Dyrevelfærdsudspil 1

KÆRE ALLE. JEG SYNES, AT VI HAR BRUG FOR EN SNAK 😊

Som så mange andre, har jeg her i sommervarmen fulgt lanceringen af det nye dyre-velfærdsudspil. Jeg synes, at udspillet peger på en mængde relevante problematikker og indeholder en masse gode forslag. Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg mangler svar på – både politisk/værdimæssigt og omkring kommunikationen. Det følgende bliver lidt langt, så jeg deler i to opslag – først et om politikken og så et om kommunikationen. Mine spørgsmål herunder er i første omgang henvendt til vores dyrerettighedsordfører Michael Monberg (”du” i det følgende), i anden omgang Franciska og Torsten men alle andre er selvfølgelig velkomne til at give deres besyv med 🙂

1/2: Hvad angår vores politik, så har jeg allerede (bl.a. i Politisk Forum) luftet min bekymring for, hvilken drejning vores værdimæssige fundament måske er ved at tage med denne vision? Det vil jeg gerne have et lidt klarere svar. I vores nye vision står der: ”En handling der er til skade for nogen, kan ikke retfærdiggøres ved at andre drager gavn af denne handling”. Ud over det rent sproglige (drage gavn/drage nytte) er konsekvensen af den sætning i sidste instans, at man så ikke længere må (bør?) slagte dyr. Jeg vil gerne vide, om jeg forstår det rigtigt? Og om det herfra bliver set som en målsætning for os som parti, at vi skal stoppe med at spise kød? For vores politik har jo hidtil været, at vi godt kan spise kød, bare meget, meget, meget mindre end i dag og så have fokus på klima, god dyrevelfærd + økologi. Så derfor vil det jo være en ret stor ændring i vores værdimæssige fundament.

I forlængelse heraf vi jeg gerne vide, hvad ville du i dag svare på de spørgsmål, som du blev stillet af DR i 2020? Er det fx stadig nødvendigt, at Alternativet accepterer veganismen? https://www.dr.dk/nyheder/politik/veganerpartiet-naermer-sig-stemmesedlen-til-naeste-valg-man-maa-godt-spise-en-fugl

Desuden undrer jeg mig også over denne lille ordveksling fra i torsdags omkring forslaget med ”kørekort til kæledyr” (screenshot vedhæftet). Hvad er det der er ironisk? Det vil jeg gerne have en forklaring på: Er det i dine øjne hyklerisk at støtte forslaget om “kørekort til dyr” og samtidig spise ”animalier” som i kalder det?


Kortene på bordet, så spørger jeg selvfølgelig fordi vi står foran et folketingsvalg. Og hvis vi kommer over spærregrænsen, så tilsiger demografi og valgmatematik, at vi sandsynligvis får en kandidat valgt i følgende storkredse: København, Østjylland, Omegnen og Sjælland. Med et ordførerskab og personlig profilering på Alternativets hovedplatforme på de sociale medier samt hvis du kan lokke nogle af dine 303 personlige stemmer fra regionsvalget med, så giver dig jo en rigtig god chance for at blive valgt. Vi andre kandidater – især i de mindre storkredse som Bornholm, Vest- og Sydjylland - er i denne sammenhæng hjælperyttere for hele holdet/partiet. Det gør jeg gerne for et fælles projekt, og jeg føler også en slags forpligtelse til det, fordi jeg trods alt har opbygget en platform, og fx som listekandidat fik over 1100 stemmer til regionsrådsvalget. Men jeg har brug for at vide, hvad det er for en politik jeg skal promovere i en valgkamp og hvem det er jeg arbejder for at få i folketinget. For der har jeg (og mange andre) virkelig brændt fingrene før. Og nu er jeg så lidt usikker på politikken og især det værdimæssig grundlag, som den vokser ud af (se ovenfor), og måske også på dit engagement i vores lille skrøbelige parti, når du nu for få måneder siden gik at vinde magten i et helt andet parti, der – selv om politikken på nogle områder minder om hinanden – trods alt hviler på et helt andet værdimæssigt grundlag – nemlig veganismen forstået ikke som et personligt valg men som en politisk ideologi. Så jeg vil egentlig gerne spørge, hvordan og hvor meget du rent politisk, personligt og værdimæssigt har rykket dig? Måske jeg kan få dig til at forholde dig til disse 3 eksempler, som man i hvert fald i veganerpartiet nok ikke ville finde værdimæssigt acceptable.

1: Jagt og fiskeri? Er det acceptabelt? Og i så fald under hvilke omstændigheder?

2: Vores havehøns, som giver 2-3 æg om dagen og som vi indimellem slagter og spiser. Er det acceptabelt?

3: Linda og Kurts bedrift i Sevel Øko. Dem besøgte jeg bl.a. på min tur rundt i storkredsen i min lille buddy i forbindelse med sidste valgkamp. Linda og Kurt driver et relativt traditionelt men ikke særlig intensivt drevet økologisk landbrug med både malkekvæg og kødproduktion og en i mine øjne høj grad af respekt for naturen og det levede liv. Men hvad tænker du, når du kigger på deres landbrug? Er deres værdier og produktionsform i dine øjne acceptabelt? Du kan møde dem i dette videoklip fra min tur rundt i storkredsen under sidste folketingsvalgkamp: Turen går til Sevel Øko | Denne gang går turen i elbilen til @Sevel Øko Gårdbutik, hvor vi møder Linda og Kurt, to ægte pionerer, der har drevet økologisk landbrug siden 1997. | By Stine Isaksen, Alternativet | Facebook

Jeg håber, at du har lyst til dele din synspunkter og værdier.

4 Synes om

Kære Stine Isaksen - har du fået noget tilbagemelding på din grundige kommunikation?

Kærlig hilsen
Gunhild

1 Synes om