Digitale afstemninger på årsmødet

Jeg er helt enig i alle de betragtninger som du kommer med Rolf.

Jeg synes det er muligt at nuancere tingene en hel del

Der er helt sikkert udfordringer, men om de er for store kunne vel komme an på en nærmere analyse, som dels skal indeholde noget om de konkrete udfordringer, noget om sandsynligheden for at det går galt, og noget om risikoen der løbes hvis det går galt.

Det er jeg ikke så sikker på er det største problem. Det er korrekt at der finder identitetstyveri sted og at det i alle tilfælde er en risiko. Men sandsynligheden for at det kan finde sted i så stor skala så man kan kuppe et valg er meget afhængig af hvor mange vælgere der er registreret, og i øvrigt i hele sikkerhedsproceduren og setup’et.
Hvis ikke man kan kuppe et valg, så er der jo ingen motivation til at stjæle en enkelt persons identitet for at kunne afgive en falsk stemme?

Den her forstår jeg vist ikke. Både ved fremmøde til generalforsamlinger og ved hemmelige afstemninger bag gardiner er der åbenlys mulighed for at personers stemmeafgivning kan være købt, enten med penge eller andre midler. jeg kan ikke se at der skulle være en væsentlig større risiko ved digital stemmeafgivning, og igen hvordan skulle det kunne ske i en skala så man kan påvirke udfaldet af et valg hvor mange tusinde deltager?

Ikke set fra mit perspektiv. Der er de væsentligste grunde til at vi ikke skal gøre det:

  • Risikoen er simpelthen for stor, hvis der bliver svindlet ved
    folketingsvalget har vi afskaffet demokratiet helt.
  • Digital stemmeafgivning åbner en reel mulighed for helt usynligt at svindle i massiv skala.
  • Den danske IT-governance favoriserer lukkede
    proprietære systemer hvor sådanne muligheder dyrkes, så det er ikke sandsynligt at der vil blive indført et helt igennem transparent system.
  • Dertil kommer at et system til digital stemmeafgivelse ved
    foketingsvalg ganske sikkert (i den sidste ende) vil blive dyrere end den nuværende ordning, samt at der er noget socialt og traditionelt ved folketingsvalget som jeg synes man ikke bare lige skal afskaffe.

Her kunne man jo supplere med en form for digital streaming eller tilstedeværelse, og endda også deltagelse fx. via appgree

Nu skal der nok ikke en særlig stor forbindelse til for at afgive nogle stemmer, så i dagens danmark vil det nok værre nogle få, der har sådanne problemer, og de har så muligheden at tage hen på et bibliotek eller komme fysisk tilstede på mødet istedet.

Som det fremgår er jeg stærkt imod digitalisering af folketingsvalg, men valg til tillidsposter i fagforeninger og politiske partier samt afstemninger om politiske forslag indebærer ikke så overvældende risici, og der kunne være en mulighed for at eksperimentere og arbejde på at udvikle systemer, der er transparente, så tilliden kan bevares og sikkerheden er på et rimeligt niveau, det vil sige på samme niveau som med hidtidige procedurer.

Open source verdenen er fuld af tusinder af projekter, hvor digitale fora er helt centrale i enhver kollektivt orienteret beslutningsproces. Normalt mødes man slet ikke - måske en gang imellem når lejlighed byder sig til konferencer og lignende. Uden disse fora var den verden med dens voldsomme kreativitet slet ikke, eller kun en skygge af sig selv

2 Synes om

Ved valg til folketing er det faktisk forbudt at tage et foto af din stemmeseddel efter du har sat krydset, stemmeseddelen skal også være foldet på midten med tekste indad, netop for at du ikke kan vise nogen hvad du har stemt.
Men måske skal debatten ikke køre på om det kan gøres 100% sikkert, men om hvor sikkert vi i Alternativet vil vil havde det…

øøø det jeg menter :smile:

Men så er alle jo ikke lige stillet…

MEn som sagt behøver man jo ikke ligestille folketingsvalg og vores årsmøder, så måske er vi 2 ikke helt uenige

Ivan

1 Synes om

Er der nogen her der vil være med på et forslag til vedtægterne på Landsmødet om afskaffelse af digitale afstemninger? Mvh Mads

Jeg synes det er vigtigt at digitale afstemninger er fuldstændig gennemsigtige så man blandt medlemmerne kan se hvem der har stemt hvad. Men det er helt generelt for alle afstemninger at jeg mener de bør være ligeså transparente som vores værdier. Hvorfor skulle man ønske at være hemmelig omkring hvem man stemmer på? Det vil jo fremstå som en slags skjult agenda eller en form for spin og det går vi som parti jo ikke ind for.

Problemet med ikke hemmelig afstemninge er at det åbner for gruppers og køb af stemmer… Ved det der aldrig nogen i Alternativet der kunne finden på :thinking::smile: