Digitale afstemninger på årsmødet

Men hvis det ikke er bagdelen er der problemet - hvad så? Der dejligt at der er mennesker i dette land som har overskud til at starte nyt parti og tage til landsmøder. Det gør virkeligt ondt når man ikke er i den gruppe af overskudsmennesker og høre at man bare skal lette bagdelen. Det er den lags holdning der giver mig lyst at vende tilbage mit “eget løb”. Jeg føler jeg har en masse at tilbyde og vil gerne dele og give tilbage. Men jeg har problemer med at altid at have overskud.

Da jeg var til landsmøde skulle jeg ikke fremvise id eller billet eller noget som bare i nærheden viste hvem jeg var. Så da “jeg” stemte var der ingen som vidste hvem jeg var. Da jeg sad og talte stemmer og skrev ned ved bordet var der flere muligheder for at manipulere resultatet fordi folk talte sammen og gik til og fra bordet hele tiden. Så ingen forskel fra det digitale. Faktisk så ser jeg det som et større problem at invitation til årsmøde sendes pr email uden digital signatur. Det er ikke så svært at forfalske en mail.

Hvad med problemer med børnepasning, overarbejde, problemer med kunder - tænker her på de selvstændige fx. ?
Laver vi så også en støtteordning til dem?

Det handler vel ikke om hvor meget energi vi bruger, men hvordan den energi er produceret?

2 Synes om

Hvad med problemer med børnepasning, overarbejde, problemer med kunder - tænker her på de selvstændige fx. ?
Laver vi så også en støtteordning til dem?

Jeg er selv selvstændig og skulle få en masse ting til at spille sammen for at kunne tage af sted. Det er i sidste ende et spørgsmål om, hvor vidt man prioriterer deltagelse i årsmødet.
Man kan nemlig godt blive hjemme og alligevel være forhindret i at deltage i en digital afstemning, fordi der er en kunde, der har et akut behov for et eller andet.

Børnepasning var der faktisk sørget for i Odense.

I denne forbindelse kunne det for mange være en fordel at datoen og stedet for årsmødet meldes ud i god tid i forvejen.

Hvis jeg får indflydelse på systemet, så kommer vi ikke til at bruge NemID. Når det så er sagt, så vil prisen ikke være så høj som beskrevet her. Man kan godt logge ind med NemID (1,5 kroner) og derefter stemme flere gange. Ligesom man heller ikke hele tiden skal taste nøglekortkoder, når man først er logget ind i netbanken.

Derudover er der også mulighed for abonnementsordninger, hvis man benytter det meget.

Målet er - synes jeg - endnu højere grad af borgerinddragelse (med beslutningskompetence) end én gang om året.

1 Synes om

Helt enig - inddragelse, inddragelse og inddragelse. Her har diverse elektroniske medier vist deres ultimative styrke. Gu’ ved om det arabiske forår var sket alligevel hvis de havde delt løbesedler ud? Man kan aldrig vide? Vi har jo ikke noget sammenlignings grundlag. Spøg til side. Jeg er af den fulde overbevisning at elektroniske medier er vejen frem. Med mindre vi vil tage os god tid … rigtig god tid.

1 Synes om

Ja, det er rigtig - hvad gør vi så?

Stopper vi og venter på noget der er sikkert?

Jeg har arbejdet inden for IT sikkerhed (det er så nemt at sige sådan noget - så det er optil jer om i tror på mig eller ej).

MEN - det sikreste system er det system der aldrig bliver skrevet færdigt eller installeret. Jeg har selv skulle designe fuldstændig vandtætte løsninger - som er vandtætte ude fra, men 90% af brud på sikkerheden kommer inde fra. De fleste succesfulde indbrud i systemer kommer indefra via social hacking pr telefon og email.

Så vi kan kun vælge en løsning med problemer, desværre. Betyder det så vi skal lade være med at tale sammen via nettet? Er dette system vi taler via i dag overhovedet sikkert?
Er alle jer der er i mod det digitale, i virkeligheden, overhovedet reelle medlemmer? Måske er I fra et andet parti som ikke kan lide Alternativet og vil stoppe en hurtig udbredelse ved at kvæle digitale initiativer?

