Det alternative og bæredygtige sommerferie-katalog

Sidste år havde vi i Alternativet en relativ god succes med vores “Den alternative tilbudsavis for bæredygtig grøn genstart” (https://alternativet.dk/nyheder/den-alternative-tilbudsavis-baeredygtig-grongenstart), som Torsten havde med på talerstolen i sin afslutningstale i Folketinget (Redirecting...). Forleden gav vi tilbudsavisen en “genoplivning” i forbindelse med frigivelsen af de sidste feriepenge.

Lige om lidt står den på sommerferie, og der synes at være en vis sandsynlighed for, at flertallet af os vil skulle holde sommerferie i Danmark. Derfor kunne der være en åbning for, at vi - Alternativet som politisk bevægelse - laver “en to’er” af vores tilbudsavis. Håber, at I vil være med? :wink:

En arbejdstitel kunne hedde “Det alternative og bæredygtige sommerferie-katalog”.

Indholdet kunne være inden for overskrifter ala:

  • Alle de gratis glæder
  • Det for børn
  • Det for unge
  • Det som giver ny/grøn energi
  • Der, hvor du kan støtte dem, som har været lukket ned
  • Det vi gerne vil have mere af
  • Det som er helt naturligt
  • Det natur vi står til at miste og derfor bør værne om
  • Det som giver os grønt kærlighed
  • Det vi alle bør huske på
  • Det vi for Guds skyld skal undgå i fremtiden
  • osv osv

Alt sammen tænker jeg skal være noget inden for landets grænser evt. geografisk/regionalt opdelt.

Hvad er så jeres rolle? Jo, ser I #flerevedmere! I kender jeres respektive lokalområder, og hvad der kunne være interessant at fortælle alle danskerne om og opfordre dem til at opleve i deres sommerferie.

Et par konkrete eksempler på “seværdigheder”, som måske kunne tjene som inspiration:

  • Lærkesletten / Amagerfælled
  • Høfde 42
  • Røsnæs
  • Vindmølletestcenter Østerild
  • Køgebugtmotorvejen (gangbroen ved Hundige der, hvor den har 10 spor!)
  • Hirtshals Bunkermuseum
  • Den lille lokale café/vegetariske spisested, som er dit alternative stamsted/åndehul
  • Naturlegepladser
  • En tur med Elfærgen “Ellen”, havnebusserne i Københavns Havn (eller “Grotte” til Fanø, først i sensommeren)
  • Skov og strand
  • Cykelferie (i telt/shelter) langs Hær(motor)vejen
  • Økolariet i Vejle

… og meget, meget mere.

Noget vil være gratis oplevelser, andet kan koste (lidt) penge. Og det er helt OK. Der må gerne være noget for enhver smag (og pengepung). Men fælles for det hele skal være, at det tapper ind i vores alternative mindset :green_heart:

Bare skriv løs i denne tråd, så crowdsourcer vi alle idéer og forslag og samler til bunke. Vær gerne så konkret som muligt. Indsæt gerne links, hvis relevant.

Kh Peter

3 Synes om

Tag ud og kig på sæler

Vandreture og shelterovernatning

Bare et par stykker til kataloget

1 Synes om

Hejsa,

Sikken skøn idé :blossom::green_heart:

Jeg bor på Halsnæs, som har en god del af både gratis glæder ift natur og hav og ture på de mange strande der er. Der er også mulighed for at besøge Tothaven som er en besøgsgaard som også har egen produktion af delikatesser.

Og så har vi Torup, hvor den Økologiske Landsby Dyssekilde ligger, hvis man vil på en guidet tur rundt og se og høre hvordan de lever både ift byggerierne og fællesskabet. Der findes også både en café og butik med gode økologiske og lokalt producerede varer. Desuden er der i Torup også ved at blive opført en ny bydel, som hedder Hvideland, som er økobyen 2.0.

http://www.dyssekilde.dk/

2 Synes om

@peterkjaerhansen

Prøv at følge dette link til biodiversitet.dk på FB
Her har Morten DD en god ide til at bruge feriepengene til at bestille vilde buske og planter fra planteskoler i år til udplantning næste år. Det er en genial ide

1 Synes om

Suserup Skov - lille spændende urørt skov v. Sorø
se blå anemoner i Allindelille Fredskov nord for Ringsted om foråret - og orkidéen flueblomst i starten af juni

1 Synes om

Nærhedens Perler på Jyllands tag.

Find (el)cyklen frem og tag på Åture i Søhøjlandet.

Brug min halv-livslange gåturs-erfaring fra mit barndomsland, og se Alkens midtjyske omegn fra helt nye vinkler her i sommerhalvåret. Inspireret af Peter Kjær Hansen’s Det alternative og bæredygtige sommerferie-katalog, mødes vi på Alken trinbræt (Alken Station/regionalbanen Århus-Silkeborg). Som udgangspunkt er mødetidspunkt kl 16:30, på hverdage. Hvis weekend og/eller folk kommer langvejs fra {uden for Sydøstjylland}, aftales andet tidspunkt.

Regel-introduktion gives v/ ankomst og al færdsel udføres efter national (samt lokal sær-) lovgivning v/ vandren i det fri.

