En hilsen i forbindelse med sygemelding fra Torsten Gejl

Kære alle

Efter rådgivning fra sin læge har Torsten desværre sygemeldt sig pr. dags dato og foreløbig tre måneder frem. Jeg tror, vi alle ved, at Torsten har arbejdet virkelig hårdt de sidste mange år, og at han drøjer med nogle fysiske skavanker, som formentlig ikke går over, før han kommer ned i gear.

Vi er selvfølgelig ked af, at vi skal undvære Torsten de næste måneder. Men jeg er sikker på, at det er den rigtige beslutning, og vi får en ny og endnu mere frisk version af Torsten tilbage på den anden side.

Torsten melder selv sygemeldingen ud senere i dag på sin Facebookside og herunder har I en hilsen til jer medlemmer fra ham personligt.

Med grønne hilsener
Mark Desholm, Sekretariatschef for Alternativet

Kære alle,

TG

Det her billede er fra juni måned på Samsø.

Og det ser jo hyggeligt ud, men hvad man ikke kan se er, at jeg har stærke smerter i både skuldre og ben.

På det tidspunkt har jeg været på smertestillende medicin døgnet rundt i flere måneder i den tro, at jeg kunne fortsætte mit arbejde og samtidig få det bedre.

Men det kunne jeg ikke. Jeg er nødt til at sygemelde mig.

På min lægeerklæring står der ”stress med fysiske følgeskader”.

Og det kan frit oversættes til, at jeg i alt for lang tid har været overbelastet uden at lytte til advarsler fra min krop, mine kolleger eller mine nærmeste.

Kort før Folkemødet på Bornholm mødte jeg vores kommunikationschef Mikkel Lauritzen på Christiansborg og sagde til ham, at jeg havde ideer til 10 debatindlæg, men jeg ville høre, om der måske var en medarbejder, som kunne skrive dem ned for mig, for jeg kunne ikke rigtigt skrive på grund af smerter i skuldrene.

Og jeg blev for øvrigt nok nødt til at stå op imens, for jeg kunne ikke rigtigt sidde ned uden at det gjorde ondt.

Han gloede på mig som om jeg var blevet skør og spurgte hvordan jeg havde det.

Dagen efter beordrede Franciska mig, på et ledelsesmøde, til at blive hjemme fra det nært forestående Folkemøde på Bornholm.

Det ville kræve at jeg aflyste 14 gode debatter, som jeg glædede mig rigtigt meget til, og selvom jeg ikke rigtigt kunne overskue hvordan jeg skulle gøre med alle smerterne, så kunne jeg jo godt tænke og tale.

Og da jeg i sidste ende kun refererer til Grundloven og der derfor ikke er nogen, der kan beordre mig noget som helst, proklamerede jeg, at jeg ikke ville svigte alle de arrangører, så jeg ville afsted, men jeg skulle nok passe på mig selv.

Men hun holdt fast og vores gruppeleder Sascha Faxe ville heller ikke lade mig tage afsted og vores sekretariatschef Mark Desholm var lige så klar i mæglet.

Det gik op for mig, at de ville fortsætte mødet indtil jeg accepterede at blive hjemme fra Bornholm, om så vi skulle fortsætte hele dagen.

Det hele gjorde oprør i mig.

Min ansvarsfølelse, mit kontrol-gen, min indre kriger.

Tanken om at svigte Alternativet og alle de her arrangører var ubærlig, men jeg hørte min egen grådkvalte stemme sige - OK, så.

Jeg blev hjemme fra Folkemødet og gearede lidt ned og gik til læge og massør og akupunktur og ostepat og meget anden behandling og det har jeg gjort hele sommeren.

Men jeg er stadigvæk hårdt ramt og der skal ingenting til før det hele blusser op igen.

Og da min diagnose er begrundet i stress, så er jeg nødt til at komme helt ud af stressen i et stykke tid.

Det er enormt ærgerligt, for jeg har så meget lyst til at komme i gang med politik nu efter sommeren. Jeg elsker mit arbejde, selvom livet som politikker i sandhed både har lyse og mørke øjeblikke.

Jeg har ingen kognitive følgeskader, men min krop er stået af. Jeg er løbet ind i en mur. Og hvis jeg ikke tager det alvorligt nu, så er jeg bange for, at mine skader bliver til kroniske lidelser.

Enhver, der har været nede med stress er nødt til at finde en anden måde at arbejde på. Ellers går det jo bare galt igen.

Jeg skal finde en anden måde at være politiker på. Når man har siddet ene mand i Folketinget for Alternativet med 52 ordførerskaber i tre år og alt har handlet om overlevelse, så er man nok oppe i et tempo, man ikke helt selv forstår.

Min krop har i årevis været i alarmtilstand og ladet mig overtrække adskillige indre konti. Og da miraklet indtraf og Alternativet overlevede, så skulle jeg have fundet en form for landingsbane.

Men jeg fortsatte bare i samme tempo.

Der var fem nye MF’ere, der skulle køres ind, et parti, der skulle genopbygges, masser af politiske kampe, der skulle tages. Og jeg havde lyst til det hele og mere til.

I løbet af foråret indkaldte jeg ministre til 10 samråd, hvilket formentlig er tæt på rekord for en enkelt politiker i dansk parlamentarisme.

Men til sidst løb jeg ind i en mur.

