En urealistisk vision for Folkeskolen.
Men ikke desto mindre en vision.
Jeg synes, at det er godt at Alternativet er et parti som ikke har magten.(Det bliver forhåbentligt snart anderledes.). Det giver plads og muligheder for de store brede visioner og drømme. Der er ingen tvivl om, at når Alternativet får magten sammen med Socialdemokratiet efter næste Folketingsvalg, så vil der være en anden virkelighed. Men indtil det sker, så kan vi alle frit og ansvarsfrit drømme om en anden fremtid og en anden måde at leve livet på.
1.Alle de børn fra 1. klasse, som er udfordret på forskellig vis, skal inden skolestart tilbydes et 6 måneders førskoleforløb, hvor de lærer sociale sammenhænge, får livsglæde, god mad i en skolekantine, motion, lærer samarbejde og forståelse for forskelligheder. De skal lære at tale sammen.
2.Der skal ikke være en eneste lærer eller vikar tilstede. Der skal kun være pædagoger med menneskevarme, forståelse og mentalt overskud.
3.Børnene skal i perioden screenes for autisme, ADHD, ordblindhed, talblindhed og sociale problemer i familien.
4.Efter skolestart skal alle vikarer være læreruddannede. Og i hver enkelt klasse skal der være tilknyttet en pædagog.
5.Alle lærere skal have en arbejdstid, som er indrettet på den måde, at de er til stede i klassen når børnene møder.
6.Læreruddannelsen skal have en pædagogisk overbygning specielt rettet mod børn.
7.Folkeskolen skal tage ansvaret tilbage og Forældre-intra må kun benyttes til vigtige emner.
8.På hver eneste skole, skal der være en kantine hvor børn og ansatte tilbydes sund mad til en billig penge.
9.Toiletforholdene skal være store, rene og lyse. De skal være adgang til sæbe og håndklæder. Toiletter rengøres to gange dagligt.
10.Ved skolenedlæggelser og omlægninger skal de nye skoler klargøres og rengøres, samt have de nødvendige lærerkræfter til stede INDEN start af skolegang.
-
Idrætsdagen skrottes helt idet den blot er en måde hvorpå børn får nedbrudt deres selvtillid. Børnene får derimod motion hver anden dag, hvor de løber sammen og får pulsen op.
-
Læreruddannelsen får en overbygning hvor de lærer om børn som har særlige behov, f. eks. autisme og ADHD.
-
Skoledagen gøres kortere.
-
I lektiecafeen som skal lægges i de første timer er der en lærer til stede.
-
Lektiecafeen skal være en rigtig cafe og ikke blot det samme klasseværelse uden lærerressourcer.
-
Der skal være så mange lærerkræfter, at elever ikke har den samme lærer i fem forskellige fag. Hver lærer til sit eget fag.
-
Børn med særlige behov får deres egne skoleklasser hvor der er ro, stabilitet og specialuddannede lærerkræfter samt en pædagog.
-
Der skal skabes lighed mellem de forskellige skoler.
-
Når alt dette er gennemført (hvilket sker snart), så skal lærerne have ro i en periode på 10 år.
-
I den 10-årige periode skabes ny respekt om lærerfaget, og tilliden genetableres.
-
Vores børn tilbydes uddannelse uden begrænsninger.