Puuha, der fik paranoia’en lige frit løb :frowning: Jeg er godt til at overdrive og jeg ved godt at mit synspunkt måske ikke kommer igennem. Jeg håber virkelig at vi får flere digitale løsninger og naturligvis skal vi gøre alt hvad vi kan for at sikre vores systemer.

Vi kan prøve at sikre os via biometriske pas der aflæsses elektronisk på PC og apparater der aflæser vores DNA, iris og vores unik hjerteslag og stemmestress analyse for at sikre at vi er dem vi siger vi er og at vi er i live og vi ikke er under tvang og ved vores fulde fem. Det bliver meget dyrt at det skal være tilstede ved hver PC der logger på.

Nåååå ja hvis nu PC’en er inficeret af software som vil os det ondt så er at ligegyldigt med alle det aflæsninger og valideringer, så sender PC’en jo bare det afsted som den onde ønsker skal sendes af sted. Hvis det ikke er PC’en som har problemet så kan det være nettet, eller serveren eller databasen …

Vi hænger i dag på et samfund som er gennemsyret at IT og huller og problemer. Det kommer vi ikke uden om - den skade er allerede sket!

En diskussion om Nem-ID er sikkert nok og om det vil hele vil bryde sammen give ikke mening i forhold til Digitale Afstemninger - der er jo sikkerhedsproblemer allerede i den måde som vi køre tingene på i dag. Den måde vi gik til årsmøde på havde jo heller ikke nogen sikkerhed indbygget.

Nu svare jeg lige på mit eget indlæg her. Idet tilfælde nogen skulle at vi sidder og tænke at det vi kigger på lige nu ikke er fare for at være manipuleret. Se lige denne rapport fra 2012:

420.000 enheder på internettet var åbne for overtagelse - der i blandt routere som er den primære komponent i et netværk af netværks - som er det internettet er.

Åbne for overtagelse betyder den der har overtaget en enhed kan få enheden til at manipulere - læse og skrive (sende en kopi til et andet sted) - det der sendes på internettet. Det er kun et spørgsmål om tid før der dukker noget op som kan bruges et andet sted der ikke er direkte åben for overtagelse, men som efterfølgende kan bliver det. Trin for trin og enhed for enhed kan en indtrænger komme længere og længere ind i flere og flere systemer.

Pas på jer selv og god nat og sov godt … hvem end I er :wink: … hvor end I er :wink:

F… vi HAR allerede et sikkerheds problem.

Blev vi, på årsmødet, ikke bedt om at koble af WIFI’en forbi det generede dem som skulle taste resultaterne ind “i nogle sheets på nettet”. Skulle de tilfældigvis være google docs? Under en konto som alle i hovedbestyrelsen? har passwordet til?
Via et WIFI hvor passwordet stod på toilettet …

Hvis nogen får adgang til de sheets på nettet så kan de jo ændrer resultat af afstemningen!
Så om vi vil det eller ej - afstemningen ligger allerede digitalt! Klar til at blive manipuleret :imp:

1 Synes om

Jeg hæfter mig ved ordet “borgerinddragelse”, som jeg synes er upassende i forhold til medlemmerne. - At det ville være fint, hvis så mange medlemmer som muligt deltog, kan vi hurtigt blive enige om.

Men det er en kendsgerning, at det er en god idé, at mennesker møder hinanden fysisk. Også på tværs af landsdele.

For mig vil de elektroniske løsninger vist aldrig kunne være mere end hjælpemidler.

Jeg ved ikke, om det bare er en kendsgerning i forhold til det sociale eller om du også mener, at det fører til bedre beslutninger og bedre løsninger? For det kunne jeg godt tænke mig at finde forskning om eller dokumentation for - så sig til, hvis du kender noget :smile:

Netop. Jeg ser det også som hjælpemiddel til at kunne tage beslutninger. Jo flere medlemmer, des mindre beslutningsdygtige bliver vi, hvis det samtidig skal være demokratisk legitimt og logistisk muligt.