Min opgave er nu at komme tilbage som en anden politiker. En klogere politiker.

En bæredygtig politiker, der ikke bruger flere resurser end jeg har og som ikke bare tænker overlevelse og kamp.

Jeg vil søge fred og ro i den natur, som betyder så meget for mig.

Og jeg vil fortsætte med at endevende behandlingssystemet for at nå til det punkt, hvor min fysik igen begynder at blive bedre og smerterne begynder at gå væk.

Den 7. september stemmer Folketinget min afløser Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen ind på tinge og det er jeg fuldstændig tryg ved. Nikoline er skarp og driftssikker med sit grønne hjerte på rette sted.

Jeg håber I vil tage godt imod hende.

Jeg stempler ud nogle måneder. Men min lyst til politik er stadig meget stor og kampen for grøn omstilling og social retfærdighed er vigtigere end nogen sinde.

Så på gensyn allesammen.

Hilsen
Torsten

3 Synes om

Kære Torben,
Jeg har fuld forståelse og respekt for din beslutning, den er helt rigtig. Du har arbejdet meget, for meget og nu skal du restitueres. Tag dig den tid der er nødvendig for det. Glæder mig til at du kommer tilbage.
Poul (Brandrup)

1 Synes om

Hej Torsten
Dit brev gør mig meget glad, jeg oplever det er prsonligt, åbent og ligefrem.
Jeg kan også se og forstå det alvorlige i situatog ionen. Fx skriver du “Jeg er løbet ind i en mur” og bare denne sætning siger det meste, som du også skriver i andre sætninger, “for meget”.
Mit professionelle erhverv er krops-psykoterapi, så jeg støtter dig fuldt ud i at du skal neddrosle, at du skal i kontakt med din krop, og lære/genlære at notere dig svarene. Du er velkommen til at spørge mig, hvis der dukker spørgsmål op. All the best Torsten. Erik J

Kære Torsten!
Hvor er det godt, at du har nogle kolleger, der ønsker dig så meget på Tinge, at de tvinger dig til at stoppe for en tid. Så godt, at du endelig traf beslutningen. Og slap nu af. Ud i naturen, fang nogle fisk, elsk dine nærmeste. Vi vil prøve, så godt vi kan, at passe godt på dit (og vores) Alternativet til du er tilbage og kan få kloge mennesker til at hjælpe dig med at prioritere din tid. Vi vil savne dig, men det er vores problem.
Kh Christa

1 Synes om

Kære gode Torsten, måtte alle healende kræfter samles om dig - og slip trygt roret. Vi skal nok tage ansvar og sejle Alternativet til den bæredygtige havn. Vi ses, når du er klar og healet og lært at passe på dig selv - men først da​:raising_hand_woman::smiling_face_with_three_hearts::seedling:

1 Synes om

Kære Torsten. At du ikke har sygemeldt dig for lang tid siden må vist være udtryk for dit kæmpe store engagement og vilje. Jeg har meget længe undret mig over at du holdt til årene som ene mand på tinge. Mit håb er først og fremmest at det lykkedes dig at få din krop til at fungere igen. Jeg synes virkelig at du har taget et kæmpe ansvar gennem årene som ingen anden. Bæredygtighed gælder også dig og når ressourcerne er opbrugt ja så skal du finde en vej til at få dem tilbage. Og virkelig vigtigt ikke at komme tibage og så bruge dem op igen. Du skal holde meget længe for der er brug for mennesker som dig.
De kærligste hilsner
Et genindmeldt medlem!

1 Synes om

Kære Mark& Thorsten, kære Thorsten & Mark
Tak for Jeres vedholdenhed!
I dag er det den 17. august 2023. Om en måned er det to år siden, at Du Torsten Og Du Mark var centrale markører på et medlemsmøde i Fredericia, forud for Kommunalvalget.
Og det gjorde, at jeg valgte at blive i Alternativet efter en turbulent tid. TAK FOR DET! Vedholdenhed…
Med hensyn til ovenstående tager jeg afstand fra afpresning (til gråden melder sig) - på alle måder. Jeg var jo ikke tilstede ved mødet, som Torsten har beskrevet. Så jeg ved jo ikke reelt, hvad der er foregået. Jeg kan imidlertid føle en mangel på Alternativet…Kunne I dog ikke have foreslået, at Thorsten kunne have deltaget i blot én ud 15 planlagte vigtige diskussioner - i stedet for en “sort/hvid” nej-indstilling -muligvis i den bedste mening - men overgreb er overgreb!

Kærlig hilsen
Gunhild

Kære Torsten, jeg håber meget, at du har gearet, så skuldrene rører jorden…
Og jeg håber, at du ligesom Christina kan begynde fælleskommunikationen her på dialog, hvor spiren til politisk liv og “genopstandelse” har sine rødder, fordi værdierne her er udtryk for Alternativet: Mod, gennemsigtighed, humor, ydmyghed, åbenhed og generøsitet…
Håber virkelig mega Torsten, at du er tilbage i en stærk krop, som hjælper dig godt videre - ellers husk, at Healing begynder indefra -men omgivelserne betyder jo også noget…“Vær velkommen vores år i Alternativet” Transformation? - Du er forhåbentlig den samme Torsten, og forhåbentligt i udhvilet form - ellers kommer der jo endnu et: vores år - når du er klar…
Kærlig hilsen
Gunhild