EN GRØN SKATTEPOLITIK - MED SOCIAL OG ØKONOMISK BALANCE
1.0 Et bæredygtigt skattesystem
Alternativets politiske vision er en bæredygtig omstilling af samfundet. En omstilling, der sigter mod en bedre fremtid for klimaet og miljøet, for borgernes trivsel og for økonomien. En omstilling, der skal sætte aftryk både nationalt, europæisk og globalt.
Alternativet ser skattepolitikken som et potentielt afgørende redskab i denne omstilling, hvis vi som samfund tør bruge de skattepolitiske redskaber med ønsket om at forbedre og udvikle.
Skattepolitikken er et yderst centralt område, da den har grundlæggende betydning for den danske stats økonomi og sikrer en omfordeling af samfundet ressourcer til fordel for sammenhængskraften, der er så karakteristisk for velfungerende velfærdssamfund.
Skattepolitikken, som vi kender i dag, er i høj grad et levn fra det industrielle samfund og bliver af mange opfattet som et mere eller mindre statisk politikområde, der er for teknisk og indviklet til, at det uden videre kan forandres. Det er en holdning, som forlænger levetiden for mange af de problemer, som det nuværende skattesystem skaber.
Derfor vil Alternativet sætte sine politiske visioner som pejlemærker for sine skattepolitiske udspil, i stedet for at lade de eksisterende rammer diktere vores politik. Alternativets skattepolitik vil derfor have til formål at skabe et samfund med sundere bundlinjer både miljø- og klimamæssigt, socialt og økonomisk.
2.0 Gennemsigtighed, sammenhæng og tillid
Alternativet arbejder på alle områder for så megen gennemsigtighed som muligt - det gælder også på skatteområdet. Tilliden til skattesystemet skal styrkes og skatteregler udarbejdes så simpelt som muligt.
2.1 Sammenhæng mellem skat og formål
Kravet om gennemsigtighed skal også forstås som et krav om tydelig sammenhæng mellem den enkelte skat og det formål, den tjener. I dag findes der en lang række af afgifter, hvor det er vanskeligt at gennemskue de overordnede ønsker bag størrelsen på den enkelte afgift. Alternativet tror på, at meget af modviljen mod diverse skatteopkrævninger kan mindskes ved, at politikkerne er tydelige omkring, hvad hensigten med indkrævningen er.
3.0 Skat som motor i den grønne omstilling
Det er Alternativets vision, at Danmark hurtigst muligt får gennemført en grøn skattereform, der skal gøre det nemmere at foretage det bæredygtige valg. Det skal gøres billigere at være samfundsbevidst forbruger og producent, mens det skal være dyrere at forbruge og producere uden omtanke for miljøet.
3.1 Skat på ressourcer
En grøn skattereform vil bl.a. betyde indførsel af en ressourceskat, der skal hæve incitamentet for genbrug og genanvendelse på bekostning af det ellers stigende overforbrug af naturens ressourcer, samt højere afgifter på fossile brændstoffer. For at fremme en cirkulær økonomi må skat og afgifter på naturressourcer bringes op på et niveau, der gør det langt mindre rentabelt at hente naturressourcer ud af jorden.
3.2 Differentieret moms
Alternativet vil arbejde for, at der indføres forskellige momssatser som et redskab til en grøn omstilling. Vi vil f.eks. gøre det billigere at leve grønt ved at indføre lavere moms på frugt og grønt end på chips og vingummi. På længere sigt vil Alternativet arbejde for en ændring i EU-momsdirektivet, der vil gøre det muligt at have nul moms på eksempelvis økologiske varer.
3.3 Grønne indtægter geninvesteres
Det er essentielt for Alternativet, at en del af de indtægter, der genereres gennem miljøafgifterne, bliver ført tilbage til borgere og virksomheder, der foretager målrettede investeringer i en grøn omstilling, så de indkrævede ressourcer aktivt bidrager til den ambition, de udspringer fra.
