september kl. 14.00 på Christiansborg.
Læs mere om arrangementet og tilmeld jer via AlleOs HER.

Vi glæder os til at se jer!

Her kommer vores nye visuelle identitet

Vi er super begejstret og stolte over endelig at kunne præsentere Alternativets nye visuelle identitet – med nyt forbedret logo, typografi og grafik. Den bliver lanceret officielt på Sommergruppemødet og markerer et vigtigt skridt i udviklingen af vores fælles politiske profil, som skal styrke vores position og opfattelse hos vælgerne. Vi glæder os rigtig meget til at se den nye identitet komme ud og leve i valgkampen

Vores kandidater og aspiranter til kommunal- og regionsvalget har allerede haft mulighed for at se den nye visuelle identitet, og vi har fået virkelig meget positiv respons. Vi håber, at I vil tage godt imod den.

Find designmanual, logo og skrifttyper samt beskrivelse af anvendelse (herunder guide til hvordan I downloader og installer den nye skrifttype) HER.

Nyt logo

Tak for jeres opbakning og kæmpe energi!

Kærlig hilsen
Franciska Rosenkilde og Jonathan Ries

1 Synes om

Hvorfor er det nye logo ikke blevet sendt til afstemning blandt medlemmerne? Det er jo en smagssag, og kun et flertal kan afgøre om det er godt eller dårligt. Har I helt glemt at “flere ved mere”?

Og hvorfor har det nye logo skullet holdes hemmeligt?
Jeg ved, at bl.a. politikerne i Fredericia har haft den indlysende ide at genbruge gamle plakater… Det er så en dårlig ide eller hvad - altså der mangler simpelthen noget lavpraktisk koordinering i Alternativet…

1 Synes om

Når nu I spørger om man kan lide det nye logo, så får I svar - men ved ikke hvad I vil bruge svaret til? Vil I gå tilbage til det gamle, hvis flertallet svarer nej? Jeg er uddannet indenfor visuel identitet og hjemmeside design, og jeg ville have grebet den design- og udviklingsproces helt anderledes an; ex spurgt en fokus gruppe inden (og måske givet minimum to designudtryk at vælge imellem?)

Mit svar: Logoet virker fjollet, det er min første tanke. Det virker som om det vælter, ruller og er i bevægelse, hvis det var hensigten, så er I lykkedes. MEN teksten ved siden af 'Alternativet* passer ikke sammen med logoet - en helt andet udtryk, stritter i hver sin retning, og svært læseligt (sammenpresset).

Det er straks meget værre, når det handler om hjemmesiden - Jeg kan jeg ikke forstå man ikke trækker en fokusgruppe ind i billedet i designfacen (jeg har ved flere lejligheder sagt jeg er til rådighed) - Den fokustest ville have rettet op på funktionalitet, bruger design og det visuelle udtryk. Det virker altså ikke professionelt. Hvem har iøvrigt designet den hjemmeside om man må spørge?

Her er især to ting, der angriber min æstetiske sans og erfaring indenfor funktionsdesign:

  1. DET INTUITIVE FUNKTIONSDESIGN HALTER
    Menu linjen der lægger sig ovenpå Alternativet (tekst), og den underliggende menu, endda i farver, hvor det er meget svært at læse hvad der står, gør det meget svært at skille den ene menu fra den anden. Det clasher især på mobil (samsung). Hvordan kommer man tilbage til hovedmenuen på en let forståelig måde?
  2. FARVEFORVIRRING - Hvad er egentlig farve identiteten?
    De mange grønne farver gør det hverken flottere eller let aflæseligt - der er ikke kun for mange farver nogle af dem skriger, de fleste ubestemmelige, nogle visne. Synd da vores tidligere grønne farve jo ER en del af vores visuelle identitet - også for dem der ikke stemmer på os. 4 farver er max - 3 er bedre.

Konklusion: man er gået fra enkelt, tydeligt, med 4 klare farver inkl hvid > til et rodet, uoverskueligt mix af bogsyvaer ovenpå bogstaver, samt alskens umulige grønne nuancer, hvor ingen af dem dur i min optik, og slet ikke sammen.

Det samlede udtryk er noget ROD. Vil vi gerne fremstå sådan?

NB. TEKNISK; så mangler der en redirection fra gamle URL til nye -ex hvis jeg googler handicappolitik eller vandudspillet for den sags skyld - så får jeg sort skærm med ordlyd 404 fejl

Tak for din kommentar, Hekla. Jeg tænker at hvis et flertal af medlemmerne er utilfredse med det nye logo, så kan ledelsen ikke sidde det overhørig. Enten må den vende tilbage til det gamle logo, eller også må den lave et helt nyt. Det går jo ikke at vi har et logo, som giver folk et dårligt indtryk. Det kan i sidste ende koste stemmer.