Jeg ved ikke, om det bare er en kendsgerning i forhold til det sociale eller om du også mener, at det fører til bedre beslutninger og bedre løsninger? For det kunne jeg godt tænke mig at finde forskning om eller dokumentation for - så sig til, hvis du kender noget :smile:

Har du dokumentation for, at digitalisering fører til bedre beslutninger? Hvis det her var en naturvidenskabelig diskussion, ville det selvfølgelig aldrig gå an, men samfundsvidenskabelig forskning er jo per definition forudindtaget…

Men: De elektroniske afstemninger, jeg har deltaget i i løbet af de sidste ca. 15 år, har for mig kun fungeret, fordi jeg var involveret i de forudgående diskussioner. Og jeg var involveret, fordi jeg var aktiv.

Forestillingen om, at der vil være signifikant flere, der vil deltage i afstemninger uden diskussioner, forekommer mig optimistisk, først og fremmest fordi der faktisk er rigtigt mange parametre, der skal være opfyldt, så ens opmærksomhed ikke vandrer, så man er åndeligt fraværende, når man burde stemme - det er nemmere at huske, når man er fysisk til stede.

Jeg er overbevist om, at tilhængerne af digitale afstemninger får deres vilje, fordi den slags virker på mange som de vises sten. Men jeg vil i det mindste have en ordentlig definition af de succeskriterier, der skal være opfyldt, for, at det er noget vil skal blive ved med at gøre.

For et fornuftigt system kræver ressourcer, som måske bedre kunne bruges lokalt.

Nej, og det mener jeg heller ikke, at det gør. Jeg tror da også, at fysiske møder er bedst - når de er mulige. Jeg leder bare efter dokumentation.

Jeg ser det slet ikke som en løsning på alt - det skal laves fornuftigt og man skal passe på mange ting. Og ja, det blev vedtaget på årsmødet at ændre vedtægterne, så det kan blive en mulighed i fremtiden.

1 Synes om

Det tror jeg desværre du har fuldstændig ret i, når vi snakker om indførelse af digitale afstemninger til folketings- og kommunevalg mv.
Her har vi jo allerede nogle få men skræmmende historier fra udlandet.

Desværre kan man frygte at de sædvanlige ‘uoplyste standarder (sikkerhed via hemmeligholdelse)’ omkring IT-sikkerhed også vil blive forsøgt anvendt i sådanne forsøg herhjemme.

Vi har muligheden for at vælge en anden vej, med så fuld transparens som muligt, og det synes jeg er et rigtig spændende projekt.

Mange er ikke klar over at man kan designe systemer som er sikre, selvom design og kode er offentligt tilgængelige, og ydermere så tyder flere ting på at sådanne systemer er de sikreste. For eksempel ser det ud til at de offentligt kendte krypteringsprotokoller er en af ganske få ting, som NSA ikke sådan lige kan bryde.

Og du har helt ret i at succeskriterier skal være en rettesnor.

Nogen bud på gode succeskriterier?

Det er meget fint med disse diskussioner af, hvad vi gerne vil. Jeg savner dog (stadig) information om hvilke vedtægtsændringer der blev foretaget på generalforsamlingen.

1 Synes om

Hvordan tænkes disse betragtninger tænkt ind i digitale afstemninger? https://tidsskrift.dk/index.php/ledelseogerhvervsoekonomi/article/view/28283/54631

Måske @madsringblom kan hjælpe os her? Hvornår vil referat være klar?

Det ved jeg ikke @mkonge, men jeg vil tro, at de tænkes ind på samme måde som i fysiske afstemninger.

Brian sidder og knokler for at få referatet ud. Kort sagt blev der bare åbnet for at de fleste fysiske afstemninger kunne suppleres digitalt.

Hvordan det skal gøres så vi ikke får dårligere beslutninger og så det bliver så sikkert som muligt er det store spørgsmål som I jo allerede er godt igang med :slight_smile:

Jeg savner også et referat fra generalforsamlingen. Detajler om, hvordan afstemninger kan suppleres digitalt på en sikker måde kan vi så tage her.

1 Synes om

Hej Ole, fedt du er med her P-)