4.0 Social og økonomisk bæredygtighed i Danmark
Gennem det seneste årti har den sociale ulighed i Danmark været stigende. Udviklingen er yderst problematisk for sammenhængskraften i det danske samfund, og Alternativet ønsker på den baggrund gennem skattesystemet at skabe rammerne for en fremtid med mindre ulighed.
4.1 Skattelettelser i bunden
Alternativet vil prioritere skattelettelser for borgere med de laveste indkomster.
4.2 Bredeste skuldre skal bære mere
Vi vil arbejde for en formueskat, der tager udgangspunkt i værdiafkast og transaktioner. De bredeste skuldre komme til at bære lidt mere end i dag, hvorved afstanden mellem ressourcesvage og –stærke mindskes.
4.3 Eftersyn af boligskatten
Alternativet ønsker at gentænke boligskatten, da den nuværende model hverken er socialt eller økonomisk bæredygtig. Det er dog afgørende for Alternativet, at en eventuelt ny model tager hensyn til de store forskelle, der eksisterer i forhold til boligejernes økonomiske situation.
4.4 Socialt balancerede afgifter
Alternativet arbejder for en socialt balanceret afgiftsreform, der letter afgiftstrykket for dem med færrest midler. Det kan eksempelvis være en omlægning af medielicens til personskat og en omtænkning af forsyningsafgift/abonnement for gas, vand, varme og el, således at man kun betaler for forbrug og abonnement fjernes. Det vil opveje den sociale slagside i det nuværende system, hvor mennesker med de laveste indkomster bruger forholdsmæssigt en langt større del af indkomsten på forbrugsudgifter sammenlignet med mennesker med højere indkomster.
5.0 Social og økonomisk bæredygtighed på europæisk og globalt niveau
Nationalstaternes indbyrdes kamp om at tillokke store internationale virksomheder gennem en gentagende skatteorienteret underbudsrunde har taget karakter af en kompromisløs kamp mod bunden, der sker på bekostning af de respektive landes borgere.
Den omfattende brug af skattely samt de urimelige vilkår, som udviklingslandene underlægges ved tilblivelsen af dobbeltbeskatningsaftaler, demonstrerer, at der hersker en mangel på solidaritet og ansvarsbevidsthed både mellem internationale virksomheder og de respektive lande, de opererer i, og mellem handlende stater.
Alternativets vision er en langt større solidaritet mellem stater og virksomheder - både internt i EU og globalt.
En vision, der f.eks. kan opnås ved en ensretning af selskabsskatteområdet med fokus på en fælleseuropæisk og global minimumssats på selskabsskat og en retfærdig fordeling af skatteprovenuet fra globale virksomheder mellem de lande, hvor de respektive virksomheder opererer. Der kan desuden indføres en lovgivning, der forhindrer internationale virksomheder i at benytte sig af interne betalinger til at sænke deres effektive globale skattesats og for at forhindre forhindre, at udviklingslandenes skattebase udhules på baggrund af ulige forhold i forhandlinger om dobbeltbeskatningsaftaler. Endelig er det afgørende, at vi sikrer fuld gennemsigtighed omkring selskabers skattebetaling og ejerstruktur.
5.1 Skat på finansielle transaktioner
Vi vil arbejde for en skat på finansielle transaktioner, så omfanget af risikabel spekulation med potentiel stor finansiel ustabilitet som følge mindskes. Økonomisk velstand for de få skal ikke skabes ud fra et manglende hensyn til andre menneskers og hele nationer og verdensdeles samfundsmæssige velfærd.
Dette forslag og tilhørende delforslag vil blive behandlet på Politisk Forum d. 23. august 2015. Indtil da er ønsket og målet en offentlig debat her, hvor I skal være velkomne til at invitere jeres kredsmedlemmer, venner eller eksperter til at bidrage til en nuanceret debat.
Forslagene bliver ikke ændret inden Politisk Forum, men debatten kan være med til at kvalificere enkelte POFO-medlemmers beslutning om at stemme for eller imod et forslag og evt. danne grobund for kommende forslag/ændringsforslag.