Den nye gruppe lander på Borgen

Franciskas Nyhedsbrev

Kære alle sammen

Her en hilsen fra mig - fra flytterodet på Christiansborg.

Nu er der gået en god måned, siden vi havde folketingsvalg. Og det har været en vild tid siden da!

Det har været og er en relativt indadvendt periode for sekretariatet og den nye folketingsgruppe. Det tænker jeg også, at I har bemærket. Det er det, fordi vi i den seneste måned har brugt mange kræfter på at lande i alt det nye - fysisk og mentalt. Og derudover afventer vi - som I gør - hvordan regeringsforhandlingerne lander, og hvad det kommer til at betyde for Alternativet og for vores politiske arbejde.

image0

De igangværende regeringsforhandlinger

Selvom de igangværende regeringsforhandlinger tegner linjerne op omkring en rød-lilla-blå regering, så eksisterer der stadig et håb. Alternativets genvalg, der overgik resultatet fra 2019, ser jeg selv som et billede på, at mange mener, at det er vigtigt med et klimaparti i Folketinget. Selvom det regeringssamarbejde, der lægges op til, IKKE udgør et grønt flertal.

Efter alt at dømme får vi en regering med Socialdemokratiet og Venstre - og Radikale Venstre og Moderaterne som støttepartier. Men alt kan ændre sig!

I valgaftenens sidste sekund opstod et potentielt rød-grønt flertal. Spørgsmålet er, at om Mette Frederiksen griber muligheden. I Alternativet bakker vi selvfølgelig op om en rød-grøn koalition. Og ændrer Mette Frederiksen kurs og prioriterer sine regeringsforhandlinger med det rød-grønne flertal, så kan det falde ud til klimaets fordel.

IMG_0064

Den nye gruppe lander på Christiansborg

I den forgangne måned har vi brugt - og bruger stadig - en masse timer sammen i den nye folketingsgruppe. Vi er fem nye folketingsmedlemmer, som har en masse at lære i det parlamentariske arbejde. Det bruger vi meget tid på. Derudover bruger vi meget tid på at lære hinanden at kende - personligt og politisk. På at forstå det parlamentariske arbejde, som starter, når vi får en ny regering. På at tage en masse beslutninger om den omorganisering af partiets Christiansborg-sekretariat, som er en naturlig forlængelse af det valg, vi fik. Og ikke mindst har vi en masse snakke om, hvordan vi fordeler arbejdet mellem os i gruppen.

Vi fik et valg, der betyder, at folketingsgruppen er vokset gevaldigt i størrelse. Det betyder, at vi nu kan udvide sekretariatet. Vi har mulighed for at tilføre nogle medarbejderressourcer, som kan understøtte alle dele af vores arbejde. Det gælder både politisk bistand, sekretærbistand, bistand på kommunikation og pressehåndtering, flere studentermedhjælpere med mere.

I første omgang har vi ansat en medlemssekretær, og i disse dage holder vi samtaler med kandidater til rollen som ny presse- og kommunikationschef - da Karina Willumsen er stoppet og taget på eventyr på den anden side af jorden. Karina har bidraget med en helt fantastisk indsats i sekretaritatet, og hun vil i den grad blive savnet. Men jeg er sikker på, at vi kan få ansat en skarp kandidat på posten.

Foruden hele puslespillet om medarbejderressourcer er vi lige nu ved at lande i vores nye kontorer. Vi har fået flere kontorer, og vi bliver på den grønne gang på Christiansborgs ridebane. Jeg glæder mig til, at vi kan vise det frem.

_DSC1660

Medlemssalon den 14. dec. kl. 20

På onsdag den 14. december har jeg planlagt en online medlemssalon, hvor jeg vil give en status på situationen på Christiansborg, og så vil der være tid til dialog.

Jeg håber, I har lyst til at være med.

Tilmeld jer på AlleOs.

Kærlig hilsen
Franciska

1 Synes om