Empowerment // Tøj. En kort beretning

Hej AlleOs

Vi er en lille gruppe passionerede mennesker i Århus, som gerne vil bidrage til en grøn omstilling. Vi har masser på hjerte, og vil gerne længere ud over vores nuværende kontaktflade. Derfor dette indlæg, her på AlleOs.
Gruppen kalder vi for Empowerment og består af tre personer; Trine, Annegrethe og Johannes. Empowerment, fordi vi ønsker at tilbyde relevant viden til selvhjælp til dem, der ønsker blive klogere på bæredygtighed og den grønne omstilling.
Oplysende arrangementer er omdrejningspunktet for vores aktiviteter, hvor forskellige oplægsholdere gæster arrangementet med deres specifikke ekspertviden.

Vi er en ung gruppe. Vores første tre workshops har drejet sig om Klima, rettere, perspektiveret til klima. Et tema for hver måned.Temaerne har bestået af Transport, Kød og endelig Tøj. Sidstnævnte fandt sted lørdag d. 18/2/17, 10.00 - 15.00

Som arrangør for workshoppen om tøj, vil jeg gerne dele lidt højdepunkter.
Det var en særdeles lærerig dag! Jeg kan med sikkerhed sige, at alle lærte noget nyt! Hvordan kan jeg det? Fordi som vært, lagde jeg mærke til alles reaktioner på oplæggene, og reaktionerne var tydelige. Alle oplægsholdere var meget kompetente og erfarne og bidrog med en masse - for de fremmødte - ny viden.

Første oplægsholder var Lasse Kornum fra tøjbutikken Lakor Soulwear, beliggende på Graven 25, midt i Århus. Han berettede om hans erfaringer med tøjproduktion med fokus på bæredygtig produktion. Hans koncept er, at lave tøj der holder over tid, altså “bæredygtighed over tid”, hvor tøjet faktisk bliver lækrere og lækrere med tiden, i stedte for at slides. Min pointe er, at tøjet ikke økologisk - hverken stof eller farve. Målet er skabe tøj der holder i tid, og dermed mindske forbruget af miljøressourcer i forbindelse med produktionen af tøjet, og på denmåde til at nuancere begrebet bæredygtighed. Et meget interessant og nærværende personligt oplæg. Og en bekræftelse af, at surfere er blandt dem der har fat i den lange ende! :wink:
Se mere om Lakor Soulwear her: http://www.lakor.dk/

Over middag kom tekstilbiolog og designer Birgit Bonefeld på gulvet. Her tabte folk nærmest kæben over de sandheder hun diskede op med! Det var intet mindre end fantastisk spændende, at høre hende dele ud af sin viden. F. eks er transport den mindste forureningskilde i tøjproduktion; alle de tekstiler som forbinder med bæredygtighed, er faktisk i den lave ende af skalaen over bæredygtige tekstiler: Bomuld, bambus, uld er meget mere omkostningsdyre i produktion, end hvad de fleste vidst er klar over. Jeg optog en video med noget af hendes oplæg, men desværre har jeg problemer med at uploade denne… Endvidere kunne hun fortælle levende om viskose, som er stof baseret på mælkeprotein. Bomuldstøj blandet med kaffe, hvilket forlængede holdbarheden, i det kaffen fjerner sved og lugt. Smart!
Læs meget mere her på hendes blog: http://tekstilbiologi.dk/

Den tredje og sidste oplægsholder var Margit Kjeldgaard, indehaver af internetbutikken renttoj.dk. Margit har arbejdet med produktion af hampbaseret tøj siden 2008. Målsætninger for hendes produkter har været som skabt til fairtrade: åbenhed, fair betaling til arbejderne, økologiske tekstiler, demokratisk organisering og såvidt mulig direkte handel. I dette oplæg fik vi en grundig introduktion til fairtrade-mærkets historie, og hvordan det fungerer i praksis for tøjarbejderne. Der var nogle hårde historier indimellem, men altsammen nødvendigt at høre for, at kunne tage reel stilling til problematikkerne i konventionel tøjproduktion. Rettere, “fast fashion”, som industrien for billigtøj kaldes af insidere.
Den sørgelige historie er, at arbejderne har utroligt dårlige vilkår på fabrikkerne. Typisk er det kvinder, som arbejder for næsten ingenting, i faldefærdige bygninger. Et kendt eksempel er. Rana Plaza i Sana, Bangladesh, der kollapsede 24/4 2013, og dræbte flere hundrede tekstilarbejdere på få øjeblikke. Simpelthen fordi tøjproducenten nægter, at betale for ordentlige forhold.
Disse slags forhold findes blandt ansatte hos H&M, bl. a. Så tænk over, hvor du køber tøj næste gang du skal købe tøj…! Slutteligt var der en fremvisning af tøjsamples fra de to sidstnævnte oplægsholdere.

Dagens program blev ændret en smule, da behovet for at få nogle praktiske eksempler mellem fingrene var udtalt blandt alle deltagere. Programmet var desuden krydret med plads til diskussion, 15-20 minutter og korte diskussioner 2 og 2.

Alt i alt en god dag, som har bidraget til at udvide horisonten hos en håndfuld interesserede der mødte op d. 18/2
Vi håber, at flere vil lægge vejen forbi til fremtidige arrangementer.
Det er ok bare at lytte, og lige så ok at deltage aktivt.

Du kan se, hvordan programmet så ud her:

Kommende arrangementer vil annonceres på facebooksider for Alternativet Østjylland og Århus samt lokale medier.
Tak fordi du læste med.

Mange venlige, grønne hilsner,
Trine, Annegrethe og Johannes