Vi kan være op til to håndfulde partifæller, der møder op til god (politik)snak over smukke vandreture …

Turene har et max på 10 personer, da dette er hvad grundejerne de forskellige steder er blevet oplyst (disse skal ved lov oplyses v/ arrangerede gåture). Men da alle lokationer er blevet godkendt, er det bare med at troppe op/melde tilbage omkring deltagelse. Mit første forslag er i uge 17 (26/4 - 2/5, og såfremt man normalt kommer til 1. maj-arrangementer, der alligevel er blevet aflyst, er 1/5 også oplagt).

Digitalt kortmateriale og herunder 3D-visualisationer uddeles undervejs på turen, så tag tablet med isat SIMkort (for mobile data) med.

Læs turkort og detaljer i det vedhæftede dokument ’ Nærhedens Perler - Mellemstort turkort.Nærhedens Perler - Mellemstort turkort.pdf (163.7 KB) ’

1 Synes om

Denne side er også god til ferier i det danske, hvor man kan lære nye mennesker at kende.

2 Synes om

En nice person der hedder Paul Hartvigson lavede til kv17 nogle politiske byvandringer i KBH. Han er vist del af en gruppe historiker, der arranger byvandringer. Han kunne måske være en god person at tage fat i og høre om han har nogle spændende forslag til KBH eller måske også andre steder.

Glæder mig til at se sommerferie-kataloget :slight_smile:

3 Synes om

“Han var fanget … siddende på en sten - ude af stand til at røre sig. Engang havde han nemt kunne undslippe sig flammens lys fra det fyrtøj tinsoldaten netop havde brugt, for så småbange at have vendt sig i overtro. Spøgelsers natur. Nu vandrede hans sjæl kun blandt taglejlighedernes spær, når fuldmånen tillod ånden at blive frigjort fra pladsen han skuede ud over - Kongens Nytorv … ved siden af det gamle teater. For 200 år siden besad han berømmelsens gyldne glitren, men nu var det kun turisters flygtige selskab, som kort smilte den anden vej i en selfie - spejlet i dagslysets stramt planlagte sight-visits … mens han sad tilbage og fastlåst i mørkt-præget samt ir-marmoreret bronze.”

Sådan kunne oplægget sikkert have lydt til en af de byvandringer, hvis stop havde gået forbi Ludvig Holbergs statue i Kbh, … og således ville jeg bare øve mig lidt på kampagnestof til det kommende KV21 valg - kan vi mon overføre gode historier fra sommerferiekataloger og andre gode initiativer?

Læg der til at jeg skal til at skrive på en formidlingsmodel til BIEN (Basisindkomst Danmark), hvor en masse bagvedliggende filosofi skal opløftes til - netop - de skærende kontraster, der får folk til at stoppe op … tænke … tage til efterretning :slight_smile:

1 Synes om

Nørrebroparken.
Assistens kirkegården, Nørrebro.

1 Synes om

Man kan tage ud og kigge på trolde rundt omkring i landet :slight_smile:

4 Synes om

Kære Christina :sunflower:
Hvor er det dog et skønt indlæg, du har skrevet - på alle måder!

Kærlig hilsen :green_heart: Gunhild

1 Synes om

Et skævt men naturorienteret indfald: Her er en artikel om norske atleter der har været ‘tvunget’ til at træne i høje bjerge: Norske atleter har betalt en høj pris: Nu er forbuddet mod simuleret højdetræning fortid | Øvrig sport | DR

  • at de " har betalt en høj pris", vil jeg gerne udfordre. Undervejs har de jo nemlig nok haft en fantastisk fjell-udsigt :wink:

PS: Et tog til Norge/Sverige eller Tyskland må også falde ind under ‘god klima-etik’ omkring ferie

Sidste sommer (2021) kom vi aldrig i mål med “den svære 2’er”, så det sidste års tid har kataloget ligget og ventet. Men nu gør vi forsøget igen. Og denne gang SKAL den altså ud og leve blandt danskerne :wink:

Så kom med dit lokale bidrag til en grøn og bæredygtig sommerferie i Danmark.

I kan skrive jeres forslag i denne tråd eller bidrage med forslag og kommentarer direkte i arbejdsdokumentet:

1 Synes om

Håber, at I vil være med til at få Det Alternative Sommerferie-katalog færdiggjort :slight_smile:

Besøg på Egholm - øen der ligger i Limfjorden ved Aalborg og som trues af den nye Limfjordsforbindelse tværs over det lille skønne ø-samfund.

3 Synes om

Trolde jagt

https://trollmap.com/#/@55.0963x10.3204z5.78

1 Synes om

Tag på kanotur på Gudenåen :slight_smile:

Jeg er opvokset i nærheden af Bjerringbro. Jeg har før taget en sejltur med skolen fra Bjerringbro til Kjællinghøl og sovet i shelter. Man kan også tage fra Tangeværket. I Tange har de Tange Sø og et Elmuseeum som er sjovt og børnevenligt. Kongensbro Kro ligger også i nærheden og har god mad. Silkeborg og Ry ligger også langs Gudenåen.

1 Synes om