Det er mere det vi gør, end det vi siger, der har betydning Vi skal selv være den forandring vi vil skabe og se

Det er mere det vi gør, end det vi siger, der har betydning

Vi skal selv være den forandring vi vil skabe og se.

Det er ikke alene det vi siger, men i høj grad det vi gør, som har betydning og som kan sætte en sommerfugleeffekt i gang/smitte og inspirere andre. Det er vi rigtig gode til i Alternativet. Vi har gjort det med vores værdier, debatdogmer, vores fokus på mindre forbrug, vores ønske om mere væren end gøren, flyrejser, oksekød, klima, osv. Det skal vi blive ved med og skrue endnu mere op for.

Vi må forstå, at al forandring kommer indefra og forandring er ikke altid nemt. Vanens magt er stor. Mit nytårsønske for Alternativet er, at vi fortsat og endnu mere forsøger så godt vi kan, at leve det vi siger. Vi skal gøre det i hver vores tempo og nogen starter et sted, andre et andet. Vi skal tilgive os selv for at fejle og ikke være perfekte. Vi skal i Alternativet aldrig sige, hvad andre skal og vi skal ikke kritisere andre, for det de gør. Vi skal ikke være bedrevidende og dømmende. Vi skal fortælle, hvad vi selv gør og vi kan vise, at vi gør det, og så kan vi smitte andre.

Når vi snakker om bevægelsen i Alternativet, er det i høj grad det, som det handler om for mig. Vi er nogle, som har samlet os i Alternativet, som vil noget andet og vi vil ikke bare noget andet, vi gør også noget andet. Det sætter en bevægelse i gang, som skaber den forandring, der er nødvendig og som vi har brug for.

Jeg selv prøver det bedste jeg kan, walk the talk, men jeg erkender også, at jeg ikke er perfekt. Jeg tilgiver mig selv for de fejl jeg laver, reflekterer over dem og gør det bedre næste gang. Det er ikke mit mål at ovetale andre og få ret. Jeg siger, hvad jeg mener og lytter på, hvad andre mener. Min måde at se tingene på og mine holdninger er et tilbud til andre, som de kan tage til sig.

Jeg respekterer dog fuldt ud, at andre mener noget andet, omend jeg måske ikke kan forstå det. Jeg stiller ikke hårdt mod hårdt. Chancen for at andre lytter på hvad jeg siger er større, når de kan se, at der er overensstemmelse mellem mine ord og handlinger. Må Alternativet og alle i Skanderborg og hele Danmark i 2020 være og gøre det ”bedste” vi hver især kan, - og så håber jeg, at det er nok !!!

4 Synes om

I Alternativet siger vi at vi vil tage magneten som parti, for at give den til befolkning. Jeg vil som leder have magten for at give den til medlemmerne. Derudover vil jeg selvfølgelig være et tydeligt og gennemslagskraftig leder ud af til.

2 Synes om

Når jeg nu tager fat i en i ældre tråd her, gør jeg det fordi den indeholder noget der er meget essentielt at finde i vores kommende politiske leder og som forhåbentlig af den vej kan inspirere os andre; som de siger i USA:

“Walk the talk”

Det med at vi faktisk tænker i at handle mere end at tale om at handle.

Det med at vi forsøger efter bedste evne at leve op til de høje idealer vi selv sætter op, men også erkender at det er idealer og vi ikke når dem, men det skal ikke stoppe os i at stræbe efter at nå dem.

Sådan en sag som det her med hvor meget hvem flyver og hvad vedkommende siger omkring at reducere flyvning, det er noget der har taget en del på troværdigheden i den brede befolkning der ikke kommer meget længere end til at læse overskrifter og har et liv der handler om så meget andet end politik.
Der er blevet gjort en del grin med Grete Thunberg og hendes sejlture over Atlanten … men det giver hende samtidig troværdighed i det hun siger.
Jeg tror også vi i Alternativet skal have fundet lidt af den her idealisme yderligere frem igen, ikke som en pegen fingre af hvad andre gør, men som en manifestation af at de ting vi siger, dem mener vi og dem handler vi efter.

At det er lykkedes at lave en digital afstemning der virkede ved det forrige landsmøde hvor en masse rejse kilometer er sparet og at det forhåbentlig lykkes igen ved næste landsmøde det er sådan en “walk the talk” handling vi måske kan trække lidt frem.
Der er helt sikkert et væld af den slags ting som vi hver især gør der rent faktisk gør en lille forskel i den store sammenhæng.

Ikke hermed sagt at vi udelukkende skal til at snakke kompostbunker og over i at det er den enkeltes ansvar at redde forsøge at redde en synkende skude når vi for længst burde sidde i redningsbådene og prøve at gøre dem så gode som muligt, men der er i hvert fald nogen positive historier at hive frem af den slags der kan inspirere til handling, både i det politiske system og for den enkelte derude. Hvem ved måske kan man faktisk igen bygge et nyt og bedre skib ud fra en masse små redningsbåde der har fået samlet nok stumper fra det gamle store fine skib vi havde før.

3 Synes om

Dejlig kommentar.
Vi skal være den forandring vi ønsker det bedste vi kan, men ikke dømme andre.