Forslagets tekst
E-learning i folkeskolen
Forslag til at inkorporere e- learning som en del af den daglige undervisning
E-learning bliver i dag i langt højere grad, benyttede på videregående uddannelser, oven i købet med stor succes i forhold til indlæringen.
I dag er klassekvotienten i de fleste kommuner på omkring 28 elever pr. undervisere. Tanken er at ved at dele klassen op i 2 hold, hvor halvdelen på 14 elever modtager direkte undervisning, og 14 elever arbejder med e-learning, dels i grupper, og dels enkeltvis. De 2 hold skal skiftevis modtage e-learning, og direkte undervisning.
Fordele for eleven:
• Den enkelte elev kan fordybe sig langt mere i forhold til opgaven.
• Eleven har mulighed for at repetere det stof de ikke umiddelbart forstår, uden at de opholder de andre elever.
• Læringen foregår i deltagerens tempo.
• Kombinationen af tekst, billede, video og lyd kan være pædagogisk effektivt.
• Eleven lærer tidligt i livet, at være ansvarlig overfor egen læring, og gruppens læring.
• Den del af klassen der modtager direkte/sidemandsundervisning får langt mere ro til indlæringen, og der bliver betydeligt mere tid til den enkelte elev.
• Skoledagen bliver langt mere udfordrende og spændende.
Fordele for skolelæreren/Underviseren:
• Der gives nogle helt nye og langt bedre muligheder for at gå i dybden med læringen i forhold til den enkelte elev.
• Tiden og omsorgen til den enkelte elev bliver betragtelig bedre, og underviseren får mulighed for i langt højere grad, at inkluderer de elever som har et særligt behov.
• Støj og stress niveauet for den enkelte lære bliver nedbragt.
Udfordring forslaget skal løse
Den høje klassekvotient samt Indlæring på folkeskolerne.
Potentielle ulemper ved forslaget
Udfordringer for eleven:
• Eleven skal være i stand til at fordybe sig, uden at tiden med e-learning, går op i hat og briller.
• Eleven skal have mulighed for at opholde sig i rolige omgivelser
• Eleven skal have adgang til digitale medier
Udfordringer for skolelæreren/Underviseren:
• Der skal planlægges en helt ny form for undervisning.
• Der skal udarbejdes opgaveformuleringer, og vejledninger der er brugbare i et digitalt læringsunivers.
• Der skal skemalægges tid til at vejlede eleverne under den digitale læring.
• Skolefagene skal samles, således at der f.eks. ikke er 5 forskellige fag på samme dag. Dog kan der sagtens arbejdes med flere fag, indenfor den samme opgave.
Hvordan forslaget er udarbejdet
Jeg har igennem flere år undervist voksne elever som faglærer på Amu København. At undervise voksne er nok ikke så forskelligt som at undervise børn, da de samme udfordringer for at skabe ro i klassen, undgå mobning blandt eleverne, holde fokus på undervisningen, samt afleveringer af opgaverne til tiden, sandsynligvis er de samme, eller ihvertfald er meget ens.
Jeg læser i dag til pædagog, naturligvis på e-learning, og mine erfaringer med undervisning i en sådan form, er grundlaget for mit forslag til at udvide alle de positive muligheder, der ligger inden for e-learningen – til også at omfatte folkeskolen.
Jeg har rigtig mange medstuderende, som fortæller at de aldrig har været særlig gode i folkeskolen, og gymnasiet/HF – men at de simpelthen oplever en helt ny meget mere lærerig undervisningsform, ved at deltage i e-learning. De samme mennesker fortæller ligeledes at det ville have været en drøm at gå i folkeskolen, hvis de havde haft de samme muligheder for indlæringen som de modtager ved at deltage på hold – hvor e-læring er en stor del af undervisningen.
Hvem har været inddraget
E-learning er idag et velkendt undervisnings redskab, og bliver i stor stil brugt på videregående uddannelser.
Forslagsstillere
- Kim Limkilde-Welcher
- Ayoe Bettina Primdal
- Jens Fuglsang Thomsen
- Klara Thomsen Ladegaard
- Kurt Rudolph Vandborg
- Lisbeth Søndergaard Raun
- Michael Lund
- Noah Reinert Sturis
- Rosa Oschlak
- Sus Brodt
Status på forslaget
Status: Under udvikling (efter høring)